Artificial intelligence: source of knowledge and risks to ignorance

Authors

  • Rolando-Gustavo Gómez-Meza Doctorando en Ciencia, Tecnología e Innovación, rgomezm6@hotmail.com, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1365-9838, Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo-Venezuela. MBA, Universidad Camilo José Cela, Madrid- España Author
  • Patricia Cassab-Martínez Doctorando en Ciencia, Tecnología e Innovación, patricia.cassab@upb.edu.co, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1873-485X, Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo-Venezuela.MID. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey- México Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024662

Keywords:

Artificial intelligence, Human intelligence, Source of knowledge, Risks of artificial intelligence, Risks of not knowing, Risks of not knowing

Abstract

Artificial intelligence (AI) developed by human intelligence emerges as an aid to provide solutions, especially for those activities considered complex or that could be automated. This research analyzed the role of artificial intelligence as a source of knowledge and the risks associated with ignorance in a current context where, in the face of any doubt and need for information, AI is often thought of as an allied resource and a 21st century polymath. The study was developed under a non-experimental quantitative approach and a descriptive design. The sample used was a convenience sample of 115 people willing to participate in the research located in the city of Cartagena de Indias (Colombia), of legal age and generally in a productive stage. The results concluded the contribution that AI has in knowledge but also the biases that can occur; giving also the possibility of promoting ignorance depending on how the information is treated and understood to be processed by the human mind.

References

1. Fernández-Miranda M, Román-Acosta D, Jurado-Rosas AA, Limón-Dominguez D, Torres-Fernández C. Artificial intelligence in Latin American universities: Emerging challenges. Comput Comput y Syst. 2024;28(2):435–450. doi:10.13053/cys-28-2-4822.

2. Valor JA. Alan Turing y el origen de la inteligencia artificial. Naturaleza y Libertad Revista de Estudios Interdisciplinares [Internet]. 2024 Jul 2;(18). Available from: https://revistas.uma.es/index.php/naturaleza-y-libertad/article/view/19496/20057

3. Román-Acosta D. Exploración filosófica de la epistemología de la inteligencia artificial: Una revisión sistemática. Revista Uniandes Episteme. 2024;11(1):101–122. doi:10.61154/rue.v11i1.3388.

4. Roman-Acosta, D. . (2024). Potential of artificial intelligence in textual cohesion, grammatical precision, and clarity in scientific writing. LatIA, 2, 110. https://doi.org/10.62486/latia2024110

5. Unesco. Replantear la educación [Internet]. UNESCO; 2015. Available from: http://unesdoc.unesco.org/%20images/0023/002326/232697s.pdf

6. Morgado I. Psicobiología del aprendizaje y la memoria. CIC Cuadernos de Información y Comunicación. 2005;

7. Moreira JI, Beltron RA, Beltrón V. Aprendizaje significativo una alternativa para transformar la educación. 2021;7:915–24. Available from: http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/indexhttps://orcid.org/0000-0001-7172-7459

8. Kundera M. La memoria humana. 2015.

9. Lavilla L. La memoria en el proceso de enseñanza/aprendizaje. Pedagogía Magna [Internet]. 2011; Available from: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3629232.pdf

10. Luna D, Manzanares-Silva M, Rodríguez-González K, López-Cruz H. Memoria espacial a largo plazo en humanos entrenados en un laberinto virtual. Acta Colombiana de Psicologia. 2018 Jan 1;21(1):83–94.

11. Fuenmayor G, Villasmil Y. La percepción, la atención y la memoria como procesos cognitivos utilizados para la comprensión textual [Internet]. 2008. Available from: https://www.redalyc.org/pdf/1701/170118859011.pdf

12. Gómez Loero LJ. Una experiencia sistematizada: La inteligencia artificial, ¿aliada en la enseñanza o amenaza para el futuro?. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe. 2024;1(1):327–358. doi:10.5281/zenodo.11254519.

