Fostering critical thinking through art: A study of high school students in Jipijapa
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024653Keywords:
artistic education, critical thinking, creativity, artistic workshops, JipijapaAbstract
The study evaluated the impact of artistic workshops on artistic self-assessment and divergent thinking of first-year high school students at the ‘Ocho de Enero’ Fiscal Educational Unit in Jipijapa. It was identified that the Ecuadorian education system prioritises traditional methods, limiting creativity and innovative problem solving. To address this situation, workshops in music, dance, theatre and visual arts were designed with the aim of strengthening the individual expression and critical thinking of the students. The research adopted a mixed approach, with quantitative and qualitative methodologies. Sixty students were divided into an experimental group and a control group. Artistic self-assessment questionnaires and divergent thinking tests were administered before and after the intervention. In addition, interviews were conducted with teachers and students to understand their perceptions of the implementation of the workshops. The results showed a 40% increase in students' confidence in their creative abilities and improvements in the fluidity and flexibility of ideas. Teachers also noted greater participation and interest in artistic activities. Despite the observed benefits, challenges in implementation were identified, such as the need for teacher training and the lack of adequate infrastructure. It was concluded that the integration of art workshops into the educational curriculum is essential to enhance creativity and critical thinking in students.
References
1. Acurio M, Arce J. Cómo desarrollar una mente creativa en niños de 8 a 12 años en la Unidad Educativa Particular La Asunción. El niño actor y el desarrollo del pensamiento creativo. Universidad del Azuay [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/10026
2. Álvarez JP. El desarrollo del pensamiento creativo en actividades extracurriculares: Un enfoque divergente. Rev Creat Aprendiz [Internet]. 2020;7(1):23-35.
3. Amaguaña E, Vásquez M. La Educación artística para el desarrollo de la creatividad. Pujilí: UTC [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11749
4. Arias FG. El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Episteme. 2012.
5. Casa L, Flor J. Las Artes Plásticas como herramienta pedagógica para el Aprendizaje. Pujilí: UTC [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11705
6. Castro F, Espinoza M. Estrategias metodológicas para fortalecer el pensamiento creativo en la asignatura de Educación Cultural y Artística en el séptimo año de Educación General Básica de la Escuela Ernesto Bucheli. UTI [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/2364
7. Catellanos L. Metodología de la investigación científica: Dominio de las ciencias. 2012;7(6):1205-1224. https://doi.org/10.23857/dc.v7i6.2390
8. Dewey J. Democracy and education. Simon & Brown; 2018. (Obra original publicada en 1916).
9. Díaz MP, Navarro JF. Fomentando la participación en actividades extracurriculares: Un análisis institucional. Rev Innov Educ [Internet]. 2020;12(3):45-60.
10. Eisner E. The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press [Internet]. 2002. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/j.ctt1np7vz
11. García PE, López RM. Actividades extracurriculares y su impacto en el desarrollo personal y académico. Rev Educ Integral [Internet]. 2018;5(2):89-104.
12. García S, Martínez L. Esfuerzo y dedicación en actividades extracurriculares: Claves para el éxito académico. Rev Pedagogía [Internet]. 2019;8(2):56-71.
13. Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books; 2011.
14. Guncay G, Zhicay E. El Aprendizaje Basado en Proyectos como estrategia metodológica para el aprendizaje del área de Educación Cultural y Artística de cuarto año de Educación Básica. UNE [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3023
15. Hargreaves DJ, North AC. The social and applied psychology of music. Oxford University Press; 2017.
16. Hueso A, Cascant J. Metodología Y Técnicas Cuantitativas De Investigación. Valencia: Universitat Politécnica De Valéncia; 2012.
17. Johnson DW, Johnson RT. Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company; 2017.
18. Lerner RM, Phelps E, Forman Y, Bowers EP. Extracurricular activities and adolescent development: A developmental systems approach. Dev Psychol. 2019;55(10):2043-2055.
19. Ley Orgánica de Educación Intercultural, publicada en el Segundo Suplemento del Registro Oficial No. 417 de 31 de marzo de 2011 y su reforma subsiguiente, la Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Educación Intercultural, publicada en el Suplemento del Registro Oficial No. 572 de 25 de agosto de 2015.
20. López A. Didáctica lúdica de educación cultural y artística en estudiantes de tercer grado de la escuela de educación básica Paquisha año lectivo 2023 – 2024. Santa Elena: UPSE [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/10724
21. Lubart T. The role of creativity in the 21st century. J Creative Behav. 2018.
22. Mendoza F, Ponce M. Lectura de imágenes para estimular el pensamiento creativo en los estudiantes de 2do grado del nivel elemental de la Unidad Educativa Daniel López de la Parroquia San Lorenzo del Cantón Jipijapa. Univ San Gregorio Portoviejo [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/1912
23. Merecí E, Cedeño L. Estrategias de Educación Artística como potenciadora del desarrollo del pensamiento creativo en los estudiantes de básica elemental. Rev Científica: Dominio de las ciencias [Internet]. 2021;7(6):1205-1224. https://doi.org/10.23857/dc.v7i6.2390
24. Merecí L, Cedeño P. Fortalecimiento de la creatividad a través de la educación cultural y artística. Rev Investig Educ. 2021.
25. Molina R. Desarrollo de la creatividad a través de la integración curricular de la Educación Artística como herramienta de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales. UNE [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1485
26. Monserrate K. Estrategias Metodológicas Creativas y el Pensamiento Crítico de los Estudiantes de Básica Media. Ciencia Latina Rev Multidiscip [Internet]. 2024;8(2):89-98. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10352
27. Obando M. La educación artística como estrategia innovadora para el desarrollo del pensamiento crítico. Univ Politécnica Salesiana del Ecuador [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24776
28. Pardinas F. Metodología Y Técnicas De Investigación En Ciencias Sociales. Siglo XXI; 1969.
29. Pérez R, Gómez M. Variedad y calidad en la oferta de actividades extracurriculares: Factores motivadores en la participación estudiantil. Educ Soc. 2020;15(4):65-80.
30. Plan Nacional del Buen Vivir 2017-2021. Gobierno del Ecuador. Quito.
31. Prieto JL. Las actividades extracurriculares como herramienta de desarrollo social y académico: Factores clave para su implementación exitosa. Rev Pedagogía. 2019;34(1):33-47.
32. Ramírez T. Innovación y creatividad en el contexto educativo: Claves para el éxito profesional. Rev Desarrollo Humano. 2020;11(3):45-58.
33. Rodríguez F. Gestión del tiempo y participación en actividades extracurriculares: Retos y oportunidades. Rev Psicol Educ. 2021;29(2):109-123.
34. Sampieri R, Collado C, Baptista P. Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill; 2006.
35. Santos J, Hernández A. La flexibilidad cognitiva y su importancia en la educación artística y cultural. Arte Educ. 2021;6(2):14-26.
36. Solórzano J, Palma Y. La Educación Cultural y Artística y su importancia en el aprendizaje de los estudiantes. Rev Científica: Dominio de las ciencias [Internet]. 2022;8(1):1021-1034. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2538
37. Tabernero R. Leer para pensar. Rev Educ Distancia RED [Internet]. 2023. https://doi.org/10.6018/red.545111
38. Valverde P, Villaroel C. El dibujo como desarrollo de la creatividad. Pujilí: UTC [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11701.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wilson Medina , María Y. Tepán , Rosa Monar , Evelyn Barandica , Adriana Quimiz (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.