Feedback strategies to strengthen autonomy in student learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024638

Keywords:

Feedback, Self-regulation, Independent learning, Secondary education, Teaching strategies

Abstract

Secondary education has faced difficulties in the development of self-regulation and autonomous learning in students. At the Camilo Ponce Enríquez Public School, located in Quito, this problem has been identified in first-year baccalaureate students, who depend excessively on teacher guidance. Feedback has been proposed as a key strategy to strengthen these skills, allowing students to understand their learning process and take a more active role.This research analyzed the relationship between feedback and self-regulation of learning, considering different pedagogical strategies employed by teachers. It was evident that efficient feedback is a participatory process that encourages reflection and monitoring of one's own performance. However, many teachers perceive feedback as a simple correction of errors, without encouraging the autonomous development of the student. Previous studies have shown that adequate feedback not only improves academic performance, but also motivates students to develop strategies to self-regulate their learning. In Ecuador, the lack of knowledge about feedback techniques limits its effective application in the classroom. The present research highlights the need to modify teaching practices, promoting spaces for dialogue and reflection to achieve meaningful and autonomous learning.

References

1.Abarca Rodríguez MI. Retroalimentación y autorregulación del aprendizaje en estudiantes de quinto de secundaria de una institución educativa, El Agustino, 2022.

2.Anijovich R, Cappelletti G. La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. Rev Doc Univ. 2020;21(1):81-96.

3.Bartolomé Prudencio JR. Retroalimentación en el aprendizaje autónomo en estudiantes de sexto grado de primaria, 2021.

4.Casa-Coila MD, Salluca MY, Jilaja DM, Gutierrez RA, Argollo KP. Evaluación formativa en el proceso enseñanza y aprendizaje durante la pandemia COVID-19. 2022.

5.O’Donovan BM, Den Outer B, Price M, Lloyd A. What makes good feedback good? Stud High Educ. 2021;46(2):318-29.

6.Guerrero LMM, Ramírez GJS, Reyes GDRL, Silva NER, Contreras LAP. Estrategias para el fortalecimiento de la autorregulación escolar: Una revisión documental. Mentor Rev Investig Educ Deport. 2023;2(4):53-68.

7.Gros Salvat B, Cano García E. Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: Revisión sistemática. RIED Rev Iberoam Educ Distancia. 2021;24(2):107-25.

8.Hauché RA, Galvagno LGG, Elgier AM. La relación entre la autoestima con el temperamento y el nivel socioeconómico en una muestra de niños/as. Perspect Psicol. 2021;18(1):134-44.

9.Maldonado-Fuentes AC, Tapia-Ladino MI, Arancibia-Gutiérrez BM. ¿Qué significa evaluar? Representaciones atribuidas por estudiantes de formación inicial docente en Chile. Perfiles Educ. 2020;42(167):138-57.

10.Núñez JC, Solano P, González-Pienda JA, Rosário P. El aprendizaje autorregulado como medio y meta de la educación. Papeles Psicol. 2006;27(3):139-46.

11.Parentelli V. Orientaciones para la formación docente y el trabajo en el aula: Retroalimentación formativa. InterCambios Dilemas Trans Educ Sup. 2020;7(2):199-204.

12.Quiñones Ramírez LB. Enfoque por competencias y evaluación formativa. Caso: Escuela rural. 2021.

13.Rivero VMH, Bonilla PJS, Alonso JJS. Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior. Rev Investig Educ. 2021;39(1):227-48.

14.Ryan T, Henderson M, Ryan K, Kennedy G. Identifying the components of effective learner-centred feedback information. Teach High Educ. 2023;28(7):1565-82.

15.Simbaña P. Proceso de retroalimentación en el desarrollo de la expresión oral de los estudiantes de primer año de bachillerato de la unidad educativa “Natalia Jarrín” durante el período lectivo 2016-2017 [Internet]. Quito, Ecuador: Universidad Central del Ecuador; 2017 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/12827/1/T-UCE-0010-039-2017.pdf.

16.Torres Vásquez A, San Martín Cantero D. Utilidad de la retroalimentación en estudiantes de pedagogía de educación especial. Rev Estud Exper Educ. 2021;20(43):249-65.

17.Vásquez Campos BJ. Autorregulación del aprendizaje y procrastinación académica en estudiantes de secundaria de la institución educativa "Francisco Bolognesi", Bellavista-2022.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

1.
Conde Arteaga BA, Lastra Cordero J, Peláez Álava JV, Segura Quiñonez L, Piza Burgos ND. Feedback strategies to strengthen autonomy in student learning. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Jul. 5];3:638. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/638