Building bridges between the solidarity economy and popular education: towards a more just and equitable society
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2023190Keywords:
Education for sustainable development, Collective economy, Social system, Sociology of educationAbstract
Solidarity economy and popular education are interconnected fields that promote social justice, equity, and democratic participation. This study, using a qualitative methodology, employed bibliometric search equations in databases such as WOS, Scopus, and SciELO, covering the period 2000-2023. A documentary review using PRISMA was conducted, selecting 192 documents, including 94 research articles, 68 institutional documents, and 30 reviews.
The results highlight that democratic participation in the solidarity economy faces barriers such as inequalities in skills and training. Popular education fosters critical awareness but encounters challenges like preexisting power relations and resistance to change. The economic sustainability of these initiatives requires innovative business models and continuous education. Moreover, the scalability and replicability of these models depend on their adaptation to different socio-economic contexts.
It is concluded that integrating solidarity economy and popular education strengthens resilient and just communities. However, their implementation requires sustainable strategies, continuous training, and adaptation to local contexts. The incorporation of information technologies can enhance their impact, though challenges persist in digital access and technological literacy.
References
1. Gómez D, Martínez C, Barbosa E. Solidarity economy and popular education: foundations and challenges.
2. Altuna L. El valor de la solidaridad en clave de creatividad. Otra Economía. 2019;12(21):153–167.
3. Garzón B, Barbosa E, Gómez D. Las organizaciones comunales como gestoras de reactivación económica: mercados campesinos solidarios en el municipio El Playón, Santander. CIRIEC Colombia. 2023;(1):245–57.
4. Garzón B, Barbosa E, Gómez D. Política pública en la pandemia desde la economía solidaria: circuitos cortos de comercialización (C.C.C.) en Colombia (2020-2021). Apuntes de Economía y Sociedad. 2022;3(1):25–36.
5. Dávila R, Vargas A, Blanco L, Roa E, Cáceres L, Vargas L. Características de la economía solidaria colombiana: Aproximaciones a las corrientes influyentes en Colombia. Rev Econ Publica Soc Coop. 2018;(93):85–113.
6. Osorio M. Modos de vida vivibles: Economía(s) Solidaria(s) y sostenibilidad de la vida [thesis]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 2017.
7. Gallo G, Hepp M, Ferreyra H. Educación cooperativa: El caso del desarrollo del cooperativismo educacional y de las cooperativas escolares en la provincia de Córdoba (2005-2015). Universidad Nacional de Villa María; 2016.
8. Freire P. Pedagogía de la esperanza. México DF: Siglo XXI; 2002.
9. Freire P. Pedagogia da indignação: Cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP; 2000.
10. Torres A, Mendoza N. La sistematización de experiencias en educación popular. In: Cendales L, Mejía MR, Muñoz J, editors. Entretejidos de la educación popular en Colombia. Bogotá: Consejo de Educación Popular de América Latina y el Caribe; 2013.
11. Rosa A, Quadros D. Educação popular na América Latina e a questão social: da desigualdade à resistência. Rev do Cent Educ. 2017;4(2):319–32.
12. Freire P. Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. México DF: Siglo XXI; 1997.
13. CLACSO. Educación popular para una pedagogía emancipadora latinoamericana. Buenos Aires: FOROS CLACSO; 2020.
14. Mejía M. Acción social colectiva y pedagogía. Bogotá: Magisterio; 2019.
15. Aguilera M, Rincón M, Gómez D. Bioeconomía, una alternativa de investigación en administración y afines. In: Aguilera-Prado M, Rincón-Moreno M, editors. Temas y métodos de investigación en negocios, administración, mercadeo y contaduría. Bogotá: Editorial Uniagustiniana; 2020. p. 193–218.
16. Barbosa E, Vargas H, Gómez D. Breve estudio bibliométrico sobre economía solidaria. Cooperativismo y Desarrollo. 2020;28(118):1–20.
17. Li W, Zhao Y. Bibliometric analysis of global environmental assessment research in a 20-year period. Environ Impact Assess Rev. 2015;50:158–66.
18. Rincón H, Gómez D. Cambio y aprendizaje organizacional, revisión documental. Rev CIES. 2023;14(2):27–49.
19. Cañas G, Mazarrón F, Pou M, Calleja P, Díaz R. Bibliometric analysis of research activity in the “Agronomy” category from the Web of Science, 1997–2011. Eur J Agron. 2013;50:19–28.
