Biodiversity crisis in strategic ecosystems: A reflective analysis from environmental education and culture, perspective of change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2023205

Keywords:

Biodiversity, strategic ecosystems, environmental education and culture

Abstract

This study on biodiversity aims to recognize and understand the current crisis regarding the conservation and preservation of biodiversity in strategic ecosystems and how, through environmental education, changes in thoughts can be generated from being and doing, the importance of human perceptions and experiences in the definition and valuation of these ecosystems for their conservation; In this way, we seek to understand how human interactions with nature influence the perception and valuation of biodiversity;  analyze state policies, approaches, guidelines and concrete actions that require intersectoral and regional coordination to reduce the pressure and impact of biodiversity and ecosystem services, and how strategies oriented towards agricultural reconversion programs payments for environmental services are promoted educational programs and investigative and citizen participation in environmental management processes, To address this study, the following conceptual categories were identified: Analysis of the biodiversity crisis, Analysis of the crisis of strategic ecosystems and reflective analysis on environmental education and culture; perspective for change. It was carried out from the documentary analysis of research, doctoral thesis studies and documents on state policies regarding the topics addressed. This study presents a reflection on public policies, human actions, community participation, collaboration with local entities, education and awareness about the importance of biodiversity and environmental protection to rethink joint actions against raising awareness in environmental protection. atmospherer.

References

Arlete, M., Kauchakje, S., & Fontana, M. I. (2024). Educação ambiental na escola: literatura internacional e análise de estudios brasileiros. Revista Brasileira de Educação, 29, e290030. https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290030

Avendaño, W. (2012). La Educación ambiental como herramienta de responsabilidad social. Revista Luna Azul, 35(19092474), 94–115. Conocimiento, P. Y., Niñas, A. D. E., Cualitativa, U. N. A. A.

Caride, J., y Meira, P. (2001); Educación ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel Educación.

Caro-Caro, C. I., Torres-Mora, M. A., & Barajas-Barbosa, M. P. (2014). Ecosistemas estratégicos y disponibilidad de hábitat de la avifauna del piedemonte llanero (Colombia), como posible peligro aviar. Revista Luna Azul, 39, 25-39. https://doi.org/10.17151/luaz.2014.39.3

Challenger, A. (2001). Estrategias para la conservación de ecosistemas. Gaceta Ecológica, (61), 22-29. Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales, México.

Clavijo Prada, S. (2015). Protección de los ecosistemas estratégicos y desarrollo: Un reto para el derecho. Scientia, (159), 41-59. Universidad de Panamá.

Corral, V. (1998); Aportes de la Psicología ambiental en pro de una conducta ecológica responsable. México: UNAM.

Díaz Páez, D. ., Álvarez Díaz, D. ., Solano Hernández , C. ., Cabrera Miranda, J. R. ., & Mesa Sotolongo, S. . (2023). Government management based on knowledge, science, technology and innovation. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 82-107. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.6

Escobar, A. (2000). El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar: ¿globalización o postdesarrollo. Recuperado de http://www.citeulike.org/group/16133/article/2842276

Gavilanes-Capelo, R. M., & Tipán-Barros, B. G. (2021). La educación ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad, 16(2), 286-298. https://doi.org/10.17163/alt.v16n2.2021.10

Gómez, M. (2021). Hacia una cultura ambiental para el fortalecimiento de la relación hombre-naturaleza-sociedad desde la enseñanza de la educación ambiental (Tesis de doctorado). Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”, Ocaña, Venezuela.

Gonzáles, A. (2004). La preocupación por la calidad del medio ambiente: un modelo cognitivo sobre la conducta ecológica. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense De Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4390/1/T26479.pdf

González Ciriaco, L. A. ., & Medina Marín, A. J. (2023). Advances and ethical challenges in the integration of AI in scientific production. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 48-67. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.2

Hernández Fernández, A., & de Barros Camargo, C. (2020). Educación Ambiental y su Relación con las Tecnologías Educativas, Transculturalidad, Inclusión Educativa, Neurociencia y Formación Docente. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 9(3), 113-138. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2020v9i3.p113-138

Leff, E. (2009). Pensamiento Ambiental Latinoamericano: Patrimonio de un Saber para la Sustentabilidad. Sección Filosofía Ambiental Sudamericana. ISEE Publicación Ocasional, No. 6 (2009).

López, M., Geraldina Carias, F., & Tovar Briñez, E. (2023). Diagnosis of training needs in playful strategies for teaching reading in primary education. Pedagogical Constellations, 2(2), 10-26. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i2.26

Machado Valdivia, A. ., & Sotolongo Díaz, D. . (2023). Impact of climate change on the hydrology of cryohydrological regions: a systematic review. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 12-25. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.1

Margaleg, R. (1993). Teoría de los sistemas ecológicos. https://books.google.com.co/books?idc84Me5PfQJoC&printsecfrontcover&hles&sourcegbsgesummaryr&cad0vonepage&q&ffalse

Márquez, G. (1997). Ecosistemas como Factores de Bienestar y Desarrollo. Ensayos de Economía. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín. Fac. Cien. Hum. Y Econom. Depto. Economía. 13. Vol. 7: 113-141. Medellín.

