The use of AI in the development of learning strategies by university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024657

Keywords:

learning, learning strategies, teaching strategies, artificial intelligence

Abstract

Context: Curriculum development allows teachers to organize and select different strategies that support the teaching-learning process and promote student autonomy by utilizing various available resources. Objective: To describe   the use of artificial intelligence (AI) in the development of learning strategies outside the classroom by university students. Method: The methodology is a quantitative cohort study with a descriptive approach, using a Likert-type questionnaire, considering expert review and statistical validation. Result: The use of artificial Intelligence for content reinforcement and comprehension has led to a reduction in the time dedicated to studding. Conclusion: In teacher training, it is important to consider how the use of artificial intelligence the interest in learning, which may be reflected in the professional field.

References

Barato, J. N. (2016). Trabajo, conocimiento y formación profesional. OIT/CINTERFOR.

Beltran Agudelo, L. A., Pacheco, R. C. H., & Velásquez Segura, L. M. (2020). Didáctica para no didácticos: Reflexiones frente a la didactica, enseñanzas y experiencias pedagógicas. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Bermejo, B., & Ballesteros, C. (2014). Manual de didactica general para maestros de educación infantil y de primaria (segunda edición). Editorial Piramide.

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la Investigación (3era ed.). Pearson Educación.

Carbonell-García, C. E., Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D. O., Paredes-Fernández, O. W., Carbonell-García, C. E., Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D. O., & Paredes-Fernández, O. W. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 152–166. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547

Chan, C. K. Y. (2023). A comprehensive AI policy education framework for university teaching and learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 38. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00408-3

Chávez, E. M. (2024). La inteligencia artificial como aliada del aprendizaje y el pensamiento crítico. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 16(32), Article 32. https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2024.32.89555

De la Torre, S., Oliver, C., & Sevillano, M. L. (2008). Estrategias didácticas en el aula, Buscando la calidad y la innovación. UNED.

Diaz Barriga, F., & Hernández, G. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Diaz Carriazo, C., Reyes Perez, M., & Bustamante Gaviria, K. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y Praxis Latinoamérica, 25(3), 87–95. https://doi.org/10.5281/zenodo.3907048

Figueroa, R. E. V., & Barreto, A. M. B. (2024). Aportaciones de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior Universitaria: Una revisión sistemática. UNIVERSCIENCIA, 22(65), Article 65.

Gonzáles, L. F., & Gonzáles, M. O. F. (2024). DISEÑO Y VALIDACIÓN DE UN INSTRUMENTO DE INVESTIGACIÓN DESDE LOS CONSTRUCTOS CUALITATIVOS HASTA LOS CUANTITATIVOS. Revista Holón, 2(7), Article 7. https://doi.org/10.48204/j.holon.n7.a6586

Leliwa, S. (2015). Tecnología: Apuntes para pensar su enseñanza y su aprendizaje (primera). Brujas.

McMillan, J. H., & Schumacher, Sa. (2005). Investigación Educativa (5ta ed.). Pearson Educación.

Mena-Guacas, A. F., Vázquez-Cano, E., Fernández-Márquez, E., López-Meneses, E., Mena-Guacas, A. F., Vázquez-Cano, E., Fernández-Márquez, E., & López-Meneses, E. (2024). La inteligencia artificial y su producción científica en el campo de la educación. Formación universitaria, 17(1), 155–164. https://doi.org/10.4067/S0718-50062024000100155

Mendoza Mendoza, A., Visbal Cadavid, D., & Díaz Santana, S. (2017). Estrategias de aprendizaje en la educación superior. Sophia, 13(2), 70–81. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.461

Olivos, T. M. (2016). Evaluación del aprendizajes y para el aprendizaje: Reinventar la evaluación en el aula. UAM.

Peñalvo, F. J. G., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), Article 1. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Pozo, I., Echeverría, M. del P., Mateos, M., Moreno, C., Castelló, M., Postigo, Y., Manjon, A., Marín, C., Bautista, A., Huertas, J. A., Duran, D., & Martín, E. (2009). Psicologia del aprendizaje universitario: La formación en competencias. Morata.

Ruiz, J. M. (1996). Teoría del curriculum: Diseño y desarrollo curricular (Primera). Editorial Universitas, S.A.

Sacristan, G., & Pérez, A. (1998). Comprender y transformar la enseñanza (séptima edición). Morata.

Sampieri, R., Collado, C., & Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed.). McGraw-Hill education.

Sullivan, M., Kelly, A., & McLaughlan, P. (2023). ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17

Tencio, J. (2016). Didáctica General I (primera edición). EUNED.

Tobón, S. (2006). Formación Basada en Competencias, pensamiento complejo, diño curricular y didáctica (2 da). Ecoe Ediciones.

Torres, C. G., González, A. Z., & Hernando, J. L. O. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: Una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2), Article 2. https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

Urquijo, A. P. L., Valle, E. R. del, & Salvo, C. A. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de la Educación Superior, 43(172), 123–144. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.03.012

Zafra, S. L., Tamayo, A., Diaz, J. E., Gama, A., Sneider, L., Soler, G., & García, L. (2013). Currículo y Evaluación Críticos: Pedagogía de la autonomía y la democracia (1era ed.). CIUP.

Sobre el autor principal

Master en sistemas modernos de manufactura, por el Instituto Tecnológico de Costa Rica, Master el Currículo y profesor de Educación Técnica Industrial, por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, he participado en proyectos de investigación institucional, actualmente como miembro del equipo de investigación del departamento de Educación Tecnológica

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Fiallos Gonzales MO. The use of AI in the development of learning strategies by university students. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Jul. 5];3:657. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/657