Impact of Feedback on the development of self-regulation and autonomous learning skills
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024.637Keywords:
Feedback, self-regulation, autonomous learning, education, teacher evaluationAbstract
Introduction: This study analyzed the influence of teacher feedback on the development of self-regulation and autonomous learning in first-year high school students in the Social Sciences area of the Fiscal Camilo Ponce Enríquez Educational Unit. Feedback is considered a key element in teaching, as it allows for the strengthening of students' autonomy and control of the learning process.
Methodology: A mixed approach was applied, combining qualitative and quantitative techniques, with a sample of 90 students selected from a population of 118. Through surveys and statistical analysis with SPSS software, the students' perception of teacher guidance and its impact on academic performance was evaluated. The results showed that 73.33% of the students perceive teacher feedback positively, highlighting its role in improving learning. In addition, a moderate positive correlation (0.544) was identified between feedback and self-regulation, as well as a strong correlation (0.713) with autonomous learning. These findings support the hypothesis that effective feedback contributes significantly to the development of students who are more autonomous and responsible for their educational process.
Conclusions: In conclusion, teacher feedback is a key factor in learning, favoring both self-regulation and student autonomy. It is recommended to strengthen pedagogical strategies that promote more personalized and continuous feedback, thus optimizing the teaching-learning process.
References
1. Abarca Rodríguez MI. Retroalimentación y autorregulación del aprendizaje en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa, El Agustino, 2022.
2. Anijovich R, Cappelletti G. La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. Rev Doc Univ. 2020;21(1):81-96.
3. Bartolomé Prudencio JR. Retroalimentación en el aprendizaje autónomo en estudiantes de sexto grado de primaria, 2021.
4. Casa-Coila MD, Salluca MY, Jilaja DM, Gutierrez RA, Argollo KP. Evaluación formativa en el proceso enseñanza y aprendizaje durante la pandemia COVID-19. 2022.
5. O’Donovan BM, Den Outer B, Price M, Lloyd A. What makes good feedback good? Stud High Educ. 2021;46(2):318-29.
6. Guerrero LMM, Ramírez GJS, Reyes GDRL, Silva NER, Contreras LAP. Estrategias para el fortalecimiento de la autorregulación escolar: Una revisión documental. Mentor Rev Investig Educ Deport. 2023;2(4):53-68.
7. Gros Salvat B, Cano García E. Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: Revisión sistemática. RIED Rev Iberoam Educ Distancia. 2021;24(2):107-25.
8. Hauché RA, Galvagno LGG, Elgier AM. La relación entre la autoestima con el temperamento y el nivel socioeconómico en una muestra de niños/as. Perspect Psicol. 2021;18(1):134-44.
9. Maldonado-Fuentes AC, Tapia-Ladino MI, Arancibia-Gutiérrez BM. ¿Qué significa evaluar? Representaciones atribuidas por estudiantes de formación inicial docente en Chile. Perfiles Educ. 2020;42(167):138-57.
10. Núñez JC, Solano P, González-Pienda JA, Rosário P. El aprendizaje autorregulado como medio y meta de la educación. Papeles Psicol. 2006;27(3):139-46.
11. Parentelli V. Orientaciones para la formación docente y el trabajo en el aula: Retroalimentación formativa. InterCambios Dilemas Trans Educ Sup. 2020;7(2):199-204.
12. Quiñones Ramírez LB. Enfoque por competencias y evaluación formativa. Caso: Escuela rural. 2021.
13. Rivero VMH, Bonilla PJS, Alonso JJS. Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Rev Investig Educ. 2021;39(1):227-48.
14. Ryan T, Henderson M, Ryan K, Kennedy G. Identifying the components of effective learner-centred feedback information. Teach High Educ. 2023;28(7):1565-82.
15. Simbaña P. Proceso de retroalimentación en el desarrollo de la expresión oral de los estudiantes de primer año de bachillerato de la unidad educativa “Natalia Jarrín” durante el período lectivo 2016-2017 [Internet]. Quito, Ecuador: Universidad Central del Ecuador; 2017 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/12827/1/T-UCE-0010-039-2017.pdf.
16. Torres Vásquez A, San Martín Cantero D. Utilidad de la retroalimentación en estudiantes de pedagogía de educación especial. Rev Estud Exper Educ. 2021;20(43):249-65.
17. Vásquez Campos BJ. Autorregulación del aprendizaje y procrastinación académica en estudiantes de secundaria de la institución educativa "Francisco Bolognesi", Bellavista-2022.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bismar Ariel Conde Arteaga , Johana Lastra Cordero, Jessica Viviana Peláez Álava , Leili Segura Quiñonez, Narcisa Dolores Piza Burgos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.