Márquez, G. (2002). Ecosistemas estratégicos, bienestar y desarrollo. Ensayos de Economía. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín. Fac. Cien. Hum. Y Econom. Depto. Economía. 13. Vol. 7: 113-141. Medellín.

Mauss, M. (1980); Un autorretrato individual. En: Revue francaise de sociologie, Vol. 20. p.p. 209-220.

Maya, A. (1996). El reto de la vida: Ecosistema y cultura, una introducción al estudio del medio ambiente (2.ª ed.). Ecofondo. www.augustoangelmaya.com

Meza, G., Mesa, L., & Leal P. (2023). Educación ambiental y formación ciudadana en los proyectos ambientales escolares. Del discurso a la participación. Educación y Humanismo, 25(45), 36-57. https://doi.org/10.17081/eduhum.25.45.6297

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2023). Orientaciones para la incorporación de la dimensión ambiental en los planes de desarrollo territorial: 2024-2073. Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible https://www.colombialider.org/wp-content/uploads/2024/04/7.-ANEXO.-Cartilla-de-prioridades-ambientales-Min-Ambiente-2024.pdf#:~:text=La%20p%C3%A9rdida%20de%20biodiversidad%20es%20la%20mayor

Ministerio de Ambiente. (2022). Política Nacional para la Gestión Integral de la Biodiversidad y sus Servicios Ecosistémicos (PNGIBSE). https://www.minambiente.gov.co/direccion-de-bosques-biodiversidad-y-servicios-ecosistemicos/politica-nacional-para-la-gestion-integral-de-la-biodiversidad-y-sus-servicios-ecosistemicos/

ONU. (2012). Conferencia de las Partes en el Convenio sobre la Diversidad Biológica: 15ª reunión – Parte II, Montreal (Canadá). https://www.unep.org/es/noticias-y-reportajes/reportajes/la-cop15-finaliza-con-un-acuerdo-historico-por-la-biodivers

Organización de las Naciones Unidas. (1992). Declaración de Río sobre el medio ambiente y el desarrollohttps ://www.un.org/español/es/sus/edad/riodecla.htm

Pujol, M., & Junyent, M. (2008). Sociedad de consumo y problemática ambiental. Scribd. https://es.scribd.com/document/659986102/LECTURA-Pujol-Junyent-2008-Sociedad-de-Consumo-y-Problematica-Ambiental

Pulgar Haro, H. D. ., & Baculima Cumbe, M. A. (2023). Medico-legal aspects in carbon monoxide poisoning. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 69-81. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.4

Ramírez-Suárez, W. M., López-Chouza, J. C., Flores-Acosta, M. A., Sánchez-Cárdenas, S., & Rodríguez-Morejón, P. L. (2024). La biodiversidad y los servicios ecosistémicos en sistemas agroecológicos: Una revisión. Pastos y Forrajes, 47

Rentería-Jiménez, C. A., & Vélez de la Calle, C. (2021). Educación y cultura ambiental, el cuidado de la vida desde una perspectiva intercultural. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(93), 170-184. https://doi.org/10.5281/zenodo.4736534

Rivas de García, B. L. . (2023). Social Capital and Empowerment: Social Work Strategies in Rural Communities. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 31-48. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.3

Tábara, J. (1999); Acción ambiental. Aprenentatge i participació vers la sostenibilitat.

Trujillo, A. F., Suárez, C. F., Usma, J. S., Trujillo, F., Bravo, A. M., Córdoba, M., Villa, F., Yara, C., Ayala, L. T., Acosta, A., Alfaro, J. P., Castillo, L. F., Garavito, J., Urbano, A., Zamudio, J., Peña, J., Vergel, D., Combariza, R., & Cuéllar, J. (2011). Ecosistemas estratégicos del Casanare: áreas de alto valor de conservación. Fundación Omacha

Vargas Pineda, N. A. ., Patiño Suárez, G. M. ., & Celis Parra, R. E. . (2023). Trend Analysis in Public Accounting Research at Universities in Boyacá. Journal of Scientific Metrics and Evaluation, 1(1), 108-121. https://doi.org/10.69821/JoSME.v1iI.7

Vergara, P. A. & Rodríguez, J. A. (2021). Análisis ambiental de la minería de carbón en el ecosistema estratégico de páramo (Boyacá, Colombia). Scientia et Technica. Recuperado de https://moodle2.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/download/24519/16626

Vergara-Buitrago, P. (2020). Estrategias implementadas por el Sistema Nacional de Áreas Protegidas de Colombia para conservar los páramos. Revista de Ciencias Ambientales (Trop J Environ Sci), 54(1), 167-176. https://doi.org/10.15359/rca.54-1.9

Wildemeersch, Danny; Finger, Matthias y Jansen, Theo (2000); Adult Education and Social Responsibility. Reconciling the irreconcilable? [Educación de Adultos y Responsabilidad Social. ¿Conciliar lo irreconciliable?]. Zweigniederlassung: Ullstein-Taschenbuch-Verlag.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

1.
Hernández Baracaldo CP, Correa Cruz L, Tovar Briñez E. Biodiversity crisis in strategic ecosystems: A reflective analysis from environmental education and culture, perspective of change. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 31 [cited 2025 Mar. 10];2:205. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/205