Higher education as barriers without limits in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2023207

Keywords:

Higher education, barriers, equity, access, dropout, Colombia

Abstract

Introduction: Higher education in Colombia faces multiple challenges that limit access and educational quality. From its colonial roots to the present, socioeconomic and structural barriers persist that restrict educational equity.
Methods: An exhaustive bibliographic review was carried out based on relevant academic sources obtained from databases such as Scopus, Web of Science and Google Scholar. Inclusion and exclusion criteria were applied to select documents relevant to the Colombian context.
Results: Economic, social and educational barriers that affect access to higher education were identified. Socioeconomic inequality influences students' academic achievement, while public policies have attempted to mitigate these problems without achieving equitable access. Likewise, the high dropout rates reflect the insufficiency of strategies to guarantee student permanence.
Conclusions: Higher education in Colombia continues to be inaccessible to large sectors of the population due to structural and socioeconomic factors. Despite advances in coverage, equity and educational quality remain pending challenges. More effective public policies and greater investment in educational inclusion programs are required to overcome these barriers.

References

Amaya de Ochoa, G. (2002). Cobertura e inequidad en la Educación Superior en Colombia. Educación y Educadores.

Arredondo, V.M. (1992). Conceptualización y estrategias para mejorar la educación superior. Estudios y Ensayos.

Bernasconi, A. (2009). Gestión de la calidad en las universidades: ¿por dónde partir? ¿Cuáles son las dimensiones claves? Conferencia presentada en la Vil jornada universitaria: calidad de los aprendizajes y formación universitaria, desafíos y estrategias. Universidad Católica de Uruguay.

Brunner, J. (2010). Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de educación,355, 137-159.

Cárdenas, M. (2013). La Política Pública de Acceso a la Educación Superior para los Estratos Socioeconómicos Bajos (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.

Congreso de Colombia (1992) Ley 30 de 1992, por el cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86437_Archivo_pdf.pdf

Congreso de Colombia (2002) Ley 749 de 2002, por el cual se organiza el servicio público de la educación superior en las modalidades de formación técnica profesional y tecnológica, y se dictan otras disposiciones. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86432_Archivo_pdf.pdf

Congreso de la República (2010) Decreto 1295 de 2010, por el cual se reglamenta el registro calificado de que trata la ley 1188 de 1008 y la oferta y desarrollo de programas académicos de educación superior. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=39363

de Carvalho Rangel , J. P., Alvarez Valdivia, I. M. ., & Morodo Horrillo, A. . (2023). Teacher training for inclusive education of students with hearing disabilities in the Angolan context. Pedagogical Constellations, 2(1), 48-61. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i1.15

El País (2023) Estos son los obstáculos de ingreso a la universidad en Colombia en los estratos 1, 2 y 3. https://www.elpais.com.co/educacion/estos-son-los-obstaculos-de-ingreso-a-la-universidad-en-colombia-en-los-estratos-1-2-y-3-2427.html

Flores, G., & Díaz González, L. L. (2023). Diagnosis of assertive communication among UNES teachers: Implications for educational quality. Pedagogical Constellations, 2(2), 27-40. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i2.13

Garbanzo, G.M. (2007). Calidad y equidad de la educación superior pública. Aspectos por considerar en su interpretación. Educación, 31 (2), 11-27.

Gómez, V., Celis, J. (2009) Crédito educativo, acciones afirmativas y equidad social en la educación superior en Colombia. Revista de estudios sociales.

Guailla Muñoz, Y. E. . (2023). Gamification strategies for understanding biological concepts in first-year high school students. Pedagogical Constellations, 2(1), 38-47. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i1.7

Jaramillo Uribe, J. (1989). La educación durante los gobiernos liberales, 1930-1946. En Á. Tirado Mejía (director científico y académico), Nueva historia de Colombia (vol. IV, pp. 87-110). Bogotá: Planeta.

Landrove Infante, A., Proenza Pupo, J. R., & Ortiz Fernández, Y. . (2023). Motor games to develop coordinative capacities, rhythm and coordination in students with mild intellectual disabilities. Pedagogical Constellations, 2(1), 64-74. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i1.16

Latouche, P. (2023). Emotional intelligence and academic performance in criminalistics students at UNES. Pedagogical Constellations, 2(2), 50-70. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i2.19

López, F. (2006). Escenarios mundiales de la educación superior: análisis global y estudio de casos (1a ed.). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

López, M. ., Geraldina Carias, F. ., & Tovar Briñez, E. . (2023). Diagnosis of training needs in playful strategies for teaching reading in primary education. Pedagogical Constellations, 2(2), 10-26. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i2.26

Márquez Ortiz, JA (2023) El acceso a la educación superior en Colombia: un asunto de justicia social, vol. 1, núm. 11. Bogotá. Sección Educativa. Guadalajara.

Melo-Becerra, LA., Ramos-Forero, JE., Hernández-Santamaría, PO. (2017) La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Desarrollo y Sociedad. Universidad de los Andes, núm. 78, pp. 59-111.

Ministerio de Educación (2023) Estadísticas de deserción y permanencia en educación superior SPADIES 3.0 – Indicacores 2021. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/spadies/secciones/Estadisticas-de-desercion/#:~:text=Para%20el%20a%C3%B1o%202021%20este,sistema%20no%20culmina%20sus%20estudios.

Mora, A. (2016) L seudorrevolución educativa: desigualdades, capitalismo y control en la educación superior en Colombia, 1ra. Ed. Bogotá,

OECD (2016). Education in Colombia, Reviews of National Policies for Education. OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264250604-en

Orozco S., L. E. (2010). La política de cobertura: eje de la revolución educativa, 2002-2008. Bogotá: Ediciones Uniandes

Pacheco Arrieta, I. F. (2002). Evolución legislativa de la educación superior en Colombia. Educación culpable, educación redentora. Digital Observatory for Higher Education in Latin America and the Caribbean, IES/2002/ED/PI/30. Iesalc - Unesco.

Pozo Herrera, G. . (2023). The training of values since developing teaching in the Physical Education class. Pedagogical Constellations, 2(1), 28-37. https://doi.org/10.69821/constellations.v2i1.8

Rodríguez G., R., & Burbano, G. (2012). Historia de la universidad e historia de la educación superior en América Latina (presentado en Educación Superior: Debates y Desafíos, Cátedra Manuel Ancízar 2012-1). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

SNIES (2023) El ministerio de Educación Nacional pone a disposición la información estadística de educación superior 2022. https://snies.mineducacion.gov.co/portal//416243:El-Ministerio-de-Educacion-Nacional-pone-a-disposicion-la-informacion-estadistica-de-educacion-superior-2022#:~:text=02%20de%20agosto%20de%202023,%2C73%25%20respecto%20a%202021.

UNESCO. (2009). Conferencia mundial de educación superior2009: la nueva dinámica de la educación superior y la búsqueda del cambio social y el desarrollo. Disponible en: http://www.intec.edu.do/pdf/Comunicado%20CMES%202009.pdf

Universidad del Rosario (2023) Menos de la mitad de los bachilleres en Colombia logra acceder de inmediato a la educación superior. https://urosario.edu.co/periodico-nova-et-vetera/nuestra-u/menos-de-la-mitad-de-los-bachilleres-en-colombia-logra-acceder-de-inmediato-la-educacion.

Downloads

Published

2023-12-31

How to Cite

1.
Palencia Buelvas RY, Pérez Domínguez WS, Díaz Herrera YJ, Ardila Suárez JD. Higher education as barriers without limits in Colombia. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2023 Dec. 31 [cited 2025 Mar. 10];2:207. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/207