Perception of the impact of emotional intelligence on the academic performance of university students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2023151

Keywords:

self-regulation, communication, understanding of feelings, academic performance, emotional intelligence, motivation

Abstract

Introduction: emotional intelligence in university students is crucial for managing stress, improving relationships, and making effective decisions, which optimizes their academic performance and personal well-being.
Objective: To analyze the perception of the impact of Emotional Intelligence on the academic performance of students from the Faculty of Mechanical Engineering at a public institution in Ecuador.
Methods: a quantitative approach with a descriptive scope was adopted. Additionally, a cross-sectional observational design facilitated data collection at a single point in time, evaluating ordinal variables through a structured questionnaire; a chi-square test was applied to analyze differences in proportions, and the adjusted Bonferroni method was used to determine the magnitude of these differences. The significance level for both tests was set at p < 0.05.
Results: regarding self-regulation, more than half of the students, 51.06%, believe that this dimension contributes to having self-discipline. Furthermore, 42.55% consider that authorities show interest in Emotional Intelligence to control students' emotions. Also, 72.46% of students believe that understanding and guiding feelings effectively and positively motivates participation and improves academic performance. Similarly, 72.33% consider that teachers, as advisors, should observe the problems students face.
Conclusions: students consider that Emotional Intelligence has a positive and significant impact on managing their learning process.

References

1. Barrera-Gálvez R, Solano-Pérez CT, Arias-Rico J, Jaramillo-Morales OA, Jiménez-Sánchez RC. La Inteligencia Emocional en Estudiantes Universitarios. Educ Salud Bol Científico Inst Cienc Salud Univ Autónoma Estado Hidalgo. 5 de junio de 2019;7(14):50-5. https://doi.org/10.29057/icsa.v7i14.4437

2. Quiliano MN, Quiliano MN. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Cienc Enferm. 2020;26:1-9. https://doi.org/10.4067/s0717-95532020000100203

3. Goleman D. La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. [Internet]. Vergara; 1997 [citado 12 de marzo de 2025]. 397 p. Disponible en: https://www.elvirrey.com/libro/la-inteligencia-emocional-por-que-es-mas-importante-que-el-cociente-intelectual_54434

4. Sánchez KG, Montero BP, Fuentes IS. La educación emocional en el proceso de enseñanza aprendizaje de la educación superior. Rev Cuba Med Mil. 2019;48(2):462-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0138-65572019000500013&lng=es&nrm=iso&tlng=es

5. Gutiérrez GMR, Guagchinga NWC. Inteligencia emocional en el proceso de enseñanza aprendizaje. Polo Conoc. 17 de octubre de 2023;8(10):741-58. https://doi.org/10.23857/pc.v8i10.6152

6. Gómez LVS, Flórez WVS, Sánchez YD. Importance of emotional intelligence in the teaching-learning process in mathematical and accounting skills. Actual Pedagógicas. 2022;1(80):1-21. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.9

7. Brackett MA, Salovey P. Measuring emotional intelligence with the Mayer-Salovery-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). Psicothema. 2006;18 Suppl:34-41. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17295955/

8. Inglés CJ, Martínez-Monteagudo MC, Pérez MCF, García-Fernández JM, del Mar MM, Suriá-Martinez R, et al. Emotional intelligence profiles and learning strategies in secondary school students. Educ Psychol. 7 de febrero de 2017;37(2):237-48. https://doi.org/10.1080/01443410.2016.1156057

9. Agarwal B, Brooks SK, Greenberg N. The Role of Peer Support in Managing Occupational Stress: A Qualitative Study of the Sustaining Resilience at Work Intervention. Workplace Health Saf. 1 de febrero de 2020;68(2):57-64. https://doi.org/10.1177/2165079919873934

10. Llorent VJG, Zych I, Fontans M, Álamo Sugrañes M de las M. Diversidad étnico-cultural, inteligencia emocional y competencias socioemocionales en la educación secundaria andaluza. Psychol Soc Educ. 2021;13(2):61-75. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7952841

