Theoretical approach to professional development: A review of the pedagogical process

Authors

  • Amelia Domínguez Romay Dirección de Relaciones Internacionales del Ministerio de Educación. La Habana, Cuba. Author
  • Mercedes Keeling Alvarez Grupo Coordinador Formación Doctoral. Casa Pedagogo Provincial “Dr. C. Justo Chávez Rodríguez”. La Habana, Cuba Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw202450

Keywords:

Professional development, Pedagogical process, Professional performance

Abstract

This paper addresses professional development as a continuous pedagogical process based on theoretical and methodological foundations derived from research in the educational context. It focuses on the relationship of professional development with other categories such as instruction, education, preparation, training and performance. The paper stresses the importance of the aspired education to be integral, with several dimensions to be developed. An integral professional must be able to think, feel, value, believe and act, which is reflected in his or her performance in educational practice. Education should prepare individuals both for life in general and for their insertion into the world of work, which is the very essence of the educational process. Professional development, as a pedagogical process, is organized and consciously directed towards a single objective: the integral formation of the personality to develop effectively in its various contexts of action. This process includes various organizational forms, such as continuing education and postgraduate courses, workshops, seminars and conferences, among others. The paper emphasizes that in order to achieve this process successfully, it is essential to previously identify the needs and demands for improvement through an initial diagnosis. This diagnosis serves as a starting point for the planning of pedagogical actions, their implementation, evaluation and control of the results obtained, which should be manifested in the educational environment

References

1. López Collazo, ZS. Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Varona. Revista Científico-Metodológica. 2019; (68):3. http://www.revistasvarona.edu.cu

2. Sánchez Rodríguez, Y., Labrador Rodríguez, M. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. EDUMECENTRO. 2019;11(3):206-224 http://www.revedumecentro.sld.cu

3. Sierra, RA. La estrategia pedagógica su diseño e implementación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2008, p. 11

4. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP). Compendio de Pedagogía, Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. Grupo de pedagogía del ICCP: Dra Josefina López Hurtado y otros 2002, p.58

5. Ministerio de Educación Superior de Cuba (MES). Resolución No 140/ 2019, Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba art: 20.1, 22, 23.1 y 2.

6. Añorga, J., Pérez, M. y García, W. Educación Avanzada, la profesionalidad y la conducta ciudadana. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 1995, pp. 16-17

7. Añorga, J. Glosario de Términos de Educación Avanzada. 2da. versión. (soporte digital). La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2000, p. 29

8. Valle, A. y Castro, O. Retos y perspectivas de la formación y superación docente en Cuba (material en soporte electrónico). La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2002, p. 5

9. Castillo, T. Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica [Tesis doctoral]. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2005, p. 13

10. Bernaza, G., Tritiño, DM. y López, ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. 2018:11 http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=9&query=mover%20ideas&db=0&scope=book

11. Sierra, R. La estrategia pedagógica su diseño e implementación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2008, p. 14

12. Bernaza, G., Tritiño, DM. y López, ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. 2018:16 http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=9&query=mover%20ideas&db=0&scope=book

13. Barbón, O., Añorga, J. Concepción integradora del movimiento pedagógico social de la Educación Avanzada. Rev. Cuba Reuma tol [Internet]. 2015 [citado 08/04/2018];17(3):[aprox.7p.]http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-59962015000400014&lng=es

14. Sánchez, Y., Herrera, G., Páez Bejerano, L; García, M; Carmona, D. Regularidades del proceso de superación profesional. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 2018;32(2)

15. Montero, D., Gómez, E., Gómez, A. Importancia de la superación profesional de los trabajadores sociales en los hogares de niños sin amparo familiar. Olympia. 2020; 17:1427-1439. http://olympia.udg.co.cu

16. Herrera, G.; Horta, D. La superación pedagógica y didáctica, necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización. EDUMED; 2016 30(3).

17. Valiente, P. La superación profesional de docentes y directivos educacionales. Curso 77, Pedagogía 2005 p. 13

18. Ministerio de Educación Superior de Cuba (MES). Resolución No 140/ 2019, Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba.

19. Bernaza Rodríguez, G., Tritiño Díaz, DM. y López Collazo, ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más. 2018. http://beduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=9&query=mover%20ideas&db=0&scope=book

Published

2024-01-22

How to Cite

1.
Domínguez Romay A, Keeling Alvarez M. Theoretical approach to professional development: A review of the pedagogical process. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Jan. 22 [cited 2025 Feb. 5];3:50. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/59