Leadership style in the self-development unit of the Faculty of Economic and Social Sciences of the University of Zulia
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024629Keywords:
leadership, leadership styles, decision making, motivationAbstract
This work was aimed to analyze the dominant leadership in the self-unit of the Faculty of Economics and Social Sciences of the University of Zulia, in Maracaibo. The study is based and supported by experts in the area of leadership such as Krieger (1996), Maxwell (1998), Bravo (1999) and Rodriguez Hernandez (2006), Chiavenato (2007), Covey (1992), among others. Giving contributions to define, characterize, formulate and develop research. The research was descriptive with a field design, not experimental. Transversal. The population consisted of 17 subjects of the aforementioned institution. Climb a questionnaire comprised of 36 items and five answer choices designed: always, almost always, often, sometimes and never; validated through technical trial of eight experts in the field. Reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient, obtaining a reliability score of 0.962 thus obtaining a highly reliable result. The contributed data were analyzed by means of graphics. It resulted that the leadership provided by the head of this unit are not referring to a particular leadership, in fact, the most striking and most widely accepted reference a democratic and liberal leadership, since each actor assumes leadership where All opinions and participate but is itself the final decision according to their abilities and aptitudes. Also, it is noted that the leader has a positive impact and add value to people within the unit, emphasizing the participatory decision making where it was shown that always involved at all of the decisions that are assumed in the unit but is rare a time when taking majority decisions but never and rarely gave him one or more awards at the end of each school day.
References
1. Abad Guerrero I. El líder y la toma de decisiones: análisis a través del modelo normativo y su revisión. Cuadernos. 1997.
2. Amorós E. Comportamiento organizacional. USAT - Escuela de Economía; 2007.
3. Ares A. Liderazgo de los equipos de trabajo. Estrategias de liderazgo y desarrollo de personas en las organizaciones. Madrid: Pirámide; 2007.
4. Blanchard K. Liderazgo del más alto nivel. Colombia: Editorial Norma; 2007.
5. Bravo VL. Éxito y liderazgo. 2a ed. Perú; 1999.
6. Carnegie D. Cómo hablar bien en público e influir en los hombres de negocios. México: Editorial Sudamericana; 1947.
7. Carnegie D. Cómo ganar amigos e influir sobre las personas. 104a ed. Rosario, Argentina: Biblioteca del Nuevo Tiempo; 1996.
8. Chiavenato I. Administración de recursos humanos. 8a ed. México: McGraw-Hill; 2007.
9. Chiavenato I. Introducción a la teoría general de la administración. 7a ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2007.
10. Davis K, Newstrom J. Comportamiento humano en el trabajo. 11a ed. México: Litográfica Ingramex; 2003.
11. Covey SR. El liderazgo centrado en principios. Argentina; 1990.
12. De la Rosa Vidal C. Cómo hacer charlas y conferencias motivacionales. Lima, Perú: InVoxx Comunicación; 2010.
13. De la Rosa Vidal C. Conspiradores del cambio. Perú: Creative Commons; 2010.
14. Dornan J, Maxwell JC. Seamos personas de influencia. USA: Editorial Caribe; 1998.
15. Fischman D. El camino del líder. 2a ed. Lima, Perú: Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC); 2006.
16. Gil L, Ruiz J. La nueva dirección de personas en la empresa. España: McGraw-Hill Interamericana; 1997.
17. Goleman D. Inteligencia emocional. Javier Vergara Editores; 1996.
18. Gómez J. Sociología de la organización. Perú: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, Escuela Profesional de Sociología; 2009.
19. González SJ. Psicología de la motivación. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.
20. Gordon JR. Comportamiento organizacional. México: Prentice-Hall Hispanoamericana; 1997.
21. Gordon T. Líderes eficaces y técnicamente preparados. México: Editorial Diana; 1997.
22. Hall RH. Organizaciones: estructuras, procesos y resultados. 6a ed. México; 1996.
23. Hellriegel D, Slocum J. Comportamiento organizacional. 10a ed. México: Editorial Thomson; 2004.
24. Hernández y Rodríguez S. Introducción a la administración. 4a ed. México: McGraw-Hill; S/A.
25. Kotter J. El líder del cambio: un plan de acción del especialista en liderazgo de negocios más afamado del mundo. 1a ed. en español. México: McGraw-Hill; 1997.
26. Kotter J. El líder del cambio. USA; S/A.
27. Krieger M. El poder y el liderazgo en las organizaciones; 1996.
28. Lussier R, Achua C. Liderazgo. Teoría, aplicaciones y desarrollo de habilidades. México: Cengage Learning; 2008.
29. Marín A. Sociología de las organizaciones. Madrid, España: Editorial Fragua; S/A.
30. Maxwell JC. Liderazgo, principios de oro. USA: Thomas Nelson Publishers Nashville; 2007.
31. Maxwell JC. Las 21 leyes irrefutables del liderazgo. USA: Thomas Nelson Publishers Nashville; 1998.
32. Maxwell JC. El mapa para alcanzar el éxito. USA: Editorial Thomas Nelson Publishers; 2003.
33. Maxwell J. Desarrolle el líder que está en usted. USA: Editorial Thomas Nelson Publishers; 1996.
34. Maxwell JC. Actitud de vencedor. New York, USA: Editorial Caribe; 1997.
35. Maxwell JC. Líder de 360° grados. USA: Editorial Grupo Nelson; 2005.
36. Meadows DL, Meadows DH, Randers J. Más allá de los límites del crecimiento. México: Ediciones El País; 1994.
37. Mercado VJ. Sociología del siglo XXI. USA; 2011.
38. Nelson B. 1001 formas de motivar a los empleados. Colombia: Editorial Norma; 1996.
39. Palomo VM. Liderazgo y motivación de equipos de trabajo. 8a ed. Madrid, España: ESIC Editorial; 2013.
40. Ritzer G. Teoría sociológica clásica. Madrid, España: McGraw-Hill; 1992.
41. Sarmiento JM. El liderazgo y la cultura organizacional. Venezuela: Asocalidad; 2008.
42. Sharma R. El líder que no tenía cargo. Argentina: Editorial Sudamericana; 2010.
43. Robbins SP. Comportamiento organizacional. 7a ed. México: Prentice-Hall Hispanoamericana; S/A.
44. Martínez Rodríguez T. Centros de atención diurna para personas mayores: atención a las situaciones de fragilidad y dependencia. Madrid, España: Editorial Médica Panamericana; 2010.
45. Thompson JA. Organizations in action; 1967.
46. García Hoz V. Formación de profesores para la educación personalizada. Madrid, España: Ediciones Rialp; 1996.
47. Wiley J. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. New York, USA: Editorial Paidós Ibérica; 1987.
48. Yarse J. El líder se hace. Puerto Rico: Ediciones Instituto Latinoamericano de Liderazgo; S/A.
49. Zalles JH. Liderazgo: un concepto en evolución; S/A.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniel Román Acosta (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.