Exploration of theoretical conceptualizations of the causes of college dropout

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw202215

Keywords:

Student Dropout, Socioeconomic Factors, Personal Factors, Academic Factors, Procrastination

Abstract

This paper addresses the crucial issue of student dropout at the university level, exploring various theories that explain the reasons behind this phenomenon. It highlights key factors such as socioeconomic, personal and academic problems that contribute to dropout. Previous research findings indicate that economic problems, such as lack of financial resources and the high cost of higher education, are a significant cause of dropout. In addition, personal challenges, such as low self-esteem and psychological problems, also influence the decision to drop out. In the academic field, low performance and lack of guidance are determining factors in student dropout. Educational institutions play an important role in providing financial support, academic guidance and retention programs to address these problems. Three types of dropout are identified: early, temporary and permanent, each with its own characteristics. In addition, the concept of procrastination is addressed, which refers to the procrastination of academic tasks, which can lead to underachievement and, ultimately, dropout. It is suggested that procrastination can be addressed through motivational and metacognitive strategies, as well as through the promotion of routines and habits that improve academic self-control. Overall, understanding the multiple causes of student dropout is essential to develop effective strategies to promote student retention and academic success at the university level, both nationally and internationally

References

1. Osorio Muñoz L, Leon Heredia J. Revista Renovación Nro. 10 | ISSN: 2955-845X. 2022.

2. Sánchez CXM, Lucio TDPC, Moreira SMM, Álava ÁFB. La transferencia del aprendizaje en los estudiantes de nivelación y deserción académica. Polo del Conocimiento 2022;7:2514-40. https://doi.org/10.23857/pc.v7i8.4526.

3. Aristizábal Botero LC. Diseño de una estrategia didáctica que favorezca el aprendizaje del concepto de Potencia y la aplicación de sus propiedades a expresiones algebraicas en estudiantes de la Universidad de Antioquia seccional Urabá. Trabajo de grado - Maestría. Universidad Nacional de Colombia, 2022.

4. Molina M, Marcela A. Deserción universitaria en posgrados : un caso de estudio de la maestría en Diseño Urbano de una universidad pública de Bogotá 2021.

5. Alarcón Cendales NR, Angarita Garzón SM, Bonilla Umaña RA, Cuervo Canosa S, Ríos Rivera D del M. Deserción en programas de acceso a la educación superior en el distrito bajo el programa Reto a la U en 2020 - 2021. Bachelor Thesis. Especialización en Gerencia Procesos de Calidad e Innovación Virtual, 2022.

6. González-Nieto NA, Rodríguez-Hernández CF. Educación Superior y retención estudiantil: Retos de la universidad contemporánea. Education in the Knowledge Society (EKS) 2023;24:e31018-e31018. https://doi.org/10.14201/eks.31018.

7. López Reyes K. Caracterización de las actividades de enseñanza de los profesores para el nivel Transición: un análisis desde los aspectos de la competencia científica, exploración del medio e indagación científica 2023.

8. Guzman Hernandez DC. Factores asociados a la deserción universitaria en programas de formación por ciclos propedéuticos de las facultades de Artes e Ingenierías.Caso de estudio CIDE (2016-2019) 2021.

9. Velasco Quintero SJ, Castro Garzón VO. La deserción en la educación rural en Colombia. Un problema multidimensional. Una revisión documental 2007 - 2020. 2023.

10. Serna M. E. Revolución Educativa en la Nueva Era Vol. II. 2022.

11. Báez BC de. Metodología de la investigación científica : un camino fácil de recorrer para todos. Editorial UPTC s. f. https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorial-uptc/catalog/view/124/154/3259 (accedido 24 de enero de 2024).

12. Carvajal Olaya P. Los persistentes de la UTP ¿Qué sostiene a los estudiantes de alto riesgo de deserción en su camino hasta la titulación?. 2021.

13. Castro Bonilla LC. Sentidos que tienen los estudiantes de la Universidad del Valle, sede regional Yumbo, sobre deserción estudiantil. 2021.

14. Albor-Chadid LI, Rodríguez-Burgos K, Albor-Chadid LI, Rodríguez-Burgos K. Estudios aplicados de la teoría de la autodeterminación en estudiantes y profesores, y sus implicaciones en la motivación, el bienestar psicosocial y subjetivo. Revista eleuthera 2022;24:56-85. https://doi.org/10.17151/eleu.2022.24.1.4.

15. Arias Bracho GE, Escalante Palacio DE, De La Rosa J, Durán J, Gomez Hernandez J. Estrategias para la disminución de la deserción estudiantil. Boletín en Innovación, Logística y Operaciones (BILO) 2022;4:1-7.

16. Arnaud Bobadilla AJ, Sánchez Villarreal F, Galindo Miranda NE, Franco Bodek D, Ruiz Gutiérrez R, Arnaud Bobadilla AJ, et al. Diagnóstico de las causas de rezago y deserción en alumnos de la Facultad de Ciencias de la UNAM. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo 2022;12. https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1181.

17. Garzón Gutiérrez AR, Castro Hernández DM, Gómez GD, Torres Peña MA, López Gómez ML. Niveles de deserción universitaria y decálogo para minimizar su impacto 2020.

18. Otero-Potosi S, Fuertes-Narváez ME, Casanova-Imbaquingo L, Arichábala-Vallejos D, Freire-Reyes K. La Procrastinación: Una Exploración Teórica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar 2023;7:76-93. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6065.

19. Rivera FB. La experiencia del riesgo de deserción como oportunidad y camino de formación en los estudiantes universitarios. Academia y Virtualidad 2020;13:57-68. https://doi.org/10.18359/ravi.4381.

20. OAC, Negro UN de R, Giménez IG, Vidal C, Zeberio M, Gómez Rodríguez W. Informe OAC, 15: Una aproximación cualitativa al fenómeno de la deserción universitaria. Causas de abandono de los estudiantes de UNRN 2022.

21. Erazo Guerra XF, Rosero Morales E del R, Erazo Guerra XF, Rosero Morales E del R. Orientación vocacional y su influencia en la deserción universitaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación 2021;5:591-606. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.198.

22. Vilardy Barros F. Estrategias para disminuir la deserción universitaria en los dos primeros años en la Universidad del Magdalena. Trabajo de grado - Maestría. Corporación Universidad de la Costa, 2022.

23. Ramírez T, Daniela C. Factores generadores de la deserción universitaria en los posgrados de Odontología en una universidad del Atlántico 2021.

24. Mut PN. Diseño de una propuesta didáctica mediada por TIC que contemple la autorregulación y metacognición del aprendizaje para ingresantes de la carrera de Odontología. 2023.

25. Hermida JCZ, Lara MAC. Modelo de gestión que garantiza el perfil de ingreso a la modalidad virtual y su impacto en la deserción. Caso IUV Universidad. Revista Electrónica INNOVA IUV 2021;1.

26. Zoppis D. Rezago universitario: discusión teórica, metodológica y su manifestación en la carrera de Arquitectura de la Universidad de la República 2020.

Published

2022-10-16

How to Cite

1.
Villanueva Amaro NN, Rios Rios SW, Meneses Claudio BA. Exploration of theoretical conceptualizations of the causes of college dropout. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2022 Oct. 16 [cited 2024 Oct. 6];1:15. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/2