Virtual higher education in Bolivia: Towards a comprehensive organizational, technological, and pedagogical model.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024473

Keywords:

Virtual education, higher education, educational technology, organizational model

Abstract

Introduction: Virtual education has taken on a central role in higher education, allowing to overcome geographical barriers and improve access to knowledge. In Bolivia, the transition to this modality faces challenges related to technological infrastructure, teacher training, and institutional regulation.
Objective: The purpose of this research is to propose a comprehensive model for virtual higher education in Bolivia, ensuring an efficient implementation that optimizes teaching and learning processes.
Method: The study employs a qualitative approach based on document analysis and systematic literature review. The PRISMA method is used to select relevant research in recognized databases such as Scopus, SciELO, and Web of Science. Inclusion and exclusion criteria were established to ensure the relevance of the analyzed studies.
Results: The study findings indicate that virtual education promotes access and flexibility in learning, but its success depends on factors such as teacher training, technological infrastructure, and the quality of the organizational models adopted. Hybrid and fully online approaches were identified, highlighting the importance of interaction among teachers, students, and administrators. Technological tools such as LMS platforms, video conferencing, gamification, and multimedia resources were analyzed, enhancing the learning experience.
Conclusion: Virtual education in Bolivia has the potential to transform higher education, but its consolidation requires clear policies, investment in technology, and continuous teacher training. A comprehensive model should include quality standards, innovative learning strategies, and effective regulation to ensure accessibility and equity in virtual education.

References

1. Navarro, R., Baldeon, G., García, A., Bernal, V. Adaptación del Modelo de Aceptación de Tecnologías para Explorar las Intenciones de Uso en la Educación Virtual. Digital Education Review. [Internet] 2023 Dec. 29. (44), 13-22. Available from: https://doi.org/10.1344/der.2023.44.13-22

2. Ordóñez-Ortiz GG, Manchay-Orbea JA, Palacios-González JJ, Cuenca-Mera JX, Manchay-Orbea JC. Virtual university education: opportunities to respond to current changes and challenges. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies [Internet]. 2023;4(3):e23047. Disponible en: http://dx.doi.org/10.51798/sijis.v4i3.664

3. Yépez, M. A. P., Ron, M. V. L., Santillán, I. G., Posso, Á. Condiciones del aprendizaje virtual en época de pandemia en educación básica: Análisis desde el género y la etnia. Digital Education Review, [Internet] 2023 Dec. 29. (44) 83-92. Available from: https://doi.org/10.1344/der.2023.44.83-92

4. Alcón Soler E, Camacho Cuena E, Martin Montaner J. La movilidad virtual en la educación superior de habla hispana. jis [Internet]. 2024 Mar. 6;13(S1). Available from: https://ojed.org/jis/article/view/6601

5. Reyes Mejía MG, Lavanda Reyes FA, Ruiz Reyes RE, Castillo Samanamud LA, Reyes Ruiz JL. educación virtual y el desempeño docente en una universidad pública peruana. revHUMAN [Internet]. 2022;11(Monográfico):1–13. Disponible en: http://dx.doi.org/10.37467/revhuman.v11.4242

6. Lozada Maldonado FH, Mobili Roccaro DA. Entornos virtuales para la enseñanza de histología: innovación en ciencias de la salud. rebe [Internet]. 2024;6(11):55–61. Disponible en: http://dx.doi.org/10.61287/rebe.v6i11.1182

7. Salazar Mata H, Berlanga-Ramírez J, Zapata-Morán M. Preferencias de aprendizaje a distancia en la educación universitaria ante la pandemia global desatada por el COVID-19. Educ Humanismo [Internet]. 2022;24(43). Disponible en: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.24.43.5646

8. Vega Granda RA, Bazurto Rodríguez IM, Jaramillo Palacios GP. El Constructivismo en entornos virtuales y su aplicación en los estudiantes. propuestas [Internet]. 2023;5(9):28–37. Disponible en: http://dx.doi.org/10.61287/propuestaseducativas.v5i19.2

9. Cabrera Félix C. Integración de los recursos tecnológicos en la enseñanza virtual: Impacto y desafíos durante COVID-19. rc [Internet]. 2024;4(8):33–49. Disponible en: http://dx.doi.org/10.62319/concordia.v.4i8.31

10. Caballero-Garriazo JA, Rojas-Huacanca JR, Sánchez-Castro A, Lázaro-Aguirre AF. Systematic review on the application of Virtual Reality in University Education. Rev Electrón Educ [Internet]. 2023;27(3):1–18. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15359/ree.27-3.17271

