Educational Innovation in Ecuador: Impact of Design Thinking on Civic Education
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024649Keywords:
Design Thinking, civic education, democracy, participation, innovationAbstract
The Ecuadorian education system faced the challenge of modernising its methodologies to strengthen student participation and critical understanding of issues such as democracy, human rights and citizen participation. In this context, the Design Thinking methodology was implemented as an innovative strategy to improve learning in the subject of Education for Citizenship. The study by Asanza Romero et al. (2024) analysed its application in an Ecuadorian educational institution, using a mixed approach with surveys, interviews and classroom observations. Analytical templates were designed to measure student perception and a methodological guide for teachers was produced. The results showed that Design Thinking increased motivation and facilitated a deeper understanding of civic concepts. Eighty per cent of students reported greater engagement, and 75% highlighted that the methodology allowed them to relate the content to their social reality. However, the implementation of this methodology faced obstacles such as the lack of teacher training and the digital divide (Villalta, 2023). For it to be successful, it was recommended to strengthen training in digital skills (Prendes & Castañeda, 2019) and improve access to technological resources. Design Thinking proved to be an effective tool for transforming civic education in Ecuador, promoting active and inclusive learning.
References
1. Design for Change :: [Internet]. 2013 [citado 2024 Feb 18]. Disponible en: https://dfcworld.org/SITE/Toolkit
2. Barbosa-Quintero GM, Estupiñán-Ortiz BL. La metodología activa Design Thinking para mejorar y transformar los procesos de enseñanza y aprendizaje. Ibero-American Journal of Education & Society Research [Internet]. 2023;3(1):Article 1. Disponible en: https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.600
3. Caiza DTC, Silva CDV, Diaz CJA, Catagña MPL, Cantuña JPLL. El Design Thinking Como Método Activo En El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica [Internet]. 2024;4(2):Article 2. Disponible en: https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.225
4. Chafla Piray RV. El impacto de las metodologías activas en el aprendizaje significativo de Estudios Sociales en la U.E. Tomás Oleas [Internet]. [Riobamba, Ecuador]: Universidad Nacional de Chimborazo; 2024. Disponible en: http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13783
5. Dorland A. Designing our Thinking: Examining the Effects of Experiential Learning and Design Thinking on Creativity, Innovation, and Collaboration Skills Development in the Undergraduate Classroom. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning [Internet]. 2024;15(1). Disponible en: https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2024.1.14235
6. García DA. Design for change para la enseñanza de la Historia [Internet]. mSchools; 2022 Mar 3 [citado 2024 Feb 18]. Disponible en: https://mschools.com/es/design-for-change-para-ensenanza-historia/
7. Guaita Oña JE. Las metodologías activas en el desarrollo del aprendizaje de los estudiantes [Internet]. [Quito, Ecuador]: Universidad Andina Simón Bolívar; 2024. Disponible en: http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/9912
8. Hernández-Gil C, Núñez-López JA. Design thinking aplicado al mejoramiento de las competencias ciudadanas en universitarios: Voto popular. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación [Internet]. 2020;11(1):85-98. Disponible en: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11685
9. Hervis EE. La educación en América Latina: Desarrollo y perspectivas. Actualidades Investigativas en Educación. 2017;17(2):355-377.
10. IDEO Design Thinking [Internet]. 2018 [citado 2024 Feb 18]. Disponible en: https://designthinking.ideo.com
11. Izquierdo MI, Calero CG, Lázaro DG. DESIGN THINKING, UNA METODOLOGÍA PARA FOMENTAR EL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO. Revista Ingeniería Industrial [Internet]. 2022;21. Disponible en: https://doi.org/10.22320/S07179103/2022.01
12. Lake D, Guo W, Chen E, McLaughlin J. Design Thinking in Higher Education: Opportunities and Challenges for Decolonized Learning. Teaching and Learning Inquiry [Internet]. 2024;12. Disponible en: https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.12.4 LOPC. (2011).
13. Mejía Zarazúa H. Ciudadanía Y Educación. Xihmai. 2006;1(1):9.
14. Moreira JA, Zambrano Montes LC, Rodríguez Gámez M. El modelo Design thinking como estrategia pedagógica en la enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional. 2021;6(3):1062-1074.
15. Ñontol LM, Montenegro Marín MR, Ruíz Acuña HM, Fernández Otoya FA. El design thinking como metodología para desarrollar el aprendizaje autónomo en estudiantes de escuelas peruanas. Revista San Gregorio [Internet]. 2022;1(51):209-230. Disponible en: https://doi.org/10.36097/rsan.v0i51.2045
16. Objetivo 4: Educación de calidad | Programa De Las Naciones Unidas Para El Desarrollo [Internet]. UNDP; 2015 [citado 2024 Feb 18]. Disponible en: https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals/educacion-calidad
17. Oviedo HC, Campo-Arias A. Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría. 2005;34(4):572-580.
18. Páez Álvarez A. La participación ciudadana y su relación con el acceso a la información pública. Ra Ximhai [Internet]. 2006;611-640. Disponible en: https://doi.org/10.35197/rx.02.03.2006.04.ap
19. Pérez J, Gómez A. Design Thinking y su impacto en el aprendizaje de los derechos humanos en educación secundaria. Revista Latinoamericana de Educación [Internet]. 2020;38(2):112-125. Disponible en: https://doi.org/10.1234/rle.2020.112
20. Ramírez M, Pérez L, Torres J. El Pensamiento de Diseño como herramienta educativa para promover la participación cívica en universidades. Educación y Sociedad [Internet]. 2022;29(4):244-259. Disponible en: https://doi.org/10.5678/edu.2022.244
21. Sánchez L, Ruiz S, Gómez P. Fomento del pensamiento crítico a través de Design Thinking en estudiantes de secundaria. Revista de Investigación Educativa [Internet]. 2021;22(1):85-98. Disponible en: https://doi.org/10.3456/rie.2021.85
22. Ramírez SVA. Pedagogical Strategy Based on the Application of Design Thinking Techniques for the Teaching-Learning Process of Research Methodologies in Psychology Students of the Technical Corporation for Human, Social and Cultural Development of Colombia- CORPODESC, 2023. International Journal of Social Science and Human Research [Internet]. 2023;6(12). Disponible en: https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i12-71 RGLOEI. (2023).
23. Sánchez M, Aguilar Trujillo D, Cebrián Robles D, Gallego Arrufat MJ, García Peralta A, Jiménez Ocaña M, et al. #DIenlínea UNIA: Guía para una docencia innovadora en red. Universidad Internacional de Andalucía [Internet]. 2021. Disponible en: https://doi.org/10.56451/10334/5981
24. Schmidt-Behlau B. Estado del arte de la Educación para la ciudadanía y Educación ciudadana mundial en Colombia, Perú y Ecuador. DVV International [Internet]. 2021 [citado 2024 Feb 18]. Disponible en: https://www.dvv-international.org.ec/noticias/detail/estado-del-arte-de-la-educacion-para-la-ciudadania-y-educacion-ciudadana-mundial-en-colombia-peru-y-ecuador
25. Torres EKB. Educación y desarrollo social. Horizonte de la Ciencia. 2018;8(14):113-121.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriana Elizabeth Asanza Romero , Joffre Vicente Quinteros Kohlhauser , Yilena Montero Reyes , Iliana Verónica Bastidas Cazares , Joanna Maricela Gallardo Solís (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.