The discipline of Medical Psychology in the ethical-humanistic education of medical students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw202342

Keywords:

medical education, ethics, humanism, medical psychology

Abstract

Objective: To describe the current situation of ethical-humanistic training through the discipline Medical Psychology at the Faculty of Medical Sciences of Sancti Spíritus “Dr. Faustino Pérez Hernández.”
Methods: Non-experimental, descriptive, cross-sectional study with a mixed-methods approach. The sample was stratified and non-probabilistic, consisting of 10 professors, 8 administrators, and 60 students. 
Results: The diagnosis found the following strengths: the discipline Medical Psychology is integrated into the cross-curricular ethical-humanistic formation within the Medicine curriculum; humanistic values education is established as a priority methodology; the medical-legal curricular strategy is developed; the faculty serves as an example of what is taught in the discipline; students recognize the importance of the formative process. On the other hand, the following deficiencies were found: weaknesses in the direction of ethical-humanistic training in the discipline Medical Psychology; professors need more training to meet the requirements of the medical training model; there are still no comprehensive assessments that emphasize skills and behavior, as well as the interrelation with the main integrating discipline. 
Conclusions: The discipline Medical Psychology has the potential to enhance the ethical-humanistic education of medical students. Both administrators and students recognize the importance of improving this educational process. However, it was observed that there is no relevant methodology adapted to the formative needs of professors and students

References

1. Plan Nacional de desarrollo económico y social hasta el 2030: Eje estratégico de desarrollo humano, equidad y justicia, 2017. https://www.mep.gob.cu

2. Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial No. 5 Extraordinaria, 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu

3. Hernández, I. Concepción pedagógica del proceso de formación humanista para los estudiantes de la carrera de Medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río (Tesis doctoral). Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior, Universidad de Pinar del Río, Cuba, 2013

4. Ramos G. La Contribución de la filosofía al perfeccionamiento de la educación: los fundamentos filosóficos de la educación. En: Ramírez IE. Voces de la Filosofía de la educación. México, D.F: Ediciones del Lirio. 2015.

5. Casaverde JM. Formación ética y humanística en alumnos de Medicina de la Universidad Nacional Federico Villarreal en los años 2003 al 2009 (Tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú, 2015. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.20500.12672/5351

6. González P, Serrano M, Pastuchenco J, Alticent R. Cómo enseñar Bioética en el pregrado. En: León F, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile, 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1

7. Vargas L. Desarrollo de la formación ético-humanista en la asignatura Medicina Interna en la Universidad Mayor de San Simón. SSigital-UMSS 2018. https://hdl.handle.net/123456789/11974

8. Barbosa TH, Calixto I. Medical ethics in medical training. Rev Bioét. 2022;30(2). https://doi.org/10.1590/1983-80422022302525PT

9. Hernández I, Ferro B. Formación humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Revista de Ciencias Médicas. 2015;19(3):491-508.

10. Rojas A, Espinosa R, Castro M, Acosta A. La formación ético-humanista en la dinamización del contenido de enseñanza-aprendizaje en la formación inicial médica. Maestro y sociedad 2017;14(2).

11. Cedeño ZL, Quertz O, Mancebo MS, Fuentes HC. Metodología para la formación socio- humanista del estudiante de Medicina: resultados de su aplicación práctica. Maestro y Sociedad 2019.16(4).

12. Alonso O, Mestre Y, Beldarraín P, Lazo Z, Muñoz L, Roque, J. La formación humanista e inclusiva en Tecnología de la Salud desde la Educación Médica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud. 2019;10(1):42-48.

13. Pérez K, Rodríguez EI, Segura A. La formación humanista desde la Historia de Cuba. Educación Médica Superior. 2020;34(3).

14. Ministerio de Educación Superior. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución No.47 / 2022.Gaceta Oficial No.129 Ordinaria de 2022. https://www.gaceta oficial.gob.cu

15. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. Diseño del Plan de estudio E de la carrera de Medicina. Informe ejecutivo. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana, Cuba, 2019.

16. Sánchez MA. El humanismo y la enseñanza de las humanidades médicas. Educación Médica 2017;18(3): 212-218.

17. Moreto G. La erosión de la empatía en estudiantes de medicina: reporte de un estudio realizado en una universidad de Sao Paulo, Brasil. En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile. 2018. https://www.bioeticaweb.com/wpcontent/uploads/2019/01/FELAIBE-18-Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

18. Silva P. Prólogo al libro. En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile. 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

19. Piovano, Arribere Tripcevich, La huanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamerica. En: En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile.2019. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

20. Moreto G., González P., Janaudis M.A. & Craise M.A. (2018). Modificación del nivel de empatía de estudiantes de Medicina durante la graduación médica. En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

21. González R. Ética para proveedores y usuarios de salud. La Habana, Cuba: Editorial Científico Técnica, 2018.

22. Ballesteros J. Aspectos éticos del acto médico. Revista Mexicana de Pediatría 2018;85(4):146-151.

23. García A, Marqui C, de Siqueira J. Enseñanza de bioética en las facultades de medicina de América Latina. Rev. Bioét. 2018;26(2):228-34. http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422018262243

24. González P, Serrano M, Pastuchenco J, Alticent R. Cómo enseñar Bioética en el pregrado. En: León F, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile, 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

25. Georgalis JÁ, Tarancón PV Objetivación en la relación médico-paciente. La despersonalización en el ámbito de la salud. En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile, 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18-Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

26. Navarro JR, Reyes G. El humanismo en la formación del médico. Papel de la

neurociencia y la sicología cognitiva. Rev Chil Anest. 2018;47:73-82.

27. González P, Boso V., Subtil P, de Antonio L, Godoy J. Promoviendo la educación médica centrada en el paciente para los estudiantes de medicina: una experiencia de dos décadas en Brasil. En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile, 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

28. González P, Janaudis MA, Rozenfeld M. Un nuevo humanismo médico: la armonía de los cuidados. En: León FJ, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile, 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

29. González P, Craise de Benedetto M, Ramírez I. El arte de curar: el médico como placebo. En: León F, González P. La humanización de la salud y el humanismo médico en Latinoamérica. Santiago de Chile: FELAIBE, SOBRAMFA y Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Central de Chile, 2018. https://www.bioeticaweb.com/wp-content/uploads/2019/01/FELAIBE-18Humanismo-m%C3%A9dico-1.pdf

30. Hodelin R, Fuentes D. El profesor universitario en la formación de valores éticos.

Educación Médica Superior. 2014;28(1):1-15.

31. Guinchard E. La ética en la formación del médico. Acta Ortopédica Mexicana. 2011;25(6):343-345.

32. Torquemada AM, Loredo J. Validación de un Cuestionario de Evaluación de la Ética Profesional Docente. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. 2021;14(1):101-114. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.006

33. Oseguera JF. El humanismo en la educación médica Educación. 2006; 30(1):51-63.

34. Cañizares O, Sarasa N. Reflexiones acerca de la didáctica de los valores ético-morales en la carrera de Medicina. Educación Médica Superior. 2013;27(4):385-391

Published

2023-12-29

How to Cite

1.
Nápoles Prieto Y, Rojas Sánchez GA, Arturo Puga García A. The discipline of Medical Psychology in the ethical-humanistic education of medical students. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 29 [cited 2024 Dec. 22];2:42. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/15