Use of design thinking methodology applied to education for strengthening the teaching of citizenship education
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024643Keywords:
Design thinking, citizenship, rights, innovation, active methodologiesAbstract
The aim of this research is to investigate whether the Design Thinking methodology can enhance the teaching of citizenship and rights among second-year high school students. The study was conducted with a cohort of 29 second-year students from Unidad Educativa Llano Chico in Quito, Ecuador. A survey was administered to gauge their perceptions of the impact of active methodologies, including the one under study, on their understanding of citizenship and rights.
The findings revealed that while students are not familiar with this specific methodology, they do possess knowledge of other similar methodologies and strategies related to Design Thinking. In conclusion, the research suggests that the effectiveness of such methodologies is highly likely. It is recommended that further experimental research be conducted of collaborative practices, were key in improving linguistic competencies, especially in spelling and grammar, showing a significant improvement in student performance in these areas.
References
1. Design for Change. (2013). Disponible en: [https://dfcworld.org/SITE/Toolkit](https://dfcworld.org/SITE/Toolkit)
2. Barbosa-Quintero GM, Estupiñán-Ortiz BL. La metodología activa Design Thinking para mejorar y transformar los procesos de enseñanza y aprendizaje. Ibero-Am J Educ Soc Res. 2023;3(1):1. Disponible en: [https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.600](https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.600)
3. Caiza DTC, Silva CDV, Diaz CJA, Catagña MPL, Cantuña JPL. El Design Thinking Como Método Activo En El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje. Estud Perspect Rev Cient Acad. 2024;4(2):2. Disponible en: [https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.225](https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.225)
4. Chafla Piray RV. El impacto de las metodologías activas en el aprendizaje significativo de Estudios Sociales en la U.E. Tomás Oleas [Tesis de maestría]. Riobamba, Ecuador: Universidad Nacional de Chimborazo; 2024. Disponible en: [http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13783](http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13783)
5. Dorland A. Designing our Thinking: Examining the Effects of Experiential Learning and Design Thinking on Creativity, Innovation, and Collaboration Skills Development in the Undergraduate Classroom. Can J Scholarsh Teach Learn. 2024;15(1). Disponible en: [https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2024.1.14235](https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2024.1.14235)
6. García DA. Design for change para la enseñanza de la Historia. mSchools. 3 de marzo de 2022. Disponible en: [https://mschools.com/es/design-for-change-para-ensenanza-historia/](https://mschools.com/es/design-for-change-para-ensenanza-historia/)
7. Guaita Oña JE. Las metodologías activas en el desarrollo del aprendizaje de los estudiantes [Tesis de maestría]. Quito, Ecuador: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador; 2024. Disponible en: [http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/9912](http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/9912)
8. Hernández-Gil C, Núñez-López JA. Design thinking aplicado al mejoramiento de las competencias ciudadanas en universitarios: Voto popular. Rev Investig Desarr Innov. 2020;11(1):85-98. Disponible en: [https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11685](https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11685)
9. Hervis EE. La educación en América Latina: Desarrollo y perspectivas. Act Investig Educ. 2017;17(2):355-77.
10. IDEO Design Thinking. IDEO | Design Thinking. 2018. Disponible en: [https://designthinking.ideo.com](https://designthinking.ideo.com)
11. Izquierdo MI, Calero CG, Lázaro DG. DESIGN THINKING, UNA METODOLOGÍA PARA FOMENTAR EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO. Rev Ing Ind. 2022;21. Disponible en: [https://doi.org/10.22320/S07179103/2022.01](https://doi.org/10.22320/S07179103/2022.01)
12. Lake D, Guo W, Chen E, McLaughlin J. Design Thinking in Higher Education: Opportunities and Challenges for Decolonized Learning. Teach Learn Inq. 2024;12. Disponible en: [https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.12.4](https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.12.4)
13. LOPC. (2011).
14. Mejía Zarazúa H. Ciudadanía Y Educación. Xihmai. 2006;1(1):9.
15. Moreira JA, Zambrano Montes LC, Rodríguez Gámez M. El modelo Design Thinking como estrategia pedagógica en la enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Polo Conocim Rev Cient Prof. 2021;6(3):1062-74.
16. Ñontol LM, Montenegro Marín MR, Ruíz Acuña HM, Fernández Otoya FA. El design thinking como metodología para desarrollar el aprendizaje autónomo en estudiantes de escuelas peruanas. Rev San Gregorio. 2022;1(51):209-30. Disponible en: [https://doi.org/10.36097/rsan.v0i51.2045](https://doi.org/10.36097/rsan.v0i51.2045)
17. Objetivo 4: Educación de calidad | Programa De Las Naciones Unidas Para El Desarrollo. UNDP. 2015. Disponible en: [https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals/educacion-calidad](https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals/educacion-calidad)
18. Oviedo HC, Campo-Arias A. Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Rev Colomb Psiquiatr. 2005;34(4):572-80.
19. Páez Álvarez A. La participación ciudadana y su relación con el acceso a la información pública. Ra Ximhai. 2006;2(3):611-40. Disponible en: [https://doi.org/10.35197/rx.02.03.2006.04.ap](https://doi.org/10.35197/rx.02.03.2006.04.ap)
20. Ramírez SVA. Pedagogical Strategy Based on the Application of Design Thinking Techniques for the Teaching-Learning Process of Research Methodologies in Psychology Students of the Technical Corporation for Human, Social and Cultural Development of Colombia- CORPODESC, 2023. Int J Soc Sci Hum Res. 2023;6(12). Disponible en: [https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i12-71](https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i12-71)
21. RGLOEI. (2023).
22. Sánchez M, Aguilar Trujillo D, Cebrián Robles D, Gallego Arrufat MJ, García Peralta A, Jiménez Ocaña M, et al. #DIenlínea UNIA: Guía para una docencia innovadora en red. Universidad Internacional de Andalucía. 2021. Disponible en: [https://doi.org/10.56451/10334/5981](https://doi.org/10.56451/10334/5981)
23. Schmidt-Behlau B. Estado del arte de la Educación para la ciudadanía y Educación ciudadana mundial en Colombia, Perú y Ecuador. DVV International. 2021. Disponible en: [https://www.dvv-international.org.ec/noticias/detail/estado-del-arte-de-la-educacion-para-la-ciudadania-y-educacion-ciudadana-mundial-en-colombia-peru-y-ecuador](https://www.dvv-international.org.ec/noticias/detail/estado-del-arte-de-la-educacion-para-la-ciudadania-y-educacion-ciudadana-mundial-en-colombia-peru-y-ecuador)
24. Torres EKB. Educación y desarrollo social. Horiz Cienc. 2018;8(14):113-21.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriana Elizabeth Asanza Romero , Joffre Vicente Quinteros Kohlhauser , Yilena Montero Reyes , Iliana Verónica Bastidas Cazares, Joanna Maricela Gallardo Solís (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.