Program for the development of digital competencies in teachers of the Stomatology career. Isla de la Juventud
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw202461Keywords:
Digital Skills, Information Technology and Communications, Teacher Training, Teaching CompetenciesAbstract
Introduction: information and communication technologies are important tools for training and communication. To facilitate their work in the educational system as a requirement for change in the profile of the education professional, teachers must develop suitable digital skills to implement in their teaching-learning process.
Objective: design a program for the development of digital skills in teachers of the Stomatology career of the Faculty of Medical Sciences of the Isla de la Juventud, 2022.
Methods: a descriptive study was carried out, from a methodological perspective based on the qualitative paradigm. The universe was made up of 150 teachers, of which 40 made up the sample. The theoretical level research methods were used: analytical-synthetic, inductive-deductive and historical-logical analysis; at the empirical level: documentary analysis, survey and specialist criteria.
Results: the need to train the teaching staff and guide the preparation of teachers in the appropriate use of computer techniques and resources, as well as in the preparation and development of virtual courses using the Moodle platform, was confirmed.
Conclusions: information and communication technologies are fundamental in the teaching-learning process. The development of digital competencies in teachers shows a low level of performance; the expressed limitations focus mainly on knowledge and domains in content creation, communication and collaboration
References
1. Durán Cuartero, Marta; Prendes Espinosa, Mª Paz; Gutiérrez Porlán, Isabel Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 22, núm. 1, 2019 Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, España Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331459398010Davies
2. Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1), e455. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455
3. Sámano-Ojeda G, Ek-Reyes GG, Robles-Reyes HD. Programa de alfabetización digital para formadores de docentes. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa 2018; 4(1): 691-708. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/articule/view/340
4. Escobar LM, Lauzurica A, Soler SF, Secada E, González O, Tápanes W. Las Competencias Informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Med Electrón [Internet]. 2016 [citado 3/01/2018]; 38(4):543-552. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242016000400004&lng=es
5. Limas S, Vargas G. Redes sociales como estrategia académica en educación superior: ventajas y desventajas. Educación y educadores 2020; 23(4): 559-574
6. Zelena-Pérez MM, Varcárcel-Izquierdo N. Competencias Informacionales en los profesores en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Rev Haban Cienc Med 2020; 19(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414183
7. Almanza SL, Mesa SCE, Naranjo RSA, et al. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: una alternativa a tener en cuenta en la Universidad Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Méd Electrón. 2019;41(3):775-782.
8. Glasserman-Morales LD. Construcción de conocimiento en ambientes virtuales de aprendizaje. Investigación Educativa Universitaria 2019;2(2). http://revistas.educacioneditora.net/index.php/RIEU/article/view/183/16
9. Álvarez-Cruces DJ, Otondo-Briceño M, Medina-Moreno AP. Evaluación de la incorporación de un foro virtual por redes sociales entre estudiantes de odontología chilenos. Rev Univ Ind Santander Salud 2019; 51(2): 117-128. http://dx.doi.org/10.18273/revsal.v51n22019004
10. Nápoles-Díaz H, Sobrino-Pontigo E, Rodríguez-Hidalgo RC. Los dispositivos móviles como escenario de aprendizaje en línea en condiciones de virtualidad. Mendive-Revista de Educación 2022; 20(2).
11. Maldonado S, Araujo V, Rondon O. Enseñar como un “acto de amor” con métodos de enseñanza-aprendizaje no tradicionales en los entornos virtuales. Educare 2018; 22(3): 371-382. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.18
12. Cedeño y Gonzalo Rodríguez Arieta ARZERRVZ, editor. “TICS y aplicaciones móviles en la educación superior; del dicho al reto.” Cuadernos de Educación y Desarrollo; 2019.
13. Díaz-Valdés L, Pérez-García LM, Valdés-Quesada AE. Aproximación al perfil de la competencia didáctica de los profesores de la carrera estomatología. Gac Méd Espirit 2019; 21(2): 98-110. http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v21n2/1608-8921-gme-21-02- 98.pdf
14. Estrada Fonseca R de la C, Mendoza Molina A, García Navarrete R de la C, Valido González A. Acciones metodológicas para el desarrollo de competencias digitales en docentes de la Salud . SciComm rep. [Internet]. 11 de diciembre de 2023 [citado 8 de mayo de 2024];3(1):1-13. Disponible en: https://revistas.uautonoma.cl/index.php/scr/article/view/2308
15. Sánchez FC, Llano Gil E. Estrategia para la formación de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spiritus. Gac Méd Espirit [Internet]. 2014 Ago [citado 30/12/2018]; 16(2):55-63. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212014000200007&lng=pt
16. Granda Asencio LY, Espinoza Freire EE, Mayon Espinoza SE. Las TIC como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. RC [Internet]. 18 de enero de 2019 [citado 26 de mayo de 2024];15(66):104-10. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/886.
17. Amador Morán R, Labrada Despaigne A. Las tecnologías de la información y las comunicaciones como medios de enseñanza en la formación médica / The technologies of the information and the communications like teaching means in the medical formation. Arch Hosp Univ "Gen Calixto García” [Internet]. 2020 [citado 26 May 2024];8(2). Disponible en: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/494
18. Durán Cuartero M, Prendes Espinosa MP, Gutiérrez Porlán I. Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario [Internet]. Vol. 22. Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, España; 2019. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331459398010
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ennis Ivonnet-Gutiérrez , Aliana Peña-Méndez , Felicia Silva-Vázquez , Leonides Zaldívar-Carmenate , Luisa Sucel Vargas-Labrada (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.