The formation of values higher education and the health professional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024608

Keywords:

formation of values, ethical concepts, higher level education

Abstract

Introduction: The term value is related to the very existence of the person, since it affects their behavior, configures and models their ideas and conditions their feelings; therefore, values are the foundation of personal and social order and balance. Higher education demands comprehensive training and education in values of teachers, whose achievement is a challenge today.
Objective: to identify the formation of values, their integration in the work of higher education and the health professional.
Method. A bibliographic review was carried out using the descriptors: formation of values; ethical concepts; higher level education. The bibliographic compilation methods were used, as well as its analysis and synthesis.
Development: Addressing the study of values in higher education implies returning to the study of ethics. University education seeks to train comprehensive professionals for society, so its preparation must include the delivery of knowledge, skills and values. The formation of values in higher education is a very complicated issue to address, for this reason it is necessary to have teachers concerned about training ethical professionals, in order to impact and break structures that harm the development of society.
Conclusions: The research shows that university students should promote values a little more. The value of obtaining them overrides a good habit as excellent professionals with good ethics. Values are forged in the family, but the role of the faculty in promoting their improvement is indisputable.

References

1. del Salto Bello Max WA. Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN [Internet]. 2015 Nov ; 19(11): 1421-1429. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015001100016&lng=es.

2. Vidal Ledo MJ, Pérez Sánchez AM. Formación en Valores. Conceptos éticos y tecnológicos, métodos y estrategias. Educ Med Super [Internet]. 2016 Dic ; 30( 4 ): 399-411. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000400016&lng=es.

3. Vidal Ledo M, Araña Pérez AB. Formación en Valores [En: Búsqueda Temática Digital]. Rev Educación Médica Superior. 2014 ;28(1). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/312/153

4. Matos Ceballos JJ, Tejera Concepción JF, Terry Rodríguez CE. Estrategia didáctica para la formación del valor responsabilidad. Sinéctica [Internet]. 2018 ene. /jun ; 50: [aprox 12 pag]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2018000100013

5. Boroel Cervantes BI, Arámburo Vizcarra V. El posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ [Internet]. 2016 jul./dic ; 7 (13): [aprox 12 pag]. Disponible en:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200463

6. Palomera R, Briones E, Gómez-Linares A. Formación en valores y competencias socioemocionales para docentes tras una década de innovación. Praxis & Saber [Internet]. 2019 ; 10 (24): 93-117. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v10n24/2216-0159-prasa-10-24-93.pdf

7. Martínez Pérez M, Cordero Paz I, Castillo Morejón I. ESTRATEGIA METODOLÓGICA PARA CONTRIBUIR A LA FORMACIÓN DE VALORES PROFESIONALES EN ESTUDIANTES DE LICENCIATURA EN ENFERMERÍA. Identidad bolivariana [Internet]. 2018 ; 2 (1): 1-19. Disponible en: https://identidadbolivariana.itb.edu.ec/index.php/identidadbolivariana/article/view/52/116

8. Pinto-Archundia R. LA IMPORTANCIA DE PROMOVER LOS VALORES DEL HOGAR HACIA LAS ESCUELAS PRIMARIAS. Ra Ximhai [Internet]. 2016 ; 12 (3): 271-283. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/461/46146811018.pdf

9. Palomer L, López R. Medición de los valores éticos y morales enseñados en la carrera de Odontología de la Pontificia Universidad Católica de Chile, desde la apreciación docente. FEM (Ed. impresa) [Internet]. 2016 Abr ; 19(2 ): 77-84. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322016000200005&lng=es.

10. Reyes Alamilla OI, Hernández Romero G. Identificación y práctica de valores en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2019 ; 38(2): 293-334. Disponible en: http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/293/334

11. Dubravcic Alaiza A. La enseñanza de valores en las carreras de Ingeniería de la Universidad Autónoma Juan Misael Saracho. Rev. Vent. Cient. [Internet]. 2015 ; 6(10): [aprox 15 pág.]. Disponible en: http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?pid=S2305-60102015000200002&script=sci_arttext

12. Pérez Caballero MD. Formación de valores en los profesionales de la Salud. Rev cubana med [Internet]. 2015 Dic ; 54(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232015000400001&lng=es.

13. Pérez Sánchez AM, Martín Linares X. EDUCACIÓN EN VALORES EN EL PROFESIONAL DE CIENCIAS MÉDICAS. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2003 ; 29(1):65-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v29n1/spu10103.pdf

14. Chávez Ruano LG, Tenorio Obregón AN. Formación de valores en la Educación Superior. Pol. Con. [Internet]. 2018 ; 3(5): 250-259. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/download/551/659

15. Amaro-Cano MC, González-Rivera A, Leyva-Salermo B, Jiménez-Hernández JM, Sánchez-Santa Cruz E, Formental-Hidalgo B, et al. Percepción de valores y antivalores coexistentes en el sector salud. Educ Méd Super [Internet]. Mar 2018 ;32(1):63-73. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v32n1/07_1255.pdf

16. Góngora-Alonso R, Pérez-Martínez A. Ecología social, cultura organizacional y valores humanos: revisión conceptual y su implicación en la práctica social. Universidad & Ciencia [Internet]. Jul 2018 ;7(2):83-99. Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/uciencia/article/download/541/1169

17. León-Alfonso J, Giance-Paz L, Pérez-Hermida N. La educación en valores de los futuros profesionales de la salud. MediCiego [Internet]. 2021 ; 27 (1) Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/2774

18. Conde-Pérez M, Conde-Pérez YA, Conde-Fernández BD. Fundamentos axiológicos del proceso de formación inicial de la carrera de Medicina: aspectos teóricos y metodológicos. Gac Méd Espirit [Internet]. 2019 ; 21(1):83-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212019000100083

19. Véliz-Burgos A, Dörner-Paris A, Gonzáles-Sierra E, Ripoll-Novales M. Perfil de valores de estudiantes de carreras de salud del sur de Chile. Horiz. Med. [Internet]. Jun 2017 ; 17(2):48-54. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/hm/v17n2/a08v17n2.pdf

20. Ramírez Suárez A, Hernández-Sánchez J, Viamontes Pelegrín E. Consideraciones acerca de la formación de valores en la Educación Superior. Opuntia Brava [Internet]. 22ene.2018 ; 10(1):194-06. Available from: http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/67

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Casanova Moreno M de la C, Machado Reyes F, González Casanova W, Casanova Moreno D, Echevarría Martinez LE. The formation of values higher education and the health professional. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:608. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/608