20. Garfield E. The evolution of the Science Citation Index. Int Microbiol. 2007;10:65–9.
21. Paramo P. La Investigación en las Ciencias Sociales. Técnicas de recolección de Información. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia; 2008.
22. Gómez D, Velasco N. Fortalecimiento empresarial en Colombia: la Seguridad y Salud en el Trabajo como posible pilar estratégico de competitividad. Rev Cub Salud Trab. 2024;25(3).
23. Gómez D. Tendencias en la investigación: Biocultura, Metabolismo Social y Territorio en el Siglo XXI. SCT Proc Interdiscip Insights Innov. 2024;2:246.
24. Page M, et al. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Rev Esp Cardiol. 2021;74:790–9.
25. Castro L, Rincón M, Gómez D. Educación para la salud: Una mirada desde la antropología. Rev Cienc Salud. 2017;15(1):145–63.
26. Urrutia G, Bonfill X. Declaración PRISMA: Una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y meta análisis. Med Clin. 2010;135(11):507–11.
27. Torres A. Educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho; 2017.
28. Vargas A, Sánchez C. Análisis de evolución de la asistencia técnica y el fomento de cooperativas rurales en Colombia. Cooper Desarro. 2020;27(116):1–22.
29. Santos E, Dal Ri N. Educación, trabajo productivo y la Pedagogía del Movimiento de los Trabajadores Rurales Sin Tierra (MST) de Brasil. Otra Econ. 2021;14(26):133–51.
30. Freire P. Educación como práctica da libertad. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1999.
31. Barbosa E, Rojas J, Gómez D. Prueba piloto del Plan Nacional de Fomento de la Economía Solidaria y Cooperativa Rural - PLANFES: Estudio del caso del municipio de San Antero, Córdoba, Colombia. Otra Econ. 2021;14(25):77–94.
32. UAEOS. ABC del sector solidario. Medellín: Editorial Unidad Administrativa Especial de Organizaciones Solidarias; 2017.
33. Gómez D, Barbosa E, Laverde M. Los circuitos cortos de comercialización y la democracia directa en los territorios: apuntes desde la economía solidaria. Inclusión Desarro. 2021;9(1):3–12.
34. Tirado M, Viveros M. Las microfranquicias en la economía solidaria. Emprendimiento para la generación de ingresos en Colombia. Bogotá: Universidad de La Salle; 2015.
35. Sánchez C. La Legitimación del Cooperativismo y de la Economía Social y Solidaria en las Políticas Públicas de Iberoamérica. Tesis doctoral, Universitat de València; 2016.
36. Monsalve Z. Gestión de la innovación social cooperativa a través de una cultura solidaria innovadora. Cooper Desarro. 2016;24(108):27–38.
37. Rodríguez D, Laverde M, Pérez E. Short Commercialization Circuits in Local Supply Chains: Economic Revival in the Pandemic. S Asian J Soc Stud Econ. 2021;12(2):1–10.
38. Julià J, Melià E, Lajara N. Tribuna de opinión: Universidad, ciencia y economía social. REVESCO. 2015;(119):7–25.
39. Roman-Acosta, D. . (2023). ALIANZAS, FORMACIÓN Y EXPERIENCIAS: CAPACITACIÓN ONLINE EN REDACCIÓN DE ARTÍCULOS CIENTÍFICOS. Revista Venezolana De Pedagogía Y Tecnologías Emergentes, 3(1). https://revistascespe.com/index.php/REVEPTE/article/view/18.
40. Tadjudje W. Le droit des coopératives et des mutuelles dans l’espace OHADA. Luxembourg: Éditions Larcier; 2015.
41. Gaiger L. La reciprocidad y los colectivos de autoorganización de la vida común. Otra Econ. 2020;13(24):3–24.
42. Melo R. Dos A. A educação superior e as metodologias ativas de ensino-aprendizagem: uma análise a partir da educación sociocomunitária. Tesis de maestría, Centro Universitário Salesiano de São Paulo; 2017.
43. Gómez D, Aldana K, Rodríguez R. Antropologías del desarrollo, enfoques alternativos y postdesarrollo: breve revisión de conceptos y apuntes críticos. Pobl Desarro. 2021;27(52):108–22.
44. Rodríguez N, Dávila M. Buscando los caminos del sector cooperativo y solidario. Cooper Desarro. 2020;28(118):1–32.
45. Silva A. Factores que explican el éxito de organizaciones de economía solidaria constituidas durante el proceso de los diálogos de Paz en Colombia: hallazgos de emprendimiento en el sector cooperativo. Valencia: Universitat de València; 2017.
