Rethinking academia: the need to establish chairs in private universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024.609

Keywords:

University Chair, Higher Education Teaching, University, University Organization, Private University

Abstract

In the context of higher education, private universities have prioritized flexible management models at the expense of collegial structures such as university chairs. Historically fundamental in academia, university chairs facilitate the integration of teaching and research, strengthening academic communities. However, their absence in private institutions has fragmented teaching and limited scientific output. This article argues for the necessity of establishing university chairs in private universities to enhance educational quality, foster collaboration, and consolidate institutional identity. Organizational and economic barriers to their implementation are analyzed, and strategies such as partnerships with the productive sector and digitalization are proposed. Additionally, a methodological model based on three types of chairs - academic, research, and innovation - is presented. The study concludes that adopting these structures is key to enhancing the academic and social impact of private universities in a globalized and competitive environment.

References

1. Acosta Silva A. Gobernanza, poder y autonomía universitaria en la era de la innovación. Perfiles Educ 2022;44:150-64. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60735.

2. Didriksson Takayanagui A. Espejos en contraste. Teseo; 2022. https://doi.org/10.55778/ts877233537.

3. López Fernández R, Crespo Borges T, Crespo Hurtado E, López Fernández R, Crespo Borges T, Crespo Hurtado E. Las universidades privadas en américa latina, acercamiento histórico. Conrado 2022;18:353-9.

4. Mato D. Educación superior, colaboración intercultural y desarrollo sostenible/buen vivir: experiencias en América Latina. 1ra ed. Caracas, Venezuela: UNESCO-IESALC; 2009.

5. Rama C. La nueva fase de la universidad privada en América Latina. Buenos Aires, Argentina: UAI Editorial; 2017.

6. Saforcada F, Atairo D, Trotta L, Rodríguez Golisano A. Tendencias de privatización y mercantilización de la universidad en América Latina: los casos de Argentina, Chile, Perú y República Dominicana. 1ra ed. San José de Costa Rica, Costa Rica: Internacional de la Educación-IE; 2019.

7. González-Campos J, López-Núñez J, Pérez C. Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma Rev Psicol Ciènc Educ Esport 2024;42:79-90. https://doi.org/10.51698/aloma.2024.42.1.79-90.

8. Alarcón Peña A. La enseñanza y la inteligencia artificial. Prolegómenos 2023;26:9-10. https://doi.org/10.18359/prole.7098.

9. Marugán Pintos B, Cruces Aguilera J. Fragmentación y precariedad en la Universidad. Sociol Trab 2013:10-34.

10. Gacel-Ávila J. Buenas prácticas de internacionalización universitaria en América Latina y el Caribe. 1ra ed. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara; 2019.

11. Ibarra Arias JJA, Villagrán Guerrero AE. La investigación en las universidades privadas: ¿un lujo o una necesidad? Universidades 2013:48-55.

12. Marín Dávila JM, Chaves Chamorro DA. Percepciones sobre la contratación y el papel de los docentes universitarios: un análisis desde la configuración del tiempo en el capitalismo. NOVUM s. f.;1:28-44.

13. Departamento de Políticas Sectoriales de la Organización Internacional del Trabajo. Las condiciones de empleo del personal de la enseñanza superior 2018.

14. Domínguez Menéndez JJ. El financiamiento de la educación superior. Uniandes EPISTEME 2018;5:404-20.

15. Molina H MM. Introducción al estudio de la universidad en Latinoamérica. Rev Latinoam Estud Educ Colomb 2008;4:129-42.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Castillo-González W, González-Argote J. Rethinking academia: the need to establish chairs in private universities. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:.609. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/609