Impact of Creative Workshops on Artistic Self-Assessment and Divergent Thinking in Ecuadorian Secondary Students
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2024654Keywords:
Cultural education, critical thinking, creative thinking, artistic workshops, high school, JipijapaAbstract
This study investigated the influence of cultural and artistic education on the development of critical and creative thinking among first-year high school students at Unidad Educativa Fiscal "Ocho de Enero" in Jipijapa. A significant problem was identified regarding the limited integration of artistic activities into the educational curriculum, which considerably restricted opportunities to foster divergent thinking skills in young people. To address this issue, a methodological approach was designed that included creative workshops in various artistic disciplines, such as music, dance, theater, and visual arts. These workshops aimed not only to encourage active student participation but also to create an environment that valued and stimulated creativity among students from diverse backgrounds. The main results indicated that the proposal enhanced students' creativity significantly and promoted teamwork, problem-solving skills, and critical thinking, thereby contributing to their comprehensive development as participatory and committed citizens. Continuous evaluation of the workshops and feedback from participants provided valuable insights for adjusting and optimizing activities based on student needs and preferences. In conclusion, the effectiveness of the proposal in developing creative competencies among students was clearly demonstrated, highlighting the importance of integrating artistic education into current educational contexts. This integration enhances the personal and academic growth of young people, fostering a holistic education that benefits both students and the broader community. Ultimately, it creates a vibrant educational environment where creativity can flourish and positively impact future generations.
References
1. Acurio M, Arce J. Cómo desarrollar una mente creativa en niños de 8 a 12 años en la Unidad Educativa Particular La Asunción. El niño actor y el desarrollo del pensamiento creativo. Universidad del Azuay [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/10026
2. Álvarez JP. El desarrollo del pensamiento creativo en actividades extracurriculares: Un enfoque divergente. Rev Creat Aprendiz [Internet]. 2020;7(1):23-35.
3. Amaguaña E, Vásquez M. La Educación artística para el desarrollo de la creatividad. Pujilí: UTC [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11749
4. Arias FG. El proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Episteme. 2012.
5. Casa L, Flor J. Las Artes Plásticas como herramienta pedagógica para el Aprendizaje. Pujilí: UTC [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11705
6. Castro F, Espinoza M. Estrategias metodológicas para fortalecer el pensamiento creativo en la asignatura de Educación Cultural y Artística en el séptimo año de Educación General Básica de la Escuela Ernesto Bucheli. UTI [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/2364
7. Catellanos L. Metodología de la investigación científica: Dominio de las ciencias. 2012;7(6):1205-1224. https://doi.org/10.23857/dc.v7i6.2390
8. Dewey J. Democracy and education. Simon & Brown; 2018. (Obra original publicada en 1916).
9. Díaz MP, Navarro JF. Fomentando la participación en actividades extracurriculares: Un análisis institucional. Rev Innov Educ [Internet]. 2020;12(3):45-60.
10. Eisner E. The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press [Internet]. 2002. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/j.ctt1np7vz
11. García PE, López RM. Actividades extracurriculares y su impacto en el desarrollo personal y académico. Rev Educ Integral [Internet]. 2018;5(2):89-104.
12. García S, Martínez L. Esfuerzo y dedicación en actividades extracurriculares: Claves para el éxito académico. Rev Pedagogía [Internet]. 2019;8(2):56-71.
13. Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books; 2011.
14. Guncay G, Zhicay E. El Aprendizaje Basado en Proyectos como estrategia metodológica para el aprendizaje del área de Educación Cultural y Artística de cuarto año de Educación Básica. UNE [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/3023
15. Hargreaves DJ, North AC. The social and applied psychology of music. Oxford University Press; 2017.
16. Hueso A, Cascant J. Metodología Y Técnicas Cuantitativas De Investigación. Valencia: Universitat Politécnica De Valéncia; 2012.
17. Johnson DW, Johnson RT. Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company; 2017.
18. Lerner RM, Phelps E, Forman Y, Bowers EP. Extracurricular activities and adolescent development: A developmental systems approach. Dev Psychol. 2019;55(10):2043-2055.