46. Gómez D. Economía solidaria: apuntes para reconfigurar el tejido social desde la educación. Rev Evulution. 2022;(11):27–32.
47. Gómez D. La tecnología en la educación, aciertos y desaciertos frente a la pandemia. Rev Evulution. 2021;(9):1–7.
48. Gómez D. Sostenibilidad: apuntes sobre sostenibilidad fuerte y débil, capital manufacturado y natural. Inclusión Desarro. 2021;8(1):131–43.
49. Salathé-Beaulieu G. Sustainable development impact indicators for social and solidarity economy: State of the art. 2019. Available at: https://www.econstor.eu/handle/10419/246230
50. Gallo GM, Hepp M. El cooperativismo y mutualismo educacional y su dimensión social: Impacto educativo, cultural y comunitario de las experiencias de cooperación y reciprocidad durante el confinamiento preventivo. Cooper Desarro. 2022;30(122):1–16.
51. Villalba U, Pérez J. La economía social y solidaria como vía para el buen vivir. Iberoam J Dev Stud. 2019;8(1):106–36.
52. CONPES 4051. Política pública para el desarrollo de la economía solidaria. Bogotá: Consejo Nacional de Políticas Económicas y Sociales; 2021.
53. Ibagón N, Gómez D. El aumento de la escolarización en América Latina: retos en contextos de exclusión social. Rev Temas III. 2018;(12):143–54.
54. Coraggio JL. Desafíos en la formación profesional vinculados a la economía popular, las políticas públicas y el desarrollo local: El rol de la universidad. Rev +E. 2015;5:6–19.
55. Roman-Acosta, D. (2023). Intersectoral collaboration for the development of rural entrepreneurship in Latin America and the Caribbean. SCT Proceedings in Interdisciplinary Insights and Innovations, 1, 224. https://doi.org/10.56294/piii2023224
56. Maldonado C. Condiciones y modos de aprendizaje de complejidad, en la universidad. In: Necesidades y posibilidades de educación en complejidad. Una mirada prismática. Editorial Universidad; 2021.
57. Gaiger L. La reciprocidad y los colectivos de autoorganización de la vida común. Otra Econ. 2020;13(24):3–24.
58. Laverde M, Almanza C, Gómez D, Serrano. El capital relacional como recurso diferencial y valioso para las empresas. PÓDIUM. 2020;(37):57–70.
59. Torres A. Educación popular y pedagogías emancipadoras en América Latina. In: Guelman A, Cabaluz F, Palumbo MM, Salazar M, editors. Educación Popular para una pedagogía emancipadora latinoamericana. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales; 2020. p. 65–114.
60. Osorio J. Educación Popular de base comunitaria y Pedagogía de lo Común: memoria, trayectoria y desafíos. Trenzar. 2018;1(1):1–17.
61. Duque D. La educación popular en la acción política de los movimientos sociales. In: Cendales L, Mejía MR, Muñoz J, editors. Entretejidos de la Educación Popular en Colombia. Bogotá: Consejo de Educación Popular de América Latina y el Caribe; 2013. p. 51–64.
62. Álvarez J. Economía social y solidaria en el territorio: significantes y construcción de políticas públicas. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana; 2017.
63. Lima V. Espiral construtivista: una metodología activa de enseñanza-aprendizaje. Interface. 2017;21(61):421–34.
64. Gómez D, Barbosa E, Merchán Ó. La economía solidaria como dinamizadora del desarrollo rural y de la construcción de la paz en Colombia. Rev Iberoam Econ Solid Inov Socioecol. 2021;4:219–42.
65. IPEA. A organização coletiva de catadores de material reciclável no Brasil: dilemas e potencialidades sob a ótica da economia solidária. Texto para discussão. Río de Janeiro: IPEA; 2017.
66. Maldonado C. Teoría de la información y complejidad. La Tercera Revolución Científica. Bogotá: Editorial Universidad El Bosque; 2020.
67. Mejía M. La Educación Popular: Una construcción colectiva desde el Sur y desde abajo. Rev Arch Anál Polít Educ. 2014;22(62):1–31.
68. Martínez J. Políticas públicas para la economía solidaria en Colombia: antecedentes y perspectivas en el postconflicto. REVESCO. 2016;(123):174–97.