11. Araya-Pizarro SC, Espinoza LP. Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos Represent. 10 de marzo de 2020;8(1):e312-e312. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.312

12. Gago LGG, Elgier ÁM. Trazando puentes entre las neurociencias y la educación. Aportes, límites y caminos futuros en el campo educativo. Psicogente. 18 de junio de 2018;21(40):476-94. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3087

13. Barrera MHM, Morón JLV, Ochoa RLV, Morán GFJ. Docentes emocionalmente inteligentes y su práctica pedagógica en el aula. Rev Propues Educ. 4 de enero de 2022;4(7):10-8. https://doi.org/10.33996/propuestas.v4i7.771

14. García DAS, Navarrete YP. Estrategia lúdica para el desarrollo de la inteligencia emocional en estudiantes de preparatoria. Rev Estud Desarro Soc Cuba América Lat. diciembre de 2022;10(3):1-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2308-01322022000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es

15. Zambrano JAT. Nivel de influencia de los métodos didácticos en el rendimiento de los alumnos del curso de Química General del I ciclo de la Escuela Académico Profesional de Ingeniería Química de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos [Internet] [Magíster en Educación con mención en Docencia Universitaria]. [Lima, Perú]: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2021 [citado 12 de marzo de 2025]. Disponible en: https://cybertesis.unmsm.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/7c825daf-f1c2-4070-b4f8-f845e338d5f4/content

16. Ubillus VHA. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes del primer año de la escuela de oficiales PNP- Lima 2023 [Internet] [Maestría en Docencia Universitaria]. [Lima, Perú]: Universidad César Vallejo; 2023 [citado 11 de marzo de 2025]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/124447

17. Rodriguez-Barboza JR. Inteligencia Emocional como Factor Determinante en el Rendimiento Académico en Estudiantes. Rev Docentes 20. 29 de mayo de 2024;17(1):400-11. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.496

18. Nieto-Carracedo A, Gómez-Iñiguez C, Tamayo LA, Igartua JJ. Emotional Intelligence and Academic Achievement Relationship: Emotional Well-being, Motivation, and Learning Strategies as Mediating Factors. Educ Psychol. 13 de junio de 2024;30(2):67-74. https://doi.org/10.5093/psed2024a7

19. Bisquerra RA. La educación emocional en la formación del profesorado. Rev Interuniv Form Profr. 2005;19(3):95-114. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927006

20. Salvador-Ferrer CM. Motivación de logro y metas en la vida: Rol mediador de la inteligencia emocional. Electron J Res Educ Psychol. 1 de abril de 2021;19(53):1-18. https://doi.org/10.25115/ejrep.v19i53.3317

21. Villavicencio JMF, Bocanegra MBM, Cordero LKS, Morán CEE. Inteligencia social y convivencia escolar en una institución pública del Perú. Rev Boliv Educ. 1 de enero de 2022;4(6):40-51. https://doi.org/10.33996/rebe.v4i6.802

22. Pacheco MEO, Velazco FNB, Machiria DRC, Valenzuela OL, Laurian DP. Las habilidades socioemocionales y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de educación primaria. Concordia. 1 de marzo de 2024;4(7):10-9. https://doi.org/10.62319/concordia.v.4i7.25

23. Oyarzún RY, Valdés-León G. Emociones, motivación y rendimiento académico: una propuesta para el desarrollo de habilidades orales en ingeniería desde la neuroeducación. Cent Sur. 2020;4(2):252-65. https://doi.org/10.37955/cs.v4i2.80

24. Condori-Palomino JA. Inteligencia emocional y motivación académica en estudiantes universitarios de formación en educación primaria. Rev Estud Psicológicos. 9 de agosto de 2023;3(3):74-83. https://doi.org/10.35622/j.rep.2023.03.006

Published

2025-03-19

How to Cite

1.
Olivares Alvares DM, Bernabé Argandoña LC, Roa González DM, Heredia Espinosa ME, Suárez García DP. Perception of the impact of emotional intelligence on the academic performance of university students. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Mar. 19 [cited 2025 Aug. 15];2:151. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/151