Implementation experiences of a methodology for training competence in patient safety management in intensive care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024568

Keywords:

methodology, training, skills, pre-experiment

Abstract

Introduction: methodology is a system that relates procedures, actions, means and techniques in a logical process. Objective: to validate through a pre-experiment the proposal of a methodology for the training of the Patient Safety Management competency in intensive care. Method: qualitative – quantitative research at the Guantánamo University of Medical Sciences in the 2017-2018 school year. Scientific methods of bibliographic analysis and synthesis were assumed. A post-test type pre-experiment was carried out, with two groups (one control and one experimental). In this way, the experimental group was made up of 12 students and the control group was made up of 41, which constituted the population under study. To measure the variable level of training of the professional competence Management of the safety of the sick person in intensive care, the cognitive, procedural and attitudinal dimensions and indicators were considered and classified into the following categories: adequate, not very suitable, inadequate. Result: 70% of the students in the control group presented a level of competency training classified as inadequate, while in the experimental group, 83% presented an adequate level. Conclusions: the results of the validation process allow us to conclude the validity and relevance of the proposed methodology.

References

1. Acosta Mercado LSh, Cogollo Caballero A, Romero Vergara DP. Concepción Amador Ah. Cultura de la seguridad del paciente entre el personal que atiende a las gestantes en consulta externa y atención hospitalaria. 2010-2021. Trabajo de Grado. Universidad De Córdoba. Facultad De Ciencias En La Salud. Especialización En Auditoria De La Calidad De La Salud. [Internet]. 2022. `[Citado 2 de Enero 2025]; p: 1-55. Disponible en: https://repositorio.unicordoba.edu.co/server/api/core/bitstreams/087d31f6-7f05-4426-aaed-843e3a83824e/content.

2. CARRERA MORALES MA; MESA CARPIO N, PADILLA CUELLAR Y. Metodología para evaluar el impacto de la educación de posgrado. trf [Internet]. 2022, [citado 2 Enero 2025];18(1), pp. 53-69 . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552022000100053&lng=es&nrm=iso.

3. Alonso Betancour LA, Larrea Plúa JJ, Moya Joniaux, CA. Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación. [Internet], 2022. [Citado 2 de Enero 2025];16(3),418-434. Disponible en: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366.

4. FONT-MAURY A INFANTE-RICARDO AI, DORREGO-PUPO M. Modelo pedagógico de orientación profesional de la carrera pedagógica de Física para el estudiante preuniversitario. Luz [Internet]. 2022, [citado 2025-01-09];21(3), pp. 20-35 . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2022000300020&lng=es&nrm=iso.

5. García Pisco L M, Loor Salmon L del R. Orientación vocacional y profesional en la Educación Bósica Superior de una institución Ecuatoriana: Diagnostico e intervención. Dominio De Las Ciencias, [Internet], 20’21, [citado 5 de enero de 2025];7(4), 276–297. DOI: https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2093

6. Crespo Cancio R, Santamaría Cuesta DL, Hernández González I. La orientación profesional vocacional pedagógica y las tecnologías educativas en la educación superior cubana. Conrado, [Internet], 2021, [citado 5 de Enero 2025];17(80), 68-77. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300068&lng=es&tlng=es.

7. Bermúdez, R. y Rodríguez M. Metodología de la Enseñanza y el Aprendizaje. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.1996

8. Castro Miranda G, Calzadilla Vega G, Portelles Lozada A. Sistematización teórica sobre la comunicación para el desarrollo de la competencia de Gobernanza Educacional. Opuntia Brava, [Internet], 2024, [citado 5 Enero 2025];16(1), 69-79. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1726

9. Almanza Rodríguez G. Cuidados de enfermería frente al manejo del paciente diagnosticado con COVID19 en el área de hospitalización. Revista de la Facultad de Medicina Humana. [Internet], 2020, [citado 3 de Enero 2025];20(4), 696-699. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/2963/3435

10. León Ortega A, Reinoso Cápiro C, Rodríguez Peñate M. Evaluación del impacto en el desarrollo de habilidades para la comunicación en áreas técnicas. Órbita Científica, [Internet], 2022, [citado 3 de Enero 2025];28(121). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1866

11. Fiol YG, Molina R l. M. LA FORMACION DE LA COMPETENCIA COMUNICATIVA EN ESTUDIANTES DE MEDICINA. Cuad. Ed. Desar. [Internet]. 2023 febrero 26. [citado 5 de Enero de 2025];12(3). Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/768

12. Arencibia Dávila MA. Modelo pedagógico para la formación de la competencia laboral en operarios de perforación de pozos de petróleo. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Matanzas. Facultad de Educación. [Internet], 2020, [citado 8 de Enero 20’25]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/bitstream/handle/123456789/603/Msc21%20Miguel%20A.pdf?sequence=1&isAllowed=y

13. Durán Rodríguez R, Cazull Imbert I, Hernández Heredia R, Perou Silveira Y. Validación de un manual sobre buenas prácticas de enfermería en cuidados intensivos. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 [citado 1 Feb 2025]; 97 (4) . Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1879

14. Megret-Despaigne R, Morales-González M, Tur-Naranjo E, et al. Problemas relacionados con los medicamentos en pacientes hospitalizados de Santiago de Cuba. Ars Pharm. [Internet], 2023, [citado 8 de Enero 2025];64(2):89-99. DOI: https://dx.doi.org/10.30827/ars.v64i2.26902.

15. Melendez Mogollon I, Macías Maroto M, Álvarez González A. Cultura de seguridad del paciente en la formación de enfermería. Revista Cubana de Enfermería. [Internet], 2020, [citado 8 de Enero 2025];36(2). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3239.

16. Bajaña Romero JA, Ortiz Orobio ML. Cultura de seguridad del paciente en el personal sanitario del Centro de Salud de Canoa. MediSur. [Internet], 2023, [citado 8 de Enero 2025];21(5), 985-993. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2023000500985&lng=es&tlng=es.

17. Flores Villavicencio ME, Rodríguez Sánchez V, Robles Bañuelos JR. Validación de una Escala de Experiencia de Vida en Adultos Mayores pertenecientes a clubes comunitarios. Rev Inf Cient [Internet]. 2025 [citado 9 Feb 2025]; 104 . Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4686.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Durán Rodríguez R, Cazull Imbert I, Hernández Heredia R, López Rodríguez Y, Robles Calderón JA. Implementation experiences of a methodology for training competence in patient safety management in intensive care. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:568. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/568