Regularities in the professional development of the specialist in Family Medicine on systemic lupus erythematosus
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2023173Keywords:
professional development, systemic lupus erythematosus, family medicineAbstract
Introduction: The professional development of Family Medicine (FM) specialists in Systemic Lupus Erythematosus (SLE) is necessary to respond to current social demands. The current research aims to identify the existing regularities in the professional development of FM specialists in SLE, at the Hermanos Cruz University Polyclinic in Pinar del Río.
Methods: A methodology with a dialectical materialist approach was taken into account for the analyses carried out. Methods from the theoretical and empirical levels were applied, together with statistical-mathematical methods, to interpret and process the information.
Results: The barriers that limit the object of study were identified due to the lack of a model for information processing that improves the timely identification of SLE symptoms at the primary health level, inaccuracy in identifying clinical signs and symptoms of SLE due to weak integration of previous knowledge and professional experiences to the assessment of the patient, limited planning of actions for the continuous improvement of the professional performance of the MF specialist, focused on the theoretical-methodological preparation that allows the timely identification of SLE symptoms, insufficient understanding of the need for participation to organize knowledge in the interaction of the functions of improvement and professional performance.
Conclusions: The professional training of Family Medicine specialists in SLE at the Hermanos Cruz University Polyclinic has limitations for adequate identification of the symptoms of the disease, which hinders efficient performance in Primary Health Care.
References
1. Vaillant D, Marcelo C. El ABC y D de la formación docente. Rev Española de Orientación y Psicopedagogía [Internet].2016 [citado 20/3/2024];27(2):134-137. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338246883010
2. Solis Carta U, Mendoza Rodríguez H, Valcárcel Izquierdo N. Superación profesional para la atención médica integral a pacientes con osteoartritis. Rev Cub Reumatol [Internet].2023 [citado 20/3/2024];25(3). https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1098
3. Ministerio de Educación Superior. Resolución 138 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. La Habana. 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2019-o65_0.pdf
4. Ministerio de Educación Superior. Manual para la gestión del posgrado. La Habana. 2020. https://instituciones.sld.cu/inhem/files/2022/12/ManualGesti%C3%B3n-Posgrado-MES-20-5-2020.pdf
5. Añorga Morales J. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. Rev Científico-Metodológica [Internet].2014 [citado 23/3/2024];58:19-31. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003
6. Valcárcel Izquierdo N. Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de ciencias de la enseñanza media. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”, Ciudad de La Habana.1998
7. Bernaza GJ, Troitiño DM, López ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior. [Internet].2018 [citado 23/3/2024];1ed: 11-16.
8. Bernaza GJ, Aparicio JL, De la Paz E, Torres AM, Alfonso JE. La educación de posgrado ante el nuevo escenario generado por la COVID-19. Edu Méd Super [Internet].2020 [citado 23/11/2024];34(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864214120200 00400015
9. Santiesteban MM, Licea DV, Bravo A. La superación profesional. Expresión de la formación continua del docente en la Universidad de Oriente. RECLA [Internet].2020 [citado 22/02/2024];7ed. https://recla.org/revista/edicion-7.pdf
10. Sandrino Sánchez M, Hernández Rodríguez IM. El proceso de superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Rev “Universidad y Sociedad” [Internet].2023 [citado 23/03/2024];15(6):710-716. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4191
11. Iglesias-Díaz G, Ferro-González B, Hernández-Rodríguez IM, López-Frontela JC, Vázquez-Vázquez J, Ordaz-Zambrana E. Antología Didáctica para el Proceso Enseñanza Aprendizaje de la Cirugía General de Cuello Electiva enafecciones quirúrgicas de la Glándula Tiroides. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado: fecha de acceso]; 26(5):e5557. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5557
12. Martínez Marín J, Muñoz Moreno JL. Aprender en las organizaciones de la era digital. Barcelona: UOC. [Internet].2018 [citado18/01/2024]2018.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codig o=6493365
13. Candelaria BJC, Acosta CC, Ruíz PFR, Labrador MO, Gutiérrez GC. Nefroweb: alternativa para la superación profesional de posgrado sobre Nefrogeriatría. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [Internet].2017 [citado 20 Oct 2023];21(3):399-405. https://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2017/rcm173n.pdf
14. Mejías Sánchez Y. Sistema de Gestión de la Calidad. Diseño de un curso de posgrado [Tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Internet].2012 [citado 23/03/2024]4.
