Trends in Digital Competencies and Research Skills in Postgraduate Studies: Bibliometric research
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw202265Keywords:
digital competencies, research, students, bibliometricAbstract
The objective of this study was to perform a bibliometric analysis of digital competencies and research skills in graduate students between 2003 and 2023. To analyze the academic production, the research method was based on bibliometric analysis. A total of 378 publications were selected from Scopus for the study based on their relevance and the keywords in English (Digital AND competencies, research AND skills). The results show that the most significant increase in scientific productivity occurred between 2016 and 2023 (n=341; 90.2%). In addition, the United States was the country with the highest scientific output (10.3%), the main publication sources were Education Sciences and Sustainability Switzerland (n=9 each), while Falloon, G. was the most referenced author (228 citations; 2 papers). Scientific articles accounted for 87% of the total, with 44% being research papers in the social sciences and 15% in computer science. It is concluded that the thematic diversity, authorship, sources and available resources have been progressively advancing with respect to digital competencies and research skills in graduate students. Thus, this bibliometric analysis can serve as a basis for further studies.
References
1. Arellano A, Andrade R. Competencias digitales docentes en profesores universitarios. Innovación Educativa [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18];20(83). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8862034
2. Atalaya C. Competencia digital y docente en la formación investigativa de la carrera de ingeniería de las telecomunicaciones. Horiz Rev Investig Cienc Educ [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 18];6(25):1454-69. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642022000401454&script=sci_arttext
3. Balanta O, Vivero D. Las habilidades investigativas y su fortalecimiento con la plataforma digital Classroom. CITAS: Ciencia, innovación, tecnología, ambiente y sociedad [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18];9(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9085597
4. Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J, Palacios-Rodríguez A, Llorente-Cejudo C. Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Rev Electr Interuniv Form Profr [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18];23(2). Disponible en: https://revistas.um.es/reifop/article/view/413601
5. Caló L. Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 18];39(2):236-40. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es
6. Castro Sandoval JC, Silva Monsalve AM. Fortalecimiento de las habilidades investigativas en docentes implementando un plan de formación apoyado en las tecnologías digitales. Páginas Educ [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18];16(2):20-38. Disponible en: https://doi.org/10.22235/pe.v16i2.3124
7. Díaz-García I, Almerich Cerveró G, Suárez-Rodríguez J, Orellana Alonso N. La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Rev Investig Educ [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18];38(2):549-66. Disponible en: https://revistas.um.es/rie/article/view/409371
8. Florez-Fernández C, Aguilera-Eguía R. Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Rev Soc Esp Dolor [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18];26(5):315-6. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012
9. García K, Ortiz T, Chávez M. Relevancia y dominio de las competencias digitales del docente en la educación superior. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];40(3):e20. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300020
10. García-Villar C, García-Santos J. Indicadores bibliométricos para evaluar la actividad científica. Radiología [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];63(3):228-35. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033833821000266
11. George C, Salado L. Competencias investigativas con el uso de las TIC en estudiantes de doctorado. Apertura [Internet]. 2019 [citado 2025 Feb 18];11(1):40-55. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/apertura/v11n1/2007-1094-apertura-11-01-40.pdf
12. Huauya P, Coaquira V, Laderas E. Estrategia feedback en el desarrollo de habilidades investigativas de estudiantes universitarios. Horiz Cienc [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];11(21):227-38. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5709/570967307017/570967307017.pdf
13. Laurente-Cárdenas C, Rengifo-Lozano R, Asmat-Vega N. Desarrollo de competencias digitales en docentes universitarios a través de entornos virtuales: experiencias de docentes universitarios en Lima. Rev Eleuthera [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18];22(2):71-87. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5859/585968118006/
14. Leyva I, Rodríguez E, Vázquez M, Ávila E. Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18];1-13. Disponible en: https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31
15. Llerena Paz M, Arévalo Avecillas M. Indicadores bibliométricos: origen, definición y aplicaciones científicas en el Ecuador. Espíritu Emprendedor TES [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];5(1):130-53. Disponible en: https://doi.org/10.33970/eetes.v5.n1.2021.253
16. Montalvo Fritas W, Camac Tiza M, García Cruz J, et al. Competencia digital y habilidades investigativas en docentes de Educación Superior. Qantu Yachay [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 18];2(1):80-9. Disponible en: https://revistas.une.edu.pe/index.php/QantuYachay/article/view/12
17. Oseda D, Lavado C, Chang J, Carhuachuco E. Competencias digitales y habilidades investigativas en estudiantes de una universidad pública de Lima. Rev Conrado [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];17(81):450-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n81/1990-8644-rc-17-81-450.pdf
18. Paz-Enrique L, Núñez-Jover J, Hernández-Alfonso E. Pensamiento latinoamericano en ciencia, tecnología e innovación: políticas, determinantes y prácticas. Desde el Sur [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 18];14(1). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2415-09592022000100008&script=sci_arttext
19. Peinado J. Uso de herramientas digitales y competencias de investigación en estudiantes de posgrado. Conrado [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18];19(92):8-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442023000300008&script=sci_arttext
20. Pinto R, Soto L. Evaluación de competencias digitales en docentes universitarios de América Latina. Rev Educ Latinoam [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 18];17(2):95-110. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5756/575669118007/
21. Rojas C, Vargas J, Ochoa F. Percepción de los docentes universitarios sobre sus competencias digitales. Rev Virtual Univ Catol Norte [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];64(1):150-72. Disponible en: https://www.scielo.org.co/pdf/rucn/n64/0124-5821-rucn-64-150.pdf
22. Salazar Y, Zambrano R. Desarrollo de habilidades investigativas en docentes mediante el uso de recursos digitales. Rev Investig Cienc Educ [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18];7(15):134-50. Disponible en: https://doi.org/10.33262/rice.v7i15.3178
23. Sánchez A, Rodríguez L. Las competencias digitales en la educación superior: una aproximación bibliométrica. Educ Rev [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18];36(2):90-115. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/edu/v36n2/2007-362X-edu-36-02-90.pdf
24. Sandoval J, Mejía L. Competencias digitales y alfabetización en docentes universitarios: un estudio exploratorio. Rev Iberoam Educ [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];85(1):212-35. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/3892
25. Torres C, Bravo M. La alfabetización digital en la educación superior: estrategias y desafíos. Rev Educ Digit [Internet]. 2022 [citado 2025 Feb 18];12(4):58-73. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5734/573469118004/
26. Vásquez R, Jiménez D. Competencias digitales y habilidades investigativas en docentes universitarios en el contexto de la educación remota. Rev Pedag Univ [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18];26(2):185-205. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000200185
27. Vega L, Ramírez P. Impacto del uso de tecnologías digitales en el desarrollo de habilidades investigativas en educación superior. Rev Tecnol Educ [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18];9(1):102-20. Disponible en: https://doi.org/10.14507/epaa.2023.3178.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Freddy Antonio Ochoa-Tataje, Carlos Hernán Flores-Velásquez, Richard Flores-Cáceres , Jorge Raymundo Bazán-Mentanza, Doris Rosario Yaya-Castañeda, Rafael Romero-Carazas (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.