University governance in the 21st Century: Perspectives from the institution, society and the global environment
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024546Keywords:
University governance, autonomy, social responsibility, digitalization, sustainabilityAbstract
Introduction: This article addresses university governance as a key element in the management of higher education institutions in the 21st century. The objective is to analyze the paradigm of institutional university governance through a multidimensional methodology. Specifically, the study aimed to evaluate dimensions and variables such as academic autonomy, institutional social responsibility, digitalization, and sustainability.
Methods: The qualitative methodology of bibliographic review of academic sources indexed in Scopus, Web of Science, SciELO, and Redalyc databases allowed for the comparison and critique of studies on the subject from Latin America and Europe within the period from 2010 to 2024.
Results: The findings suggest that successful governance is compatible with autonomy management under transparency, performance accountability, and social responsibility. Digitalization and sustainability are considered mechanisms to promote equal and quality access to education, particularly regarding data protection policies and user equity.
Conclusions: Ultimately, effective university governance in the 21st century is integrated into dynamic, evolving, and adaptive approaches to technological and social transformation. The results of this research assist policymakers in the sector in formulating public policies and strategies that strengthen the institutional mission’s core structure, ensuring that university actors serve as fundamental agents alongside institutions in building and promoting equitable and sustainable societies.
References
1. Trindade H. Por un Nuevo Proyecto Universitario: de la "Universidad en Ruínas" a la "Universidad Emancipatoria". RevIU [Internet]. 2013 [citado 2025 Mar 3];1(1):1-22. Disponible en: https://ojs.unila.edu.br/ojs/index.php/IMEA-UNILA
2. Rivera Rodríguez HA. Cambio Estratégico para Entornos Turbulentos. Rev Fac Cienc Econ Investig Reflex [Internet]. 2010 [citado 2025 Mar 3];XVIII(1):87-117. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/909/90920479005.pdf
3. Acosta Silva A. Gobernanza, poder y autonomía universitaria en la era de la innovación. Perfiles Educ [Internet]. 2022 [citado 2025 Mar 3];XLIV(178):150-164. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60735
4. Zurbriggen C. Gobernanza: una mirada desde América Latina. Perfiles Latinoam [Internet]. 2011 [citado 2025 Mar 3];19(38):39-64. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/perlat/v19n38/v19n38a2.pdf
5. Meléndez Guerrero MÁ, Solís Pérez PC, Gómez Romero JG. Gobernanza y gestión de la universidad pública. RCS Rev Cienc Soc [Internet]. 2010 [citado 2025 Mar 3];XVI(2):210-225. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/280/28016298003.pdf
6. Maldonado Mera Bd, Buenaño Cabrera JJ, Benavides Espinosa KV. Aproximación a un modelo de gobernanza en universidades públicas de la provincia de Pichincha del Ecuador. Visión Futuro [Internet]. 2019 [citado 2025 Mar 3];23(2):101-117. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357960138007
7. González-Gil E, Carreño Dueñas D. Aproximaciones al concepto de gobernanza universitaria: una revisión desde la normativa colombiana. Rev Interam Investig Educ Pedagog [Internet]. 2022 [citado 2025 Mar 3];15(2):399-424. Disponible en: https://doi.org/10.15332/25005421.8071
8. Valdés-Montecinos M, Ganga-Contreras F. Gobernanza universitaria: Aproximaciones teóricas de los grupos de interés en Instituciones de Educación Superior. RCS Rev Cienc Soc [Internet]. 2021 [citado 2025 Mar 3];XXVII(3):441-456. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28068740029
9. Schmal R, Cabrales F. El desafío de la gobernanza universitaria: el caso chileno. Ensaio Aval Pol Públ Educ [Internet]. 2018 [citado 2025 Mar 3];26(100):822-848. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601309
10. Alcántara-Santuario A, Marín-Fuentes V. Gobernanza, Democracia y Ciudadanía en la Educación Superior en América Latina. RIES Rev Iberoam Educ Super [Internet]. 2013 [citado 2025 Mar 3];IV(10):93-112. Disponible en: http://ries.universia.net
11. Muñoz García H. Universidad pública: poder, relaciones y prácticas políticas. Perfiles Educ [Internet]. 2019 [citado 2025 Mar 3];XLI(165):165-184. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59065
