Neuroeducation in initial basic education: Strategies and benefits for early learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024465

Keywords:

Natural learning, Brain, Early basic education, Strategies, Neuroeducation, Children

Abstract

Introduction: The teaching-learning process in children, an important part of their personal development, cannot be conceived without considering its complexity, making it a key issue in the field of neuroeducation.  
Objective: The purpose of this article was to describe the benefits of neuroeducation for stimulating early learning.  
Methods: A systematic review was conducted, examining 20 digital documents from 2017 to 2024, indexed in academic repositories: Dialnet, SciELO, and Redalyc. The methodology used was PRISMA with a qualitative approach.  The inclusion criteria included articles published in the last decade with a maximum length of 6500 words. Doctoral theses, systematic review and those documents not available to be downloaded were excluded.
Results: It is described that although neuroeducation can adapt to any age, strategies and teachings that seek to facilitate natural learning should be prioritized. However, this requires educators to have a greater understanding of children's brains and, above all, a commitment to their own professional development to gain competence in applying new proposals.  
Conclusions: In the educational role of teachers in basic education, the application of neuroeducational strategies is essential to enhance early learning. Educators need to understand the characteristics of child development and use innovative, easily accessible resources in the classroom. Professional development in neuroscience improves attention, concentration, and stimulates cognitive and socio-emotional skills, as well as intrinsic motivation in children.

References

1. Mora A. El neuroaprendizaje, como ayudantía educativa: Estrategia para mejorar la práctica docente. Journal of Science and Research. 2022; 7(4):71-95. https://doi.org/10.5281/zenodo.7626669

2. UNICEF. Plan Estratégico de UNICEF 2022-2025: Nuevas ambiciones para 2030. Nueva York: UNICEF; 2022. Disponible en: https://www.unicef.org/media/119161/file/Strategic%20Plan%202022-2025%20.pdf

3. Orihuela De la Cruz CR. Estrategias de resolución de problemas matemáticos en estudiantes: una revisión sistemática. Revista InveCom. 2025; 5(1):e501094. https://doi.org/10.5281/zenodo.12659918

4. Ávila Guaman DE, Cazarez Valdiviezo JL. Estimulación temprana en el desarrollo de la motricidad gruesa de niños de 2 a 3 años. LATAM [Internet]. 2024; 5(2):1859-73. Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/1992

5. Mora F. Neuroeducación, solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial; 2013. 224 p.

6. Betegón BE, Rodríguez Medina J, Irurtia Muñiz J. Neuroeducación y Autocontrol: cómo vincular lo que aprendemos con lo que hacemos. Un estudio de caso múltiple en un grupo de Educación Infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2019; 33(3):307-26. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/274/27466132018/html/

7. Coello Villa MC. Estimulación temprana y desarrollo de habilidades del lenguaje: Neuroeducación en la educación inicial en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve). 2021; XXVII (4):309-26. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28069360022

8. Peyro-Paz M, Rojas-García C, Flores-Rodríguez P. Modelo neuroeducativo de canalización temprana para niños con problemas de aprendizaje. JONED. Journal of Neuroeducation. 2024; 4(2):128-40. http://10.1344/joned.v4i1.42563

9. Guibo Silva A. Consideraciones sobre aportes de las neurociencias al proceso enseñanza-aprendizaje. EduSol [Internet]. 2020; 20(71):227-33. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475764265018

10. De Souza Martins M, Posada Bernal S, Lucio Tavera PA. Neuroeducación: Una Propuesta Pedagógica para Educación Infantil. Análisis [Internet]. 2019 ene; 51(94):159-67. Disponible en: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/4307

11. Meza Mendoza LR, Moya Martínez ME. TIC y neuroeducación como recurso de innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje. ReHuSo. 2020; 5(2):94-106. https://doi.org/10.5281/zenodo.6812350

12. Rivera Rodríguez E, Jasso García H, Capetillo Medrano B. Hallazgos neuroeducativos desde la estimulación neuromotriz en el nivel preescolar. FILHA. 2022; 17(26):1-25. http://dx.doi.org/10.48779/ricaxcan-9

13. Reza Flores RA, Guemez Peña MA. Aprendizaje Basado en Modelización asistido con Inteligencia Artificial en las Ciencias Naturales: propuesta de intervención neurodidáctica. Práxis Educativa [Internet]. 14º de março de 2024; 1(9):1-19. Disponible en: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/22722

14. Islas Torres C. Conectivismo y neuroeducación: transdisciplinas para la formación en la era digital. CIENC Ergo Sum [Internet]. 2021;28(1):1–13. Disponible en: http://dx.doi.org/10.30878/ces.v28n1a11

15. García-Gutiérrez E. Cómo desaprender y reaprender: el cerebro no se formatea pero podemos hacerlo. 2019; 64:7-18. Disponible en: https://aunclicdelastic.blogthinkbig.com/desaprender-y-reaprender-en-la-era-digital-podemos-hacerlo

16. Bueno-Aguilar D. Neurociencia para educadores. Barcelona: Octaedro; 2017.

17. Goldin-Ramos A. Neurociencia en la escuela: Guía amigable (sin bla bla) para entender cómo funciona el cerebro durante el aprendizaje. 2022; 58:13-20. Disponible en: https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=4bBsEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT7&dq=La+neuroeducación+busca+que+la+escuela+no+vaya+en+contra+de+la+naturaleza+del+cerebro.&ots=xlTKDzK4QX&sig=Z6Ktth-7m0Vk19x0YFNMclp6joY

18. Guerrero Fuentes J. Docentes del día. 2019; Disponible en: https://docentesaldia.com/2019/02/02/ensenar-a-pensar-30-preguntas-para-promover-la-metacognicion-en-el-aula/

19. Portellano-Quezada J. Neuroeducación y funciones ejecutivas. Madrid: CEPE; 2018. 28 p. Disponible en: https://elibro.puce.elogim.com/es/ereader/puce/156566?page=3

20. Dilone D, Guzmán B. Integración de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) en los Proyectos Pedagógicos de Educación Inicial: Caso CEI “Amada Presencia”. Rev Prop Educ [Internet]. 2022; 4(7): 64-83. Disponible en: https://propuestaseducativas.org/index.php/propuestas/article/view/778

21. Taro J, Flores Beltrán DE y González Del Pezo JV. Impacto de la pedagogía constructivista en el desarrollo cognitivo de niños de 4 a 5 años. Rev. Concordia. 2025; 5(9): 44-58. http://doi.org/10.62319/concordia.v.5i9.36

22. Rodallega-Campo ME y Romero-Ortega AL. Estrategia metodológica para mejorar la comprensión lectora en Lengua y Literatura en escolares de Educación Básica. Rev Educ B. 2025; 7(12): 11-21. https://doi.org/10.61287/rebe.v7i12.1184

Published

2025-03-19

How to Cite

1.
Urgilés Pineda MW, Hernández Lara P, Nivela Cornejo MA, Mamani Condori EE, Contreras Choque D. Neuroeducation in initial basic education: Strategies and benefits for early learning. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Mar. 19 [cited 2025 Jul. 5];3:465. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/465