Historical evolution of the development of calligraphy skills in preschool children, sixth year of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2023206

Keywords:

pre-school childhood, calligraphic skills, historical evolution, stages

Abstract

This study refers to the importance of the development of fine motor skills in the formation of calligraphic abilities from the earliest ages for the achievement of successful school learning. In Cuba, early childhood education is a dynamic, multilateral, complex, flexible, contextualized and participatory process, where the maximum possible integral development of each child must be guaranteed. The historical process of teaching calligraphic skills has gone through several stages up to the current Third Improvement. The introduction of a new curriculum organized in dimensions of education and development is significant, as these dimensions take into account the integrated and interdependent way in which development occurs during early childhood. A study is carried out in a Master's Thesis that provides a historical evolution of the development of calligraphic skills in preschool children, sex year of life and the significance of each of these stages, up to the present day. It offers alternatives for its implementation with children of these ages, with the active participation of the family and in a close interdimensional relationship for fine motor skills, and personal communication, artistic expression.

References

Arias, S. (2021) La motricidad fina en el desarrollo de la preescritura en niños y niñas

del subnivel Inicial 1. Trabajo de Grado. Universidad Técnica de Machala.

https://bit.ly/40yRX0x

Arias, J. (2021) Diseño y Metodología de la Investigación. Enfoques.

https://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2260

Cabrera, BC y Dupeirón, MN. (2019). El desarrollo de la motricidad fina en los niños

y niñas del grado preescolar, Universidad de Pinar del Río.

Barbarita.cabrera@upr.edu.cu ; marilin.dup@upr.edu.cu

Cuba. MIned (2018). Orientaciones Metodológicas del sexto año de vida. La Habana.

Cuba. Mined. (2018). Programa Provincial de la Primera Infancia (sexto año de vida),

La Habana.

Díaz, M, Ríos, I, Silverio, A, Burke, M. y Gallo, M. (2017). Un acercamiento a la

concepción curricular de la primera infancia. La Habana.

Ginarte, A. (2015). La integración de contenidos en el diseño del currículo de nivel

micro en la educación preescolar. [Tesis de doctorado]. Universidad de Ciencias

Pedagógicas Pepito Tey. Las Tunas.

http://catalogo.reduniv.edu.cu/items/show/39237

Gómez, L. (2022). Definición de habilidades, » Concepto en Definición ABC.

https://www.definiciónabc.com/general/habilidad.php

Luna, AB. (2021). The integrating activity in the training of the graduate in Education

Sciencesan evaluation of its management. Universidad Técnica de Manabí,

Ecuador. https://doi.org/10.22021/iisue.20072872e.2020.32.820

MINED. (2017). Plan Educativo de la primera infancia. Impresión ligera. La Habana.

Mazó, A. (2019). La preparación al docente de la primera infancia para el tratamiento

del contenido motricidad fina. [Tesis de doctorado Universidad de Central

Martha Abreu de Las Villas. Oriente]

http://repositorio.uclv.edu.cu/20.500.12693/22597

Organización de las Naciones Unidas. (2015). La Asamblea General adoptando la

Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible.

Ortiz Chica, DA. (2021). Estrategias Didácticas para mejorar la motricidad fina en los

niños y niñas de 5 a 6 años, Unidad Educativa Particular Misioneros Oblatos.

Pérez, M. (2021). Definición de habilidad. https://conceptodefinición.de/habilidad/

Rodríguez, O. (2020). La dirección del proceso educativo institucionalizado:

apuntes para una conceptualización, Universidad de Ciego de Ávila, Cuba,

https://orcid.org/0000-0003-1652- 9075

Siverio, A. M. y López, J. (2016). El proceso educativo para el desarrollo integral en la

primera infancia. La Habana.

Toledo, L. L. (2023). Habilidades de motricidad fina en los niños de Infancia

Preescolar [Tesis de Maestría. Universidad de Oriente]

Vázquez, S, Rivero, JL y Rosabal, TC (2023). El tratamiento de la motricidad fina en

niños de cinco a seis años a partir de relaciones interdimensionales, [Tesis de

Maestría. Universidad de Granma] svazquezp@udg.co.cu

Vigotsky L. S. (1985). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La

Habana

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

1.
Salazar Rodríguez Y, Espinal López NL, Moran Ferrer TD. Historical evolution of the development of calligraphy skills in preschool children, sixth year of life. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 31 [cited 2025 Aug. 15];2:206. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/206