12. Aguilar Villanueva LF. Gobernanza y Gestión Pública. México: Fondo de Cultura Económica; 2006.
13. Ibarra Uribe LM, Fonseca Bautista CD, Santiago García R. La responsabilidad social universitaria. Misión e impactos sociales. Sinética [Internet]. 2020 [citado 2025 Mar 3];(54):1-18. Disponible en: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-011
14. Alzate Peralta LA, Delgado Álvarez BN, Martínez Pérez O. Responsabilidad Social y Vinculación: Sustento para la Cooperación Universitaria. Identidad Bolivariana [Internet]. 2020 [citado 2025 Mar 3];4(1):1-14. https://doi.org/10.37611/IB4ol168-85
15. Seañez Martínez ZP, Guadarrama Atrizco VH. La vinculación social universitaria: un camino hacia la pertinencia social. Emerg Trends Educ [Internet]. 2022 [citado 2025 Mar 3];4(8):80-93. Disponible en: https://doi.org/10.19136/etie.a4n8A.4720
16. Barrientos Báez A, Barquero Cabrero M, Rodríguez Terceño J. Educación emocional como contenido transversal para una nueva política educativa: el caso del Grado de Turismo. Utop Praxis Latinoam [Internet]. 2019 [citado 2025 Mar 3];24(4):146-164. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/279/27961579013/27961579013.pdf
17. Beltrán-Llevador J, Íñigo-Bajo E, Mata-Segreda A. La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Rev Iberoam Educ Super [Internet]. 2014 [citado 2025 Mar 3];V(14):3-18. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.14.128
18. Núñez Paula IA. La Vinculación Académica y la Responsabilidad Social Universitaria en el contexto de la Educación para el Desarrollo Sostenible. Agenda E2030. UNESCO; 2023.
19. Bastidas Delgado O. Cadena de valor universitaria como eje de responsabilidad social. Educ Super Soc [Internet]. 2017 [citado 2025 Mar 3];29:1-42. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/12/
20. Cárdenas Ruiz HA, Rubiano López SA, Cabra Naranjo LC. Liderazgo, gobernanza y transformación digital en el diseño organizacional de la educación superior colombiana. Miradas [Internet]. 2023 [citado 2025 Mar 3];18(2):164-189. Disponible en: https://doi.org/10.22517/25393812.25468
21. Speck García N, Fuentes García L, Núñez Hernández Y, Silva Menéndez YM. Gobernanza de la transformación digital. Rev Cubana Transform Digit [Internet]. 2024 [citado 2025 Mar 3];5(2):1-13. Disponible en: https://rctd.uic.cu/rctd/article/view/265
22. Bonami B, Piazentini L, Dala-Possa A. Educación, Big Data e Inteligencia Artificial: Metodologías mixtas en plataformas digitales. Comunicar [Internet]. 2020 [citado 2025 Mar 3];28(65):43-52. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=65&articulo=65-2020-04
23. Silva-Peñafiel GE, Castillo-Parra BF, Tixi-Gallegos KG, Urgiles-Rodríguez BE. La Revolución de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Ecuador: Grupo AEA; 2024. Disponible en: https://doi.org/10.55813/egaea.l.71
24. González Campos JA, López Núñez JC, Araya Pérez CE. Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma [Internet]. 2024 [citado 2025 Mar 3];42(1):79-90. Disponible en: https://doi.org/10.51698/ALOMA.2024.42.1.79-90
25. Navarrete-Cazales Z, Navarro-Leal MA. Internacionalización y Educación Superior. Estados Unidos: Palibrio; 2014.
26. Ladino Marín PC, Salazar Acosta LM. La internacionalización en la educación superior latinoamericana, una revisión documental. Cuaderno Pedagog Univ [Internet]. 2023 [citado 2025 Mar 3];20(39):13-19. Disponible en: https://doi.org/10.29197/cpu.v20i39.477
27. Fëdorov AN. Internacionalización de la educación superior: significado, contexto, raíces y manifestaciones. Innov Educ [Internet]. 2011 [citado 2025 Mar 3];11(56):5-13. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1794/179421438001.pdf
28. Portocarrero Sierra L, Morató Farreras J, Rincón Quintero Y, Vanegas López JG. Gobernanza y Sostenibilidad: Dos conceptos para el impulso de la gestión pública eficiente. Rev Estud Polit Estratégicos [Internet]. 2021 [citado 2025 Mar 3];9(1):76-107. Disponible en: https://revistaepe.utem.cl/?p=1445
29. Brunner JJ. Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Rev Educ [Internet]. 2011 [citado 2025 Mar 3];(355):137-159. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3638884
30. Ganga Contreras F, Lyeva Cordero O, Hernández Paz AA, Tamez González G, Paz Pérez LA. Investigaciones sobre gobernanza universitaria y formación ciudadana en educación. México: Fontamara; 2018.
31. Gacel J. La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Educ Super Soc [Internet]. 2020 [citado 2025 Mar 3];11(1-2):121-142. Disponible en: https://ess.iesalc.unesco.org/index.php/ess3/article/view/135
32. Tapia Ovalle L. Gobernanza para la sustentabilidad: un esquema conceptual. Rev Cient Cuad Investig [Internet]. 2024 [citado 2025 Mar 3];2(e29):1-16. Disponible en: https://doi.org/10.59758/rcci.2024.2.e29.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Katty Johanna Loor Ávila , Jodamia Uridisnalda Murillo Rosado (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.