Strategy to evaluate the efficiency of projects in ecuadorian public universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024.575

Keywords:

Evaluation of R&D&I Projects, Ecuadorian Public Universities, R&D&I Project Efficiency

Abstract

Introduction: Ecuadorian public universities face the challenge of evaluating research as a core function, where projects play a predominant role. It is essential for these projects to meet their scope, adhere to the stipulated timeframe, and manage the budget efficiently, while also ensuring beneficiary satisfaction. The objective of this study was to develop a strategy to measure the efficiency of processes that contributes to improving the evaluation of R&D&I projects in Ecuadorian public universities.
Methods: A mixed-methods research approach was adopted, with an explanatory scope and a non-experimental design. The study was structured around the establishment of theoretical foundations, applying documentary analysis, diagnosing the evaluation processes related to the efficiency of R&D&I projects in Ecuadorian public universities through a questionnaire, and proposing a strategy along with its pre-validation based on expert judgment.
Results: The findings reveal deficiencies in the indicators of time, budget, and scope, leading to the design of an evaluation strategy to measure the efficiency of R&D&I projects in Ecuadorian public universities.

References

1. Asamblea Nacional de la República del Ecuador. Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial No. 449, 20 de octubre de 2008. Disponible en: https://www.gob.ec/sites/default/files/regulations/202006/CONSTITUCION%202008.pdf

2. Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior (LOES). Registro Oficial No. 298, 4 de agosto de 2010. Disponible en: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/03/LEY_ORGANICA_DE_EDUCACION_SUPERIOR_LOES.pdf

3. Loor MF, Carriel V. La investigación y desarrollo en Ecuador: un análisis comparativo entre América Latina y El Caribe (2000-2012). COMPENDIUM. 2014;1(2):28-46. Disponible en: http://www.revistas.espol.edu.ec/index.php/compendium/article/view/11

4. Asamblea Nacional del Ecuador. Ley Orgánica de Educación Superior Reformada (LOES). Registro Oficial No. 298, 2 de agosto de 2018. Disponible en: https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf

5. Monteros MC. La autonomía universitaria en el Ecuador antes y después de la Universidad Andina Simón Bolívar. [Tesis de maestría]. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar; 2020. Disponible en: https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/7226

6. Consejo de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas en Ecuador. 2019. Disponible en: https://www.utm.edu.ec/evaluacion/images/Archivos2019/INSTITUCIONAL/modelodeevaluacionexterna2019.pdf

7. Padrón-Quindemil F, Díaz-Contino CG, Flores García M. Criterios para la evaluación de la eficiencia de proyectos I+D+i en universidades públicas. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo). 2022;7(2):119-136. https://doi.org/10.5281/zenodo.6537618

8. Díaz-Contino CG, Padrón-Quindemil F, Martínez Gutiérrez R. Propuesta de un modelo de Oficina de Gestión de Proyectos I+D+i en universidades públicas manabitas. Revista San Gregorio. 2023;1(54):57-78. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i54.2442

9. Hernández-Sampieri R, Fernández-Collado C, Baptista-Lucio P. Metodología de la investigación. 4ª ed. México: McGraw-Hill; 2006. Disponible en: https://n9.cl/wm81r

10. Galván-Vela E, García-Ruiz JE. La eficiencia y su relación con el éxito de un proyecto según administradores de proyectos en Centros de Investigación. Fides Et Ratio. 2019;17(17):193-214. Disponible en: http://fidesetratio.ulasalle.edu.bo/index.php/fidesetratio/article/download/9/8/

11. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (SENESCYT). Búsqueda de Investigadores. 2022. Disponible en: https://www.senescyt.gob.ec/busquedainv/index.htm#

12. Matas A. Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 2018;20(1):38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347

13. Herrera-Masó JR, Calero-Ricardo JL, González-Rangel MA, Collazo-Ramos MI, Travieso-González Y. El método de consulta a expertos en tres niveles de validación. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2022;21(1):1-11. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4711.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Padrón Quindemil F, Díaz-Contino CG. Strategy to evaluate the efficiency of projects in ecuadorian public universities. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:.575. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/575