Sociodemographic factors, resilience, and mobbing among teachers in La Paz, Bolivia 2023.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2023152

Keywords:

Psychological harassment at work, Primary and Secondary Education, Sociodemographic Factors, Mobbing, Resilience

Abstract

Introduction: Mobbing has been studied in Bolivia, but its recognition in the workplace is limited. Resilience is related to social and economic crises.  
Objective: To determine the relationship between sociodemographic factors, resilience, and mobbing among teachers in La Paz, Bolivia, in 2023.  
Method: Quantitative approach, non-experimental and descriptive-correlational scope. A total of 385 primary and secondary education teachers participated. The IVAPT and SV-RES resilience scales were used. Statistical methods such as descriptive analysis, Pearson's χ², and Spearman's correlation were employed for data analysis.  
Results: 73.51% of participants reported a high incidence of psychological violence, while 9.35% did not experience harassment. 49.35% are at an average level of resilience, with 26.49% at a low level and 24.16% at a high level. Regarding resilient response, 46.23% are average, 30.39% are low, and 23.38% are high. 67.19% of those experiencing less mobbing have an average resilient response, and 44.96% with average resilience report high levels of mobbing.  
Conclusions:The research emphasizes the importance of addressing mobbing from a multidimensional perspective, considering the individual and contextual characteristics of employees.

References

1. Bautista G, Vera J Ángel, Cuevas MC, Tánori J. Propiedades psicométricas de un instrumento de mecanismos de desconexión moral: validación en adolescentes del noroeste de México. Eur. j. educ. psicol. [Internet]. 1 de diciembre de 2020;13(2):127-41. Disponible en: https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1322

2. Flores D, Jenaro C, Arias B. El mobbing: concepto, causas, consecuencias y programas de intervención. Apuntes de Psicología. 2007;25(1):135-147.

3. Hyeonsu B, Mi-Ra K. The impact of social support, emotional intelligence, and academic stress on resilience in risk society: focusing on college students. Korean Journal of Social Quality. 2020;4(4):57-76. https://doi.org/10.29398/kjsq.2020.4.4.5

4. Loayza Flores LJ, Marujo Serna MDP, Primo Mendoza J, Alanya Coras E. Motivación laboral y desempeño docente en el Perú. Rev Prop Educ [Internet]. 4 de enero de 2022; 4(7):19-31. Disponible en: https://propuestaseducativas.org/index.php/propuestas/article/view/772

5. Salgado-Lévano AC. Resiliencia: una perspectiva teórica. Revista de Psicología. 2005;23(2):147-169.

6. Barria J. Acoso laboral en el ámbito educativo: análisis desde la perspectiva de los docentes. Revista Electrónica Educare. 2017;21(3):1-16.

7. Villavicencio Flores JM, Bocanegra Morales MB, Cordero Sarmiento LK, Morán Espino CE. Inteligencia social y convivencia escolar en una institución pública del Perú. rebe [Internet]. 1 de enero de 2022 ;4(6):40-51. Disponible en: https://revistarebe.org/index.php/rebe/article/view/802

8. Rincón Fuenmayor DP. Competencias psicosociales en estudiantes universitarios. rebe [Internet]. 7 de septiembre de 2020; 1(1):28-40. Disponible en: https://revistarebe.org/index.php/rebe/article/view/66

9. Lara P, Galarza J, Pando M. Factores asociados al mobbing en docentes universitarios. Ciencia & Trabajo. 2017;19(58):58-64

10. González-Trijueque D, Giachero S, Delgado S. Riesgos psicosociales en el lugar de trabajo: aproximación teórica y marco legal en Uruguay. CienciasPsi [Internet]. 30 de mayo de 2012; 6(1):75-87. Disponible en: https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/64

11. Chavarría Campos PS. Efectos sociales y laborales en las familias del Municipio de Potosí ocasionadas por el COVID-19. rc [Internet]. 2024 Mar. 1; 4(7):40-5. Available from: https://revistaconcordia.org/article/view/113

12. Pando V, Beltrán C. Análisis del Inventario de Violencia y Acoso Psicológico en el Trabajo "IVAPT-PANDO" en poblaciones de Bolivia y Ecuador. Ciencia & Trabajo. 2012;14(43):55-60.

13. Nielsen, M. B., Magerøy, N., Gjerstad, J., & Einarsen, S. (2015). Resultados de una revisión sistemática sobre la influencia del acoso laboral en la salud de los trabajadores. Archivos de prevención de riesgos laborales, 18(4), 202-203.

Published

2025-03-19

How to Cite

1.
Olivares Alvares DM, Roa González DM, Hernández Lara P, Salazar Arango E, Rincón Gómez SL. Sociodemographic factors, resilience, and mobbing among teachers in La Paz, Bolivia 2023. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Mar. 19 [cited 2025 Aug. 15];2:152. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/152