15. Jiménez Souto L, Riol Hernández M, Camejo Pérez Y. La superación profesional del Instructor de Arte para la promoción de la cultura artística. Rev Educación y sociedad [Internet].2021 [citado 20/03/2024];19(2):19-34.
16. Cordero Escobar I. La superación profesional en las ciencias médicas en general y de la anestesiología en particular. Rev Cubana de Anestesiología y Reanimación [Internet].2017 [citado 20/03/2024];16(2):63-68 .disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726- 67182017000200008
17. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. EDUMECENTRO [Internet].2019 [citado 23/3/2024];11(1):[aprox. 6 p.]. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1180/h tml_415
18. Hechavarría R, Jimenez Paneque R, Kokuina E. Daño en pacientes cubanos con LES. Relación con características de la enfermedad. Rev. Reumatol Clín [Internet].2010 [Citado 21/03/2024]; 6(1):11-15. https://www.reumatologiaclinica.org/es-pdf-S1699258X09001569
19. Peñafiel Salazar DA, Serrano Ávalos KV, Cruz Basantes CH, Rojas Cru AE. Actividades de promoción de salud en pacientes con LES. Intervención sanitaria y educativa. Rev Cub Reumatol [Internet].2023 [Citado 21/06/2024];25(3). https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1175/pdf
20. Salas Perea, RS. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Rev Educ Med Super [Internet].2012 [citado 17 Oct 2024];26(2):[ aprox. 12 p.]. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/22/18
21. Torres Torres A, Ferrer Madrazo MT, Perdomo González E. Un acercamiento a la Teoría de la Educación Avanzada como una alternativa educativa cubana pedagógica. Panorama Cuba y Salud [Internet].2018 [citado 20 Oct 2023];13(Extra-1):226-9. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7322820
22. Sánchez Rodríguez Y, Labrador Rodríguez O. Devenir histórico revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. Edumecentro [Internet].2019 [citado 20 Oct];11(3): 163-78.
23. Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Las competencias y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud. Rev Educ Med Super [Internet].2012 [citado 24 marzo 2024];26(4):[aprox. 8 p.]. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/85
24. Ariza K, Isaza P, Gaviria A, Vinaccia S, Alvaran LC. Calidad de vida relacionada con la salud, factores psicológicos y fisiopatológicos en pacientes con diagnóstico de Lupus Eritematoso Sistémico - LES. TERAPIA PSICOLÓGICA. versión On-line [Internet].2010 [Citado 21/06/2024];28(1):27-36. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718- 48082010000100003
25. Cánova Herrandiz A, Cruz Cabrera L, Vecino Rondan U. Gestión de la superación profesional como factor clave para los profesores universitarios. Educ Med Sup [Internet].2019 [citado 20 Oct 2024]; 38(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S02574314 2019000300003&lng=es&tlng=es
26. Céspedes Moncada A, González Solares M, Marañón Cardonne T, Fernández Duarte J. Proceso de superación y desempeño profesional de los especialistas en Coloproctología. Maestro Y Sociedad [Internet]. 2020 [Citado 21/06/2024];(Número Especial):200-11. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5227
27. Hernández Suárez N, Ferro González B. Perspectiva científico tecnológica de la superación a especialistas de Medicina Interna sobre neumonía adquirida en la comunidad. Rev Salud, Ciencia y Tecnología [Internet].2023 [citado 13/3/2024];2:506.
28. Ramos-Vázquez J, Ramírez-Rodríguez M, Rodríguez-López M, Borrego-Ramos VV. Superación del médico general integral sobre enfermedad renal crónica agudizada en adultos mayores. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [Internet]. 2022 [citado: fecha de acceso]; 26(1): e5346. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5346
29. Candelaria Brito JC, Ferro González B, Gutiérrez Gutiérrez V, Alonso Ayala O. Desempeño profesional del médico de familia en Nefrogeriatría en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado: fecha de acceso]; 25(1): e4672. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4672
30. Hernández-Suárez N, Ferro-Gonzalez B, Labrado-Alemán R, Tamayo-Batista II, Sandrino-Sánchez M, García-Miranda A. Regularidades del proceso de superación profesional sobre Neumonía Adquirida en la Comunidad para profesores de Medicina Interna. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río [Internet]. 2023 [citado 25 feb 2025]; 27:e5756. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5756
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yanet Cruz García, Didier Rodríguez Matanzas, Belkis Ferro González (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.