13. Román Acosta DD, Alarcón Osorio D, Rodríguez Torres E. Implementación de ChatGPT: aspectos éticos, de edición y formación para estudiantes de posgrado. Revista Senderos Pedagógicos. 2023;15(1):15–31. doi:10.53995/rsp.v15i1.1592.

14. Román Acosta, D. D. (2023). Más allá de las palabras: Inteligencia artificial en la escritura académica. Escritura Creativa, 4(2), 1-24. https://portal.amelica.org/ameli/journal/665/6654810004/

15. González Ciriaco LA, Medina Marín AJ. Advances and ethical challenges in the integration of AI in scientific production. Journal of Scientific Metrics and Evaluation. 2023;1(1):48–67. doi:10.69821/JoSME.v1iI.2.

16. Moronta Diaz S. STEAM en República Dominicana: retos presentes y oportunidades para el futuro. Pedagogical Constellations. 2024;3(2):197–216. doi:10.69821/constellations.v3i2.57.

17. Borrego¬ J, Galán J. Knowledge representation for explainable artificial intelligence. Springe [Internet]. 2022; Available from: https://doi.org/10.1007/s40747

18. García V, Mora AB, Ávila JA. La inteligencia artificial en la educación. Revista dominio de las ciencias [Internet]. 2020;6(3):648–66. Available from: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj9hZDjoN2KAxV9RjABHVQCNUgQFnoECBQQAQ&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fservlet%2Farticulo%3Fcodigo%3D8231632&usg=AOvVaw0QjzVG-nO2LDRvXIHGyuSN&opi=89978449

19. Comisión Europea. Comunicación de la comisión al parlamento europeo, al consejo, al comité económico y social europeo y al comité de las regiones [Internet]. 2019. Available from: https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/consultation_feedback_on_draft_ai_ethics_guidelines_4.

20. Liu T, Mitcham C. Toward Practical Hermeneutics of Fourth Paradigm AI for Science. Technology and Language. 2024;5(1):89–105.

21. Zermeño AI, Tufte T. Knowledge production and epistemic injustices [Internet]. 2024. Available from: www.smid.dk

22. Morón Desantiago DO. Docencia investigativa: una praxis de formación continua investigativa para el fortalecimiento de la educación universitaria. Pedagogical Constellations. 2024;3(1):23–35. doi:10.69821/constellations.v3i1.23.

23. De León C, Ábrego A, Gutierrez L. La brecha de conocimiento sobre inteligencia artificial entre catedráticos y estudiantes universitarios en Guatemala: percepción desde el punto de vista del docente. Revista Espacios [Internet]. 2024; Available from: https://www.revistaespacios.com/a24v45n02/a24v45n02p02.pdf

24. Hernández R, Hernández C, Baptista L. Metodología de la Investigación. 2014;

25. Gaitán Hernández MA, de la Cruz Hernández R. Impacto de las metodologías activas en la motivación y rendimiento académico de estudiantes en educación secundaria. Pedagogical Constellations. 2024;3(1):127–146. doi:10.69821/constellations.v3i1.32.

26. Diaz-Colón, Y., & Ereú-Ledezma, E. J. . (2024). El metaverso como entorno inmersivo de aprendizaje contexto de la educación. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 327-347. https://doi.org/10.5281/zenodo.12785953

27. Ruiz Muñoz, G. F. (2024). Metodología de investigación científica para el estudio de variables de aprendizaje en estudiantes. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe, 1(1), 380-406. https://doi.org/10.69821/REMUVAC.v1i1.29

28. Moronta Diaz S. Competencias esenciales para implementar STEAM en secundaria: una revisión sistemática de la literatura. Revista Multidisciplinaria Voces De América Y El Caribe. 2024;1(2):250–289. doi:10.69821/REMUVAC.v1i2.87.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Gómez-Meza R-G, Cassab-Martínez P. Artificial intelligence: source of knowledge and risks to ignorance. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Jul. 5];3:662. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/662