The quality of education, a concern beyond the classroom space
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw202452Keywords:
Quality of Education, Educational Institution, Teaching SpaceAbstract
This paper presents the theoretical considerations that serve as points of reference for reflecting on the concept of quality in education. These reflections emerged as part of a research conducted in a new type of educational institution, the Specialized Center for Educational Services, a project that responds to the transformations within the framework of the Third Improvement of the National Education System in Cuba. The polysemic nature of the concept of quality of education and the challenges it poses to the school today in its daily routine are highlighted. This is approached from a perspective that links quality with the demands of real educational contexts and expectations in the different teaching spaces at all educational levels
References
1. Goodwin AL. Globalization, Global Mindsets and Teacher Education. Action in Teacher Education 2020;42:6-18. https://doi.org/10.1080/01626620.2019.1700848.
2. Abdurakhmonova MM, Mirzayev MA ugli, Ulmasbek Umaralievich Karimov, Karimova GY. Information Culture And Ethical Education In The Globalization Century. The American Journal of Social Science and Education Innovations 2021;3:384-8. https://doi.org/10.37547/tajssei/Volume03Issue03-58.
3. Tight M. Globalization and internationalization as frameworks for higher education research. Research Papers in Education 2021;36:52-74. https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1633560.
4. Hassan ST, Batool B, Zhu B, Khan I. Environmental complexity of globalization, education, and income inequalities: New insights of energy poverty. Journal of Cleaner Production 2022;340:130735. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.130735.
5. Montano M de las NV. The psychiatric dysfunctions associated to the labor estrés in professionals of the education. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria 2023;3:60-60. https://doi.org/10.56294/ri202360.
6. Maltoni D, Lomonaco V. Continuous learning in single-incremental-task scenarios. Neural Networks 2019;116:56-73. https://doi.org/10.1016/j.neunet.2019.03.010.
7. Torresan S, Hinterhuber A. Continuous learning at work: the power of gamification. Management Decision 2023;61:386-412. https://doi.org/10.1108/MD-12-2020-1669.
8. Montano M de las NV. Perspectiva antropológica y sociocultural del estrés laboral. Salud, Ciencia y Tecnología 2023;3:581-581. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023581.
9. Ballén-Cifuentes A. Calidad del sistema educativo: la mayor emergencia para el nuevo gobierno. Aula Urbana 2022:26-7.
10. Marín RJC, Heredia VC, Pinta MLM, Reyes MUP, Zapata RDS. Proceso de Calidad del Sistema Educativo en el Ecuador: Un Análisis Integral y Prospectivo. Revista InveCom / ISSN en línea: 2739-0063 2024;4:1-16. https://doi.org/10.5281/zenodo.8310291.
11. González Paz S, Benavides Moreno N (Profesor patrocinante). Prácticas de evaluación en aula. Alcances y desafíos para avanzar hacia la calidad del sistema educativo chileno. Thesis. Universidad de Talca (Chile). Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional, 2020.
12. Espinosa L. El clima organizacional y su relación con la calidad del servicio educativo en un caso de estudio. Revista Electrónica Entrevista Académica (REEA) 2020;2:177-85.
13. Camejo LC, Naranjo MV, Patiño VP. La teoría de la Educación Avanzada: epistemología de una teoría educativa cubana. Varona 2022:1549.
14. Vidal Ledo M, Morales Suárez I. Calidad educativa. Educación Médica Superior 2010;24:0-0.
15. Sánchez YM, Castillo-Pérez I, Martínez-Lazcano V. Calidad educativa. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de la Escuela Superior Ciudad Sahagún 2022;9:42-4. https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8841.
16. Bueno Chuchuca GF. Observaciones al enfoque por competencias y su relación con la calidad educativa. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación 2022:93-117. https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02.
17. Montano M de las NV. A comprehensive approach to the impact of job stress on women in the teaching profession. Interdisciplinary Rehabilitation / Rehabilitacion Interdisciplinaria 2023;3:56-56. https://doi.org/10.56294/ri202356.
18. Borrego Y. La preparación del docente en la atención educativa a los educandos con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidad. Tesis Doctoral. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, 2022.
19. Montano M de las NV, Álvarez MK. The educational and pedagogical intervention in scientific research. Community and Interculturality in Dialogue 2023;3:70-70. https://doi.org/10.56294/cid202370.
20. Guevara Barandica CA. Del aprendizaje áulico al aprendizaje a distancia. La tecnología como eje del cambio metodológico, 2020, ISBN 978-84-1335-052-3, págs. 2033-2037, UMA Editorial; 2020, p. 2033-7.
21. Posso-Pacheco RJ, Barba-Miranda LC, Rodríguez-Torres ÁF, Núñez-Sotomayor LFX, Ávila-Quinga CE, Rendón-Morales PA, et al. Modelo de aprendizaje microcurricular activo: Una guía de planificación áulica para Educación Física. Revista Electrónica Educare 2020;24:294-311. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14.
22. López RO, López MO, Contreras MJS. Centros de aprendizaje, un ambiente para aprender fuera del aula. Illari 2022:59-65.
23. Hernández UL, Ramírez LNR. REVISIÓN SISTEMÁTICA DE LITERATURA: EVOLUCIÓN DEL ESPACIO ÁULICO EDUCATIVO EN EL CONTEXTO COVID-19. Revista Panamericana de Pedagogía 2022. https://doi.org/10.21555/rpp.v33i33.2414.
24. Álvarez YCA, Vilella LN, Rodríguez DCR. La comunicación oral en el espacio áulico universitario. UNESUM - Ciencias Revista Científica Multidisciplinaria 2023;7:173-86. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v7.n1.2023.724.
25. Ayala C, Del SM. Pensar el espacio de aprendizaje : análisis de la función y uso del espacio de un aula 2017.
26. Montano M de las NV, Martínez M de la CG, Lemus LP. Rehabilitation of occupational stress from the perspective of Health Education. Community and Interculturality in Dialogue 2023;3:71-71. https://doi.org/10.56294/cid202371.
27. Orozco Cruz JC, Olaya Toro A, Villate Duarte V. ¿Calidad de la educación o educación de calidad? Una preocupación más allá del mercado. Revista Iberoamericana de Educación 2009;51:161-81.
28. Jones L. The ‘Teacher Research Group’ as a collaborative model of professional learning. Educational Action Research 2023;31:409-23. https://doi.org/10.1080/09650792.2021.1960577.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mercedes Keeling Alvarez, María de las Nieves Veloz Montano (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.