The challenge of university teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw202465

Keywords:

Inclusion, Diversity, Inclusive Education, Teaching Practices, University Teaching, Praxeological Pedagogy

Abstract

This article seeks to analyze how higher education institutions assume and incorporate inclusion into institutional discourse and how teachers incorporate it into their daily pedagogical practices, amid paradoxes and lack of knowledge of the elements needed to build an inclusive education. In this sense, this article aims to generate a reflection on inclusive processes in higher education, as well as to report on experiences that have enabled teachers at the Faculty of Education - to approach, understand and assume the inclusive phenomenon and recognize differences in professional training processes. The basis of this article is the research entitled "Characterization of teaching practices in the Faculty of Education". This research experience is presented as a reflective practice of teachers, in which inclusion is an element that allows the transformation of the individual, teacher-student, in order to contribute to social transformation

References

1. Arenhaldt R, Genro MEH, Zitkoski JJ, Krahe ED, Hammes LJ, Bucco NF dos S, et al. Universidades emergentes no Brasil : experiências da Unila, UFSB e UFFS. Universidades emergentes en Brasil : experiencias de Unila, UFSB y UFFS 2021.

2. Arenhaldt R, Genro MEH, Zitkoski JJ, Krahe ED, Hammes LJ, Bucco NF dos S, et al. Universidades emergentes no Brasil: experiências da Unila, UFSB e UFFS. Praxis Pedagógica 2021;21:34-56. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.31.2021.34-56.

3. Juliao Vargas CG. El enfoque praxeológico. Corporación Universitaria Minuto de Dios; 2011.

4. Assmann H. Placer y ternura en la educación: Hacia una sociedad aprendiente. Narcea Ediciones; 2002.

5. Juliao Vargas CG. Una pedagogía praxeológica. Corporación Universitaria Minuto de Dios; 2014.

6. Robertson R. Glocalización: tiempo-espacio y homogeneidad-heterogeneidad. Cansancio del Leviatán : problemas políticos de la mundialización, 2003, ISBN 84-8164-625-3, págs. 261-284, Trotta; 2003, p. 261-84.

7. Vinyamata E. Vivir y convivir en paz. Grao; 2012.

8. Tünnermann Bernheim C. La educación superior frente a los desafíos contemporáneos 2011.

9. Vargas CGJ, Velandia BB. La praxeología: otra forma de experimentar la vida. Praxis Pedagógica 2013;13:141-5. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.141-145.

10. Giroux H. Rewriting the Discourse of Racial Identity: Towards a Pedagogy and Politics of Whiteness. Harvard Educational Review 2009;67:285-321. https://doi.org/10.17763/haer.67.2.r4523gh4176677u8.

11. Bain K. Lo que hacen los mejores profesores univ. Universitat de València; 2005.

12. Gil Cantero F, Sánchez Rojo A. Hacia una pedagogía universitaria. Los seminarios de lectura en la Universidad. Educar en la universidad de hoy: propuestas para la renovación de la vida universitaria, 2015, ISBN 978-84-9055-109-7, págs. 34-49, Encuentro; 2015, p. 34-49.

13. Efficacy of Dignity Therapy on Depression and Anxiety in Portuguese Terminally Ill Patients: A Phase II Randomized Controlled Trial | Journal of Palliative Medicine s. f. https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/jpm.2013.0567 (accedido 24 de abril de 2024).

14. Jiménez-Cortés G. ¿Por qué soy docente?, una reflexión sobre mi identidad. Revista Eduscientia Divulgación de la ciencia educativa 2019;2:57-62.

15. Pashler H, Bain PM, Bottge BA, Graesser A, Koedinger K, McDaniel M, et al. Organizing Instruction and Study to Improve Student Learning. IES Practice Guide. NCER 2007-2004. National Center for Education Research; 2007.

16. Rodríguez Sotomayor Y, Pardo Fernández A, Díaz Chieng LY, Iznaga Brooks HL, Tamayo Fonseca M, Rodríguez Sotomayor Y, et al. Glosario de términos relacionados con la perspectiva de género en Ciencias de la Salud. MEDISAN 2020;24:1289-307.

17. Bolivar A. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: Recogida y análisis de datos, 2012, p. 79-109. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2200.3929.

18. Suárez NES, Najar JC. Evolución de las tecnologías de información y comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Vínculos 2014;11:209-20. https://doi.org/10.14483/2322939X.8028.

19. Barón V. B, Q DG, A JG, P JC. La comunicación verbal en la escuela: más allá de las palabras. Una muestra de la actividad desarrollada por maestros formados en investigación. Actualidades Pedagógicas 2011;1:87-118.

20. Eduardo V-R Fredy, Solón C-C. La comunicación en la construcción del mundo social. Programa Editorial Universidad Autónoma de Occidente; 2020.

21. Bolívar A 1621. La investigación biográfico-narrativa en educación : enfoque y metodología / 2001.

22. Barón J. Primeras experiencias laborales de los profesionales colombianos: probabilidad de empleo formal y salarios. Lecturas de Economía 2012:55-86.

23. Ortega-Barón J, Buelga S, Cava M-J, Torralba E. Violencia escolar y actitud hacia la autoridad de estudiantes agresores de . Revista de Psicodidáctica 2017;22:23-8. https://doi.org/10.1016/S1136-1034(17)30040-0.

24. Torres ER, Guevara OCM, Martin ZM. Teorías del liderazgo y su impacto en los dirigentes y estudiantes universitarios. Estrategia y Gestión Universitaria 2022;10:65-78.

25. Rodríguez Torres ÁF, Rodríguez Alvear JC, Guerrero Gallardo HI, Arias Moreno ER, Paredes Alvear AE, Chávez Vaca VA, et al. Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral 2020;36.

26. Maturana HR. Science and Daily Life: The Ontology of Scientific Explanations. En: Krohn W, Küppers G, Nowotny H, editores. Selforganization: Portrait of a Scientific Revolution, Dordrecht: Springer Netherlands; 1990, p. 12-35. https://doi.org/10.1007/978-94-017-2975-8_2.

27. Bernal FR. The challenge of university teaching practices. Seminars in Medical Writing and Education 2024;3:65-65. https://doi.org/10.56294/mw202465.

Downloads

Published

2024-03-17

How to Cite

1.
Ramirez Bernal F. The challenge of university teaching practices. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Mar. 17 [cited 2025 Feb. 5];3:65. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/49