Didactic strategy for the training of skills in clinical trials of Stomatology residents
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw202459Keywords:
Clinical Trials, Stomatology, SkillsAbstract
Introduction: Primary Health Care is the first point of contact that specialists in stomatological sciences provide to the population.
Objective: to develop a didactic strategy for training skills in clinical trials for dentistry residents.
Method: descriptive, cross-sectional study on the Isle of Youth, 2022-2023. Intentional non-probabilistic sampling was used, with the sample consisting of 39 residents, 20 academic committee professors, 17 provincial coordinators and 7 research methodology professors.
Results: a survey was applied to explore knowledge on the topic and it was found that 89,7 % had a low level. The main difficulties identified were in the questions related to knowledge about the researcher's portfolio and the elements necessary to start a clinical trial, with percentages of 7,7 % and 12,8 %, respectively. The proposed strategy was submitted to expert judgment, with scores predominating: very appropriate and moderately appropriate, with values of 64,8 % and 25,6 %, respectively, which represented 90,3 % for the evaluated criteria. The strategy was made up of four stages and actions structured in a coherent manner for its application, which can be enriched from the teaching reflection and the practice of the academic committee of each specialty.
Conclusions: the diagnosis of the current situation of the training of Stomatology specialists on the subject of clinical trials revealed potentialities and shortcomings in the conception, the process and the current level of its development
References
1. Proenza-Garrido YC, Leyva-Leyva LM. El método científico: validación y confirmación del resultado investigativo. REFCalE 2021; 9(2): 1-20. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/
2. Herrera-Miranda GL, Labori-Matos ER, Labori-Muñoz DM. Aplicación de una estrategia para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de Medicina. Rev Ciencias Médicas Pinar del Río 2019; 23(2). http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3669/pdf
3. Enríquez-Clavero JO, González-Hernández G, Toledo-Pimentel B. La didáctica particular del proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología: una fundamentación necesaria. Edumecentro 2020; 12(3):131-48. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v12n3/2077-2874-edu-12-03-131.pdf
4. Méndez-Triana R, Rodríguez-Rivas M, Arboláez-Estrada M, Marrero-Toledo R, Lorenzo-Monteagudo G, Garcés-Guerra O. Necesidad de capacitación sobre ensayos clínicos en los profesionales de la Atención Primaria de Salud. Edumecentro 2017; 9(3): 73-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300005&lng=es
5. Domínguez-Santana L, Lima-Álvarez L, Grau-León IB, Masó-Galán MZ. Programa Disciplina Estomatología Integral, modalidad presencial, carrera Estomatología. Plan de estudio “D”. la Habana: MINSAP; 2017.
6. Álvarez-Síntes R, Barcos-Pina I. Los ensayos clínicos en las carreras de ciencias médicas. Unas reflexiones necesarias. Revista Habanera Ciencias Médicas 2017; 16(3): 489-492. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2017000300018&lng=es
7. Gutiérrez-Rojas IR. Nuevos enfoques para integrar formación e investigación en las ciencias médicas. Mediciego 2018; 24(1). http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1105/1197
8. Hernández-Rodríguez A. Comportamiento del perfeccionamiento de la formación permanente de los recursos humanos de la red nacional coordinadora de ensayos clínicos en el periodo 1991-2015. [Tesis en opción al título académico de máster en ensayos clínicos]. La Habana; 2016.
9. Pérez-Licea AR, Trelles-Rodríguez I, Lora-Quesada CA, Olmo-Pérez JL, Noa-Silveiro L. Information and Communication Technologies based on formative research. Espirales. Revista multidisciplinaria de investigación científica 2020; 4(33): 55-68. https://doi.org/10.31876/er.v4i33.730
10. Alfaro-Carballido D, Quitzgaard-Álvarez A, Guevara-Canales J, Morales-Vadillo R, Morgenstern-Orezolli H. Odontología basada en evidencia: conceptos generales y su relevancia. KIRU 2018; 15(1): 8-19. https://doi.org/10.24265/kiru.2018.v15n1.01
11. Núñez EE, Blanco BN, Jiménez JE, García LI, O´Farrill ZL. Teaching tasks for the development of researching skills through the in-service training. Edumecentro 2020; 12(2): 146-160.
12. Marroquín-Soto C, Padilla-Avalos CA, Hernández-Sampieri R. Fundamentos metodológicos para investigación clínica en estomatología. Revista Estomatológica 2023; 33(1). https://doi.org/10.20453/reh.v33i1.4435
13. Pérez E. Ciencia en conciencia. Rev Acad Scientia Oralis Saletum 2021; 2(1); 84-9.
14. Chiapelli F. Evidence-Based Dentistry: Two decades and beyond. J Evid Based Dent Pract 2019; 19(1): 7-16.
15. Clarkson J, Worthington H. Leadership in evidence based dentistry. J Dent 2019; 87: 16-9.
16. Manterola C, Quiroz G, Salazar P, García N. Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica. Revista Médica Clínica Los Condes 2019; 30(1): 36-49.
17. López-Vantour A. Competencias profesionales específicas en la especialidad de estomatología general integral. MEDISAN 2019; 23(6). https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2913
18. López-Vantour A. Modelo para el desarrollo de competencias profesionales específicas en la atención a pacientes con enfermedades estomatognáticas. MEDISAN 2023; 27 (4). https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4640
19. Ramos-Argilagos ME, Prado-Quilambaqui JV, Poveda-Paredes F. Estrategia educativa para el desarrollo de las competencias investigativas en los estudiantes de la carrera medicina. Revista Conrado. 2022;18(87):251-7. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/
20. Rodríguez-González Y, Ureña-Espinosa M, García-Ramírez M, González-Rodríguez Y, Tergas-Díaz AA. Autopercepción de egresados de la carrera Estomatología en Las Tunas acerca de sus competencias profesionales. Rev Electrón Zoilo 2020; 45(5). https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/download/2180/pdf_713
21. Michalón-Acosta RA, Tobar-Cuzme DV, Reinoso-Gálvez AP. Las habilidades investigativas en la carrera de Odontología. Revista Conrado 2019; 15(69): 201-208.
22. Vera-Sánchez C. Aprendizaje cooperativo a través de la tecnología de información y comunicación. Ciencia y Práctica 2023; 3(5). http://doi.org/10.52109/cyp2023542
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aliana Peña-Méndez, Ennis Ivonnet-Gutiérrez, Ivis Mendoza-Hernández , Yahima Díaz-González, Douglas Crispin-Castellanos (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.