Implementation of an improvement strategy on the imaging spectrum of patients with COVID-19 for Imaging specialists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024618

Keywords:

Implementation, professional improvement, professional performance, Imaging, Medical Education

Abstract

Currently, medical universities and health institutions are concentrating efforts to confront the COVID-19 pandemic. This reality manifests the need for adequate preparation of the doctor specializing in Imaging in relation to the imaging spectrum of patients with COVID-19 and its sequelae, permanently and continuously for their professional performance. The objective of this research was to present the implementation of the strategy to overcome the imaging spectrum of patients with COVID-19 for doctors specializing in Imaging in the province of Pinar del Río. An intervention study in medical education was carried out in a population of 60 specialists. The viability of the strategy was studied as a variable. Three methods were used as the socialization workshop, the satisfaction survey and the evaluation of the quality of the imaging reports. The socialization workshop allowed the description of the images, which favored the preparation of these specialists to carry out advanced practices. In the assessment of the satisfaction survey, the results confirmed the satisfaction of professionals regarding the specific skills achieved. Regarding the quality of the reviewed exams, the following results were obtained regarding optimal quality: chest x-ray (86%), chest ultrasound (100%), and chest computed tomography (100%). In conclusion, the implementation of the Improvement Strategy showed its relevance and feasibility, confirming the transformation in the performance of Imaging professionals in correspondence with the demands of the professional needed by the Cuban health system.

References

1. De la Luz y Caballero J. Elencos y discursos académicos. V-3. La Habana: Editorial Imagen Contemporánea; 2001. p. 21.

2. Sandrino Sánchez M, Hernández Suarez N, Madraso Calzadilla Y, Valdés Duarte L, Dopico Ravelo D. Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 Feb [citado 2025 Ene 20]; 24(1): 152-161. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942020000100152&lng=es.

3. Pérez Guerrero M C, Suárez Fernández M, Carrasco Milanés A. Implementación de estrategias curriculares en asignaturas de segundo año de la Licenciatura en Enfermería. Rev Hum Med [Internet]. 2013 Abr [citado 2025 Ene 20]; 13(1): 157-176. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000100010&lng=es.3

4. González Fontes R. Retos de la Dirección 2015; 9(1):121-144 disponible http://scielo.sld.cu/pdf/rdir/v9n1/rdir06115.pdf

5. Nieva Chaves J A, Martínez Chacón O. UNA NUEVA MIRADA SOBRE LA FORMACIÓN DOCENTE. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 2025 Ene 20]; 8(4): 14-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400002&lng=es&tlng=es.

6. Espinoza Freire E E. Importancia de la retroalimentación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 2025 Ene 20]: 13(4), 389-397. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400389&lng=es&tlng=es.

7. Ávalos García R, del Huerto Marimón M E. Desarrollo histórico de la evaluación del impacto de la formación de especialidades médicas en Cuba. Rev med elect. [citado 2025 Ene 20]: Disponible https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4012/html_869.

8. Morales Ojeda R, Mas Bermejo P, Castell-Florit Serrate P, Arocha Mariño C, Valdivia Onega NC, Druyet Castillo D, et al. Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y estrategias actuales para su consolidación y sostenibilidad. Rev Panam Salud Publica. [Internet]. 2018 [citado 2025 Ene 20]:42: Disponible en: doi.org/10.26633/RPSP.2018.25.

9. Velázquez-Pérez L. La ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2021 [citado 5 Feb 2025]; 11 (1) Disponible en: https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/964

10. Cuba, Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019: Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MINSAP; 2019 [actualizado 28 Feb 2022; acceso: 20 Oct 2022]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior.

11. Alejandre García A, Pavón Romero GF, Carreto Binaghi LE, Bandera Anzaldo J, Alvarado Amador I. Etiología y fisiopatología del SARS-CoV-2. Revista Latinoamericana de Infectología Pediátrica [Internet]. 2020;33(s1):5–9. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/infectologia/lip-2020/lips201b.pdf.

12. Alves Cunha AL, Quispe Cornejo AA, Ávila Hilari A, Valdivia Cayoja A, Chino Mendoza JM, Vera Carrasco O. Breve historia y fisiopatología del covid-19. Cuad - Hosp Clín [Internet]. 2020 [citado el 22 de junio de 2024];61(1):130–43. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100011&lng=es.

13. Linares Río Ma, Aleas Díaz M, Mena Lorenzo J A., Cruz Márquez D, Rosales Quintana D. Estrategia didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje del diseño de software con la utilización del método de proyecto. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet]. 2022 [citado 2025 Ene 20]; 33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132022000100005&lng=es. Epub 30-Jun-2022.

14. Garea Llano E, Castellanos Loaces HA, Martínez Montes E, González Dalmau E. Estimación del Grado de Afectación Pulmonar por COVID-19 Mediante la Clasificación Supervisada de la Imagen de Rayos X [Internet]. Zenodo; 2021. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5281/ZENODO.5545908.

15. Cuba-Naranjo A, Sosa A, Cabrales-Barbán A. Ecografía pulmonar en el diagnóstico de lesiones graves producidas por el virus SARS-CoV-2. Revista Cubana de Medicina Militar. [Internet]. 2023 [citado 24 Oct 2023]; 52 (1) Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/2252.

16. Valcárcel Izquierdo Norberto, Suárez Cabrera Antonio, López Espinosa Guillermo José, Pérez Bada Elvis. La formación permanente y continuada: principio de la educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Dic [citado 2025 Ene 21]; 11 (4): 258-265. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400258&lng=es.

17. Valdés Rojas Martha Beatriz, Hernández Mayea Tania, Alfonso Nazco Marta, Remedios González Juana María. La concepción e implementación de estrategias curriculares. Un reto a la calidad en la formación inicial. Gac Méd Espirit [Internet]. 2017 Dic [citado 2025 Feb 05]; 19(3): 17-28. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212017000300003&lng=es.

18. Morales Navarro Denia. Aprendizaje digital móvil en la educación médica actual. Rev haban cienc méd [Internet]. 2023 Jun [citado 2025 Ene 21] ; 22( 3 ): . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2023000300013&lng=es. Epub 01-Jun-2023.

19. Gleason Rodríguez MA, Rubio JE. Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente. Rev Educ [Internet]. 2020;264–82. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44062184033.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
de Paula Paredes A, Travieso Ramos N, Herrera Miranda GL. Implementation of an improvement strategy on the imaging spectrum of patients with COVID-19 for Imaging specialists. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:618. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/618