11. Flores-Cueto JJ, Garay-Argandoña R, Hernández RM. Modelo de calidad educativa de programas virtuales: Caso de la Universidad de San Martín de Porres. Rev Venez Gerenc [Internet]. 2021;26(6 Edición Especial):697–710. Disponible en: http://dx.doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.42

12. Barral Zegarra R. La educación en des-tiempos del Covid-19. Crisis, tecnologías y futuro. propuestas [Internet]. 2021;3(5):76–85. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33996/propuestas.v3i5.252

13. Lasnibat Godoy T, Flores Sepúlveda M, Puraivan Huenumán E. Un estudio de clases virtual para promover la construcción del infinito actual en estudiantes de educación media y primer año de universidad desde la perspectiva de la teoría APOE. EduMate [Internet]. 2022;34(3):218–47. Disponible en: http://dx.doi.org/10.24844/em3403.08

14. Mesa Rave N, Gómez Marín A, Arango Vásquez SI. Escenarios colaborativos de enseñanza-aprendizaje mediados por tecnología para propiciar interacciones comunicativas en la educación superior. RIED Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 2023;26(2):259–82. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/ried.26.2.36241

15. Ramírez García AG, Espejel García A, Pirela Hernández AA, Castillo Escalante IC. Educación virtual: alternativa en un sistema educativo globalizado. Rev Venez Gerenc [Internet]. 2021;26(6 Edición Especial):376–89. Disponible en: http://dx.doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.23

16. González Lorente C, Martínez-Clares P, Pérez-Cusó J, González-Morga N. Tutoría universitaria con Kahoot y foros virtuales: una innovación docente en los grados de educación de la Universidad de Murcia. Rev Complut Educ [Internet]. 2023;34(3):495–506. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/rced.79477

17. Castillo Vega JM, Cañete-Estigarribia DL. Percepción del profesorado sobre la Educación en tiempos de pandemia en Paraguay. Edutec Rev Electrón Tecnol Educ [Internet]. 2022;(82):332–48. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2653

18. Marrero Galván JJ, Hernández Padrón M. La trascendencia de la realidad virtual en la educación STEM: una revisión sistemática desde el punto de vista de la experimentación en el aula. Bordón Rev Pedagog [Internet]. 2022;74(4):45–63. Disponible en: http://dx.doi.org/10.13042/bordon.2022.94179

19. Mostacedo Herbas ME. La evaluación formativa en los entornos virtuales de aprendizaje: Una revisión de la literatura. rebe [Internet]. 2023;5(9):7–22. Disponible en: http://dx.doi.org/10.61287/rebe.v5i9.1

20. Granillo-Macias R. Adapting to remote learning during COVID-19: An engineering education approach. Ing Investig [Internet]. 2023;43(3):e101349. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15446/ing.investig.101349

21. Chavarría Campos PS. Efectos sociales y laborales en las familias del Municipio de Potosí ocasionadas por el COVID-19. rc [Internet]. 2024;4(7):40–50. Disponible en: http://dx.doi.org/10.62319/concordia.v.4i7.28

22. Lorenzo Martín E, Reinoso Tapia R, Usategui Martín R, Delgado Iglesias J. Competencia digital del profesorado de educación secundaria en tiempo de COVID-19. Investig em ensino ciênc [Internet]. 2022;27(3):59–77. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n3p59

23. Gómez-Moreno C, Perez-Mendez A, Hernández-Murillo AM, Ortega-Ortiz C, Cortés-Hernàndez NC, Ávila-Funes JA, et al. Educación en geriatría en México: Revisión del escenario educativo actual en médicos en formación (EDUREV). Investig educ médica [Internet]. 2023;12(48):18–29. Disponible en: http://dx.doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.48.23501

24. Rodríguez Caldera B. Realidad Aumentada en Educación Primaria: Revisión sistemática. Edutec Rev Electrón Tecnol Educ [Internet]. 2021;(77):169–85. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1703

25. Ruiz Mendoza K, Castillo Villapudua K, Arteaga MM. Conclusiones educativas a un año de la Covid-19: ventajas y desventajas de la Educación Remota de Emergencia. rebe [Internet]. 2021;3(5):114–27. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33996/rebe.v3i5.728

26. Romero-Reverón R. The impact of the COVID-19 pandemic on current anatomy education: A Venezuelan medical student’s perspective. Gac Med Caracas [Internet]. 2022;130(2). Disponible en: http://dx.doi.org/10.47307/gmc.2022.130.2.10

27. Moral-Sánchez SN, Ruiz Rey FJ, Cebrián-de-la-Serna M. Analysis of artificial intelligence chatbots and satisfaction for learning in mathematics education. ijeri [Internet]. 2023 Dec. 15; (20):1-14. Available from: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/8196

