Proposal for a system of teaching aids for the basic clinic integration of endocrine-metabolic diseases
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024606Keywords:
Information and knowledge technologies, basic clinical integration, integration in the teaching-learning processAbstract
Introduction. The need for basic-clinical integration in the teaching-learning of Basic Biomedical Sciences in the Medicine career corresponds to contemporary trends in medical education, and the transformations of the Cuban National Health System. Objective. Develop a system of teaching aids for the basic clinical integration of metabolic endocrine diseases. Method. A technological development investigation was carried out, where theoretical methods such as historical-logical, systemic-structural and empirical were also used, as well as the documentary analysis that supports the study. Results. The system of teaching means developed, establishes a support material for teaching in the Medicine career, for students, and motivates them to search for information, and at the same time, the construction of their own knowledge, accepting a active position in their learning, the teacher acting as a facilitator of their learning, manifesting in turn the current demands of higher medical education. Conclusions. The teaching media system on endocrine-metabolic diseases, which uses information technology and communications, will allow students to develop clinical reasoning skills, on scientific bases, favoring developer learning, relating the transfer of subject contents biomedical basics and morphofunctionally basing clinical situations.
References
1. Alpízar Santana M, Velázquez Zaldívar. La universidad cubana, su desarrollo y acción en tiempos de COVID19. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021[citado el 1 de febrero de 2025]; 13(5): 112-123. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/download/2217/2191/
2. Carpio L, Torres G, Miranda Samper OM, Pernett Carrillo J de C. Calidad educativa como base de la transformación universitaria. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico. [Internet]. 2021[citado el 1 de febrero de 2025]; 13(09): 192-200. Disponible en: https://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/134/150
3. Zamudio AM, Leiva SE, Fernández MA. INTEGRACIÓN CURRICULAR: UN PROCESO DE INVESTIGACIÓN ACERCA DEL CURRICULUM UNIVERSITARIO. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación [Internet]. 2019 [citado el 1 de febrero de 2025]; 2(14): 28-40. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2362-33492019000200004&lng=es&tlng=es.
4. Franco Zambrano CN, Rodríguez Gámez M .CEREBRO Y APRENDIZAJE. SU IMPACTO EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2020 [citado el 1 de febrero de 2025]; (03): aprox 11 pág. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/cerebro-aprendizaje-ensenanza.html
5. Cruz Cabrera F, Lorenzo Fernández Y, Hernández Pina A de J. La obra de Vygotsky como sustento teórico del proceso de formación del profesional de la educación primaria. Conrrado [Internet]. 2019 [citado el 1 de febrero de 2025]; 15(70): aprox 11 pág. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n70/1990-8644-rc-15-70-67.pdf
6. Chi Maimó A, Hernández González Y, Difour Milanés J. Modelo de integración básico-clínica para las ciencias básicas biomédicas. REVISTA DE CIENCIAS MÉDICAS. LA HABANA [Internet]. 2018 [citado el 1 de febrero de 2025]; 183(E): aprox 9 pág. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revciemedhab/cmh-2018/cmh183e.pdf
7. Betancourt Valladares M, García González MC, Bermejo Correa RM, Cadenas Freixas JL, Betancourt Gamboa K. Estado actual de la integración de contenidos de las ciencias básicas biomédicas en Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Jun [citado el 1 de febrero de 2025]; 13(2): 89-107. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000200089&lng=es. Epub 30-Jun-2021.
8. Muñoz Cano JM, Ramírez Mendoza J, Hernández Abreu KE, Córdova Hernández JA. Aprendizaje de estrategias para aplicación de ciencia en la educación médica. Formación universitaria [Internet]. 2020 [citado el 1 de febrero de 2025]; 13(4): 173-182. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062020000400173&lang=pt
9. Torres Moreno E., Tiá Pacheco ML, Pérez Torres G, Paneque Gamboa MR. El proceso de enseñanza-aprendizaje: lógica, dinámica y estimulación del aprendizaje. Santiago [Internet]. 2022 [citado el 1 de febrero de 2025]; (157): 86-100. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5453/4741
10. Cedeño Franco AE, Solórzano García SG, Barrezueta Tumbaco GG, Giler Zambrano RM. Alteraciones endocrinólogas y metabólicas de las enfermedades criticas. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento [Internet]. 2019 [citado el 1 de febrero de 2025]; 3(1): 1150-1163. Disponible en: https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/411/608
11. Minsap. Anuario estadístico de salud 2022 [Internet]. La Habana: Dirección Nacional de Registros Médicos y Estadísticas de Salud; 2021 [citado el 1 de febrero de 2025].Disponible en: http://files.sld.cu/dne/files/2020/05/Anuario_Estad%C3%ADstico_de_Salud_e_2021_edici%C3%B3n_2022.pdf
12. Hidalgo Gato Castillo D, Páez Rodríguez RJ, Días Valiente O. Sistema de medios de enseñanza para la integración básico clínico de las enfermedades cerebrovasculares. [Internet]. 2012 [citado el 1 de febrero de 2025]; 11(41): 1-7. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/569/568
13. Granados Maguiño MA, Romero Vela S L, Rengifo Lozano R A, García Mendocilla GF. Tecnología en el proceso educativo: nuevos escenarios. Rev. Venezolana de Gerencia [Internet]. 2020 [citado el 1 de febrero de 2025]; 25 (92): 1809-1823. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/290/29065286032/html/
14. Vidal Ledo MJ, Fernández Oliva B. Aprender, desaprender, reaprender. Educ Med Super [Internet]. 2015 [citado el 1 de febrero de 2025]; 29 (2): aprox 11 pág. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200019
15. Núñez Castillo CY, Quinzan King A, Valle Castañeda W, González Márquez M. "Aprender a aprender" en la universidad cubana actual. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 [citado el 1 de febrero de 2025]; 21 (6): aprox 12 pág. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000600017.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria de la Caridad Casanova Moreno, Francisco Machado Reyes, Wagner González Casanova, Daimy Casanova Moreno, Diana Belkis Gómez Guerra (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.