19. Ley Orgánica de Educación Intercultural, publicada en el Segundo Suplemento del Registro Oficial No. 417 de 31 de marzo de 2011 y su reforma subsiguiente, la Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Educación Intercultural, publicada en el Suplemento del Registro Oficial No. 572 de 25 de agosto de 2015.
20. López A. Didáctica lúdica de educación cultural y artística en estudiantes de tercer grado de la escuela de educación básica Paquisha año lectivo 2023 – 2024. Santa Elena: UPSE [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/10724
21. Lubart T. The role of creativity in the 21st century. J Creative Behav. 2018.
22. Mendoza F, Ponce M. Lectura de imágenes para estimular el pensamiento creativo en los estudiantes de 2do grado del nivel elemental de la Unidad Educativa Daniel López de la Parroquia San Lorenzo del Cantón Jipijapa. Univ San Gregorio Portoviejo [Internet]. 2021 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/1912
23. Merecí E, Cedeño L. Estrategias de Educación Artística como potenciadora del desarrollo del pensamiento creativo en los estudiantes de básica elemental. Rev Científica: Dominio de las ciencias [Internet]. 2021;7(6):1205-1224. https://doi.org/10.23857/dc.v7i6.2390
24. Merecí L, Cedeño P. Fortalecimiento de la creatividad a través de la educación cultural y artística. Rev Investig Educ. 2021.
25. Molina R. Desarrollo de la creatividad a través de la integración curricular de la Educación Artística como herramienta de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales. UNE [Internet]. 2020 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/1485
26. Monserrate K. Estrategias Metodológicas Creativas y el Pensamiento Crítico de los Estudiantes de Básica Media. Ciencia Latina Rev Multidiscip [Internet]. 2024;8(2):89-98. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10352
27. Obando M. La educación artística como estrategia innovadora para el desarrollo del pensamiento crítico. Univ Politécnica Salesiana del Ecuador [Internet]. 2023 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24776
28. Pardinas F. Metodología Y Técnicas De Investigación En Ciencias Sociales. Siglo XXI; 1969.
29. Pérez R, Gómez M. Variedad y calidad en la oferta de actividades extracurriculares: Factores motivadores en la participación estudiantil. Educ Soc. 2020;15(4):65-80.
30. Plan Nacional del Buen Vivir 2017-2021. Gobierno del Ecuador. Quito.
31. Prieto JL. Las actividades extracurriculares como herramienta de desarrollo social y académico: Factores clave para su implementación exitosa. Rev Pedagogía. 2019;34(1):33-47.
32. Ramírez T. Innovación y creatividad en el contexto educativo: Claves para el éxito profesional. Rev Desarrollo Humano. 2020;11(3):45-58.
33. Rodríguez F. Gestión del tiempo y participación en actividades extracurriculares: Retos y oportunidades. Rev Psicol Educ. 2021;29(2):109-123.
34. Sampieri R, Collado C, Baptista P. Metodología de la investigación. Mc Graw-Hill; 2006.
35. Santos J, Hernández A. La flexibilidad cognitiva y su importancia en la educación artística y cultural. Arte Educ. 2021;6(2):14-26.
36. Solórzano J, Palma Y. La Educación Cultural y Artística y su importancia en el aprendizaje de los estudiantes. Rev Científica: Dominio de las ciencias [Internet]. 2022;8(1):1021-1034. https://doi.org/10.23857/dc.v8i1.2538
37. Tabernero R. Leer para pensar. Rev Educ Distancia RED [Internet]. 2023. https://doi.org/10.6018/red.545111
38. Valverde P, Villaroel C. El dibujo como desarrollo de la creatividad. Pujilí: UTC [Internet]. 2024 [citado 2025 Feb 18]. Disponible en: http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/11701.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wilson Medina , María Y. Tepán , Rosa Monar , Evelyn Barandica , Adriana Quimiz (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.