28. Meneses Martínez S, Tobón Tobón S, Gonzales-Sánchez A del C, López-Quesada G, Romero-Carazas R. Training projects, Virtual Education and Pandemic by COVID-19: from opportunity analysis to strategic decision making. Data and Metadata [Internet]. 2022;1:40. Disponible en: http://dx.doi.org/10.56294/dm202278

29. Estrada Molina O, Fuentes Cancell DR, García Hernández A. El engagement en la educación virtual: Experiencias durante la pandemia COVID-19. Texto Livre [Internet]. 2021;14(2):e33936. Disponible en: http://dx.doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33936

30. Almeida Filho N. Metapresentiality: a foundational concept for a critical theory of digital health. Salud Colect [Internet]. 2023;19:e4655. Available from: http://dx.doi.org/10.18294/sc.2023.4655

31. Ticona M, Zela Payi NO, Vásquez Machicao L. Ansiedad y estrés en la educación virtual en el periodo de emergencia sanitaria por el COVID-19. rcsi [Internet]. 2021;1(2):27–37. Disponible en: http://dx.doi.org/10.51252/rcsi.v1i2.161

32. Silva Díaz FR, Fernández-Ferrer G, Vázquez-Vílchez M, Ferrada C, Narváez R, Carrillo-Rosúa J. Tecnologías emergentes en la educación STEM. Análisis bibliométrico de publicaciones en Scopus y WoS (2010-2020). Bordón Rev Pedagog [Internet]. 2022;74(4):25–44. Disponible en: http://dx.doi.org/10.13042/bordon.2022.94198

33. Avendaño WR, Luna HO, Rueda G. Educación virtual en tiempos de COVID-19: percepciones de estudiantes universitarios. Form Univ [Internet]. 2021;14(5):119–28. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062021000500119

34. Ayala R. Un zoom a la educación virtual: biopolítica y aprendizaje centrado en el estudiante. Educ médica [Internet]. 2021;22(3):177–80. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2021.01.004

35. Castelo-Rivas WP, Pardo Santoru ME, Manzano Albán JI, Cedeño Recalde AR, Jaramillo RA. Estrés académico, salud mental y funcionamiento familiar de estudiantes de enfermería en condiciones de educación virtual. Revista Cubana de Medicina General Integral. 2023;(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252023000400010&script=sci_arttext

36. Abreu JM, Guimarães B, Castelo-Branco M. The role of virtual interactive simulators in medical education: Exploring their integration as an assessment methodology in clinical years. Educ médica [Internet]. 2021;22(6):325–9. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2021.06.011

37. Quiñones-Negrete MM, Martin-Cuadrado AM, Coloma-Manrique CR. Rendimiento académico y factores educativos de estudiantes del programa de educación en entorno virtual. Influencia de variables docentes. Form Univ [Internet]. 2021;14(3):25–36. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062021000300025

38. Mantilla Contreras MA, Lopez Cacua J. MOOC, a tool for strengthening mathematical competencies in higher education. J Res Math Educ [Internet]. 2021;10(3):318–40. Disponible en: http://dx.doi.org/10.17583/redimat.8563

39. Goyzueta Rivera SI. Factores de impacto en el aprendizaje virtual en los estudiantes de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo” Regional Cochabamba. propuestas [Internet]. 2021;3(5):10–42. Disponible en: http://dx.doi.org/10.33996/propuestas.v3i5.249

40. Tuesta Panduro JA, Diaz Espinoza M, Castillo Salazar RN, Criollo Hidalgo V. Responsabilidad social de la universidad peruana en el contexto de la educación virtual. Rev Cienc Soc - Univ Zulia, Fac Cienc Econ Soc [Internet]. 2022;Esp. 28(6):329–39. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28073815023

41. Manzanilla-Granados HM, Navarrete-Cazales Z, López-Hernández PA. POLÍTICAS EDUCATIVAS PARA LA INNOVACIÓN, INCLUSIÓN Y TIC EN BOLIVIA, PARAGUAY Y URUGUAY. Educ Soc [Internet]. 2023;44. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/es.261474

42. Vera EJZ, Inga CV, Nizama GES, Santisteban JSG, Salazar EJA, del Pilar Mercedes Pajuelo Villarreal R. Desafíos del aula invertida para la educación universitaria en los Países Andinos [Internet]. 2023. Disponible en: http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/gnsm4

Published

2025-03-19

How to Cite

1.
Torrez Juaniquina RJ, Escobar Callejas PH, Olivares Alvares E, José Guerrero P, Iglesias Pérez RJ. Virtual higher education in Bolivia: Towards a comprehensive organizational, technological, and pedagogical model. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Mar. 19 [cited 2025 Jul. 5];3:473. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/473