Educational innovation and electoral participation: Inverted Classroom as a strategy in Citizenship Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024635

Keywords:

Optional voting, civic education, inverted classroom, youth participation, democracy

Abstract

Introduction
The optional right to vote in Ecuador for adolescents between 16 and 18 years of age, established in the 2008 Constitution of Montecristi, represented an advance in youth citizen participation. However, there was a low turnout at the polls, attributed to a lack of motivation and ignorance about the importance of voting. Despite the fact that the Citizenship Education course included topics related to democracy and voting, traditional expository methodologies failed to arouse students' interest.
Development
The research addressed this problem by implementing the Flipped Classroom as a methodological strategy to improve the electoral education of young people. This approach allowed dynamizing learning through digital tools and synchronous and asynchronous activities, promoting a more interactive teaching. It was detected that the lack of coordination between educational institutions and the National Electoral Council (CNE) limited the realization of electoral simulations, which reduced the familiarization of students with democratic processes. In addition, it was highlighted that socioeconomic inequalities and access to quality education significantly influenced the electoral participation of adolescents.
Conclusion
The findings demonstrated that the application of the Inverted Classroom strengthened civic education, promoting a more active electoral participation. It was concluded that the adaptation of innovative pedagogical strategies was essential to prepare young people to exercise their democratic rights. Education needed to be modernized to respond to current challenges and foster a more engaged citizenship.

References

1. Alvarracín Alvarez AM, Guanopatín Jinéz JP, Benavides Herrera PV, Alvarracín Alvarez AM, Guanopatín Jinéz JP, Benavides Herrera PV. Aula Invertida y Trabajo Cooperativo para promover Habilidades Cognitivas Superiores. Actual Investig Educ. 2022;22(2):257-289. doi:10.15517/aie.v22i2.48865.

2. Araya Moya SM, Rodríguez Gutiérrez AL, Badilla Cárdenas NF, Marchena Parrita KC. El aula invertida como recurso didáctico en el contexto costarricense: Estudio de caso sobre su implementación en una institución educativa de secundaria. Rev Educ. 2021;46(1):103-119. doi:10.15517/revedu.v46i1.44333.

3. Artieda MAM, Bernal SAM. Aula invertida como estrategia didáctica para el aprendizaje de los estudiantes en formación docente. 2022;8.

4. Cedeño-Escobar MR, Vigueras-Moreno JA. Aula invertida una estrategia motivadora de enseñanza para estudiantes de educación general básica. 2020;6(3):878-897.

5. Consejo Nacional Electoral (CNE). Análisis Estadísticos – Consejo Nacional Electoral – CNE Ecuador. 2022. Disponible en: https://www.cne.gob.ec/analisis-estadistico/.

6. Constitución de la República del Ecuador. [Internet]. 2021. Disponible en: https://www.defensa.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/02/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador_act_ene-2021.pdf.

7. Fernández J, Sánchez M. La educación cívica a través del Aula Invertida: Un análisis de su impacto en el pensamiento crítico de los estudiantes. Rev Investig Educ. 2021;28(3):245-258.

8. García A, Martínez R, López P. El Aula Invertida en la enseñanza de la ciudadanía: Resultados de un enfoque participativo en educación secundaria. Educ Democr. 2020;25(2):89-104.

9. Pérez L, Martínez E. La influencia del Aula Invertida en el aprendizaje cívico de los estudiantes de secundaria en México. Rev Latinoam Educ Soc. 2019;22(1):134-145.

10. Educatika (Director). Cómo usar la metodología del aula invertida flipped classroom para capacitación [Video]. YouTube. 2022 Sep 12. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=xDTn79vRB5c.

11. Fidalgo-Blanco Á, Sein-Echaluce ML, García-Peñalvo FJ. Ventajas reales en la aplicación del método de Aula Invertida-Flipped Classroom. 2019. doi:10.5281/ZENODO.3610578.

12. Jaramillo Quiñonez ÁG, Guadamud Zambrano M. El aula invertida para mejorar el aprendizaje de la conquista de América en estudios sociales. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 2021;12(4):94-107.

13. Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. [Internet]. 2021. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/05/Ley-Organica-Reformatoria-a-la-Ley-Organica-de-Educacion-Intercultural-Registro-Oficial.pdf.

14. Mier-Acosta M, Chuga-Martínez L, Jiménez-Tarapuez K, Santander-Moreno J. Impacto sociopolítico de la falta de interés en el voto facultativo de los adolescentes. 2024;IX(1).

15. Ordoñez Ocampo BP, Ochoa Romero ME, Erráez Alvarado JL, León González JL, Espinoza Freire EE, Ordoñez Ocampo BP, Ochoa Romero ME, Erráez Alvarado JL, León González JL, Espinoza Freire EE. Consideraciones sobre aula invertida y gamificación en el área de ciencias sociales. Rev Univ Soc. 2021;13(3):497-504.

16. Servicio de Innovación Educativa de la UPM. Flipped Classroom (Aula invertida). Madrid: Universidad Politécnica de Madrid; 2020 Jul. Disponible en: https://innovacioneducativa.upm.es/guias-pdi.

17. Silva O. ¿Qué es el voto facultativo? El Comercio. 2023 Ene 16. Disponible en: https://www.elcomercio.com/actualidad/politica/voto-facultativo-elecciones-registro-electoral-sufragio.html.

18. Vélez-Luna AA, Macías JOL, Segura-Mariño AG. Percepciones de los jóvenes del voto facultativo, previo a las presidenciales del 2021 en Ecuador. Cienc Lat Rev Cient Multidiscip. 2022;6(3):3944-3963. doi:10.37811/cl rcm. v6i3.2505.

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Alvarado Alquinga JC, Nugra Pachar MV, Pineda Guerrero JM, Ibarra Freire MC, Montero Reyes Y. Educational innovation and electoral participation: Inverted Classroom as a strategy in Citizenship Education. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:635. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/635