Guide for the evaluation and grading of theoretical and practical exams for residents in Imaging
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024562Keywords:
guide, evaluación, ImagenologíaAbstract
Objective: to design a guide for the evaluation and grading of theoretical and practical exams for residents in Imaging at the Dr. Antonio Agostinho Neto Gynaecological and Obstetric Teaching Hospital in Guantánamo.
Methods: an exploratory, descriptive and cross-sectional investigation was carried out during the 2024 academic year. Theoretical and empirical methods were used, which allowed for the analysis of the main references on the subject and documentary analysis.
Results: the guide consists of two sections, one for the practical exam and the other for the theoretical exam, which are evaluated and graded independently, with several components in each section. The way to evaluate each one and the methodology to be followed is proposed and explained.
Conclusions: the use of the guide is an essential element in the evaluation of knowledge, while at the same time allowing for the homogenization of the evaluation system and raising the quality and rigor of the teaching-learning process.
References
1. Melgarejo Solis Gianina, Rivas Díaz Luisa Hortensia. Percepción de la Calidad del Proceso enseñanza-aprendizaje según las dimensiones planificación, ejecución y evaluación en estudiantes de maestría de enfermería. Rev Cubana Enfermer[Internet]. 2021 Mar [citado 2024 Dic 21 ;37(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192021000100008&lng=es.Epub 01-Mar-2021
2. Jacinto Hernández Lorge, Hernández Cabrera Griselda, Artiles Duarte Lliliam, Jaime Valdés Lourdes María, Pérez Rodríguez Tomás. Guía metodológica para la observación y calificación del examen práctico estatal de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Dic [citado 2025 Ene 15]; 8(4): 100-114. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700008&lng=es.
3. FRANCISCO LOCAL, Antonia et al. Guía de evaluación para el examen práctico de la asignatura Operatoria Clínica. Rev. inf. cient. [online]. 2018, vol.97, suppl.1 [citado 2025-02-22], pp. 476-485. Disponible en: <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000700476&lng=es&nrm=iso>. ISSN 1028-9933
4. Resolución 108-04 Reglamento del Régimen de Residencias en Ciencias de la Salud.
5. Resolución No. 140 /19 Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba.
6. Reglamentación de exámenes de Imagenología.
7. García-Núñez R, San-Juan-Bosch M, Sánchez-Martínez E, García-San-Juan C, Rodríguez-Medina J. Guía de observación para el examen práctico parcial de los Sistemas Respiratorio y Cardiovascular en Introducción a la Clínica. Medisur[revista en Internet]. 2021 [citado 2024 Dic 20]; 19(1): [aprox. 12 p.]. Disponible en:http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4958)
8. Corona Martínez Luis, Fonseca Hernández Mercedes. La lógica de la evaluación teórico-práctica en los exámenes estatales. Una reflexión desde la teoría didáctica. Medisur [Internet]. 2018 Jun [citado 2025 Ene 15]; 16(3): 376-380. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2018000300005&lng=es.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ydileidis Pérez Nariño , Malvis Duany Fernández , Gresin Samón Adelis , Mayda Cisneros Rubalcaba (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.