69. Acedo I, Montes A. La economía social y solidaria en Barcelona. Barcelona: Marge Books; 2016.
70. Barbosa E, Gómez D. Economía solidaria y construcción de paz. Rev Sur. [cited n.d.]. Available at: https://www.sur.org.co/economia-solidaria-y-construccion-de-paz/
71. Álvarez J, López M. Apuntes para el fomento de la asociatividad solidaria y el logro de los objetivos de desarrollo sostenible. Bogotá: UAEOS; 2018.
72. Maldonado C. Las organizaciones inteligentes son organizaciones que saben de complejidad. Rev Cienc Complej. 2021;2(1):81–92.
73. Angulo R. Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional: Una visión integral. Informes Psicológicos. 2017;17(1):53–70.
74. Ladino D, Perdomo W. Transformación de la evaluación en escenarios digitales: una mirada desde la educación superior. In: Aguilera-Prado M, Farielta-Barrera A, editors. Evaluación de la educación superior: una mirada desde Latinoamérica. Bogotá: Editorial Uniagustiniana; 2017. p. 251–81.
75. Veladez C. Economía solidaria y educación popular. Vol. 2. Ciudad de México: Grupo Promotor de Economía Solidaria; 2019.
76. Almaraz F. Implicaciones del proceso de transformación digital en las instituciones de educación superior: El caso de la Universidad de Salamanca. 2016. Available at: https://shorturl.at/ijEO9
77. Maldonado C. Condiciones y modos de aprendizaje de complejidad. In: Necesidades y posibilidades de educación en complejidad. Editorial Universidad; 2021.
78. Piedrahita J. Documento Economía Solidaria, Comunidad, Cultura y Territorio. Bogotá: Grupo Promotor de Economía Solidaria; 2019.
79. Cooper S, Grover S, Guzdial M, Simon B. Education: A future for computing education research. Commun ACM. 2014;57(11):34–6.
80. Uribe J, Velásquez C, Londoño M. Los nuevos paradigmas de la educación en la era de la transformación digital y la Industria 4.0. Rev Inov Digit Desarro Sost. 2020;1(1):98–104.
81. Soto F. Buen Vivir y Comunidades Educadoras. Ciudad de México: Grupo Promotor de Economía Solidaria; 2018.
82. Almaraz F, Maz A, López C. Análisis de la transformación digital de las instituciones de educación superior: Un marco de referencia teórico. Edmetic. 2017;6(1):181–202.
83. Baronnet B. Educación popular y pedagogías emancipadoras en América Latina. In: Guelman A, Cabaluz F, Palumbo MM, Salazar M, editors. Educación Popular para una pedagogía emancipadora latinoamericana. Buenos Aires: CLACSO; 2020. p. 65–114.
84. Laville J. La Economía Social y Solidaria frente a las políticas públicas. Francia: Biblioteca del Campus de Álava; 2016.
85. Maldonado C. ¿Por qué las relaciones entre complejidad y educación son distintivas de América Latina? In: De la educación al aprendizaje. Complejidades de la educación y la medicación pedagógica. Editorial Universitaria, UNAN-Managua; 2024. p. 15–43.
86. Díaz M, Quintanilla D, Sandoval J. La economía solidaria en Colombia: Una revisión conceptual, económica y normativa. Rev FACCEA. 2020;10(1):62–79.
87. Laville J, Cattani A. The Social and Solidarity Economy: A Theoretical and Plural Framework. Revue internationale de l’économie sociale. 2009;317:5–26.
88. Laville J, Gaiger L. Solidarity Economy: Key Concepts and Issues. RIPESS; 2013.
89. Díaz J. Las economías solidarias latinoamericanas como construcción de alternativas de resistencia y liberación desde abajo: Un estudio comparado [doctoral thesis]. Guadalajara: Iteso; 2011.
90. Téllez C, Gómez D, Ramos C. Corporate social responsibility of hotels in post-conflict: case of Apartadó, Urabá. Rev Adm UNIMEP. 2022;19(11):65–79.
91. Gómez D, Velasco N. Las transformaciones digitales en las universidades: breve revisión de literatura. Rev Evulution. 2021;(10):6–12.
92. Roman-Acosta, D. (2023). Teaching models in digital environments: analysis of the PLAGCIS case. Seminars in Medical Writing and Education, 2, 209. https://doi.org/10.56294/mw2023209
93. Roman-Acosta, D. y Barón Velandia, B. (2023). Del conocimiento individual a la sinergia colectiva: potenciando la colaboración en las redes de investigación. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 11 (2), 221-251. https://doi.org/10.5281/zenodo.10085278
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dustin Tahisin Gómez Rodríguez , Ehyder Mario Barbosa Pérez , Carlos David Martínez Ramírez (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.