Learning Outcomes: Academic-Administrative Causes Hindering Their Implementation in Higher Education Institutions in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2024667

Keywords:

Academic-Administrative Management, Higher Education Institution, Learning Outcomes, Quality

Abstract

The general purpose of this research was to identify the causes that hinder the harmonious, efficient, and effective implementation of Learning Outcomes in Higher Education Institutions (HEIs) in Colombia. The information collection techniques used were semi-structured interviews and document review, applying capture and measurement, respectively. The study units underpinning this research were individuals and bibliographic sources. Regarding individuals as subjects or key informants, the sample consisted of 13 experienced teachers currently working in Colombian HEIs. The interview instrument was validated by three experts. The data analysis was carried out using the QDA Miner Lite software, based on previously established categories and subcategories, followed by qualitative interpretation and triangulation. The findings revealed challenges such as a lack of training, disconnection between academic and administrative functions, insufficient expertise in specific Learning Outcomes topics, and labor contracts that result in job instability. Consequently, it was concluded that the path toward the development of Learning Outcomes is not an easy task for HEIs. The landscape is perceived as hindered by a heterogeneity of functions, leading to critical paths that ultimately disrupt the interrelation of contributing elements, divert objectives, and prevent the final product from achieving complete quality.

References

Alcalá del Olmo, M. J. (2019). Identidad profesional y formación del docente universitario: retos e incertidumbres. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 18-37. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/6201/6127

Alzate Ortiz, F., López López, Á. y Loaiza Campiño, D. (2019). Incidencia del modelo pedagógico en la construcción del proyecto de vida de estudiantes de educación media rural. El Ágora USB, 19(1), 95-114. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/3494

Arias Odón, F. (2006). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. (6ta. ed.). Episteme. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=W5n0BgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA11&dq=Fidi as&ots=kZjJfpzpnb&sig=4jU0N5n7krLZLa1bbG-_FCMRD1I#v=onepage&q=Fidias&f=false

Decreto 1330 de 2019. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación. 25 de julio de 2019. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-387348_archivo_pdf.pdf

Decreto 843 de 2020. Por el cual se adiciona el Capítulo 7 al Título de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 - Único Reglamentario del Sector Educación. 13 de junio de 2020. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-399616_pdf.pdf

García, J. M., & García Cabeza, S. (2020). LAS TECNOLOGÍAS EN (Y PARA) LA EDUCACIÓN. Flacso. https://repositorio.perueduca.pe/recursos/c-libros/transversal/tecnologias-educacion.pdf

Hurtado de Barrera, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. (3ª Ed.). Sypal, https://ayudacontextos.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/04/jacqueline-hurtado-de-barrera-metodologia-de-investigacion-holistica.pdf

Hurtado de Barrera, J. (2008). La integración metodológica en las ciencias sociales, dificultades y posibilidades. Revista Esquemas pedagógicos, (8), 38-49. https://investigacionholistica.blogspot.com/2010/08/la-integracion-metodologica-en- las.html

Hurtado de Barrera, J. (2012). El proyecto de investigación. Comprensión holística de la metodología y la investigación (7ª Ed.). Ediciones Quirón. https://www.calameo.com/read/006205653257b9f45c09d

Ministerio de Educación Nacional. (2023). Resolución No 002265 del año 2023. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?dt=S&i=137497#:~:text=La%20presente%20resoluci%C3%B3n%20tiene%20como,3.2.1%20del%20Decreto%201075

Murillo Vargas, G., González Campo, C., & Urrego-Rodríguez, D. (2020). Transformación del Sistema de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior en Colombia 2019-2020. (P. M. SimónBolívar, Ed.) Educación y Humanismo, 19(1) 22-38. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/3494

Norman Gómez, R., Angarita Valencia, J. y Díaz González, C. B. (2020). Modelos epistémicos, investigación y método. Oratores, 8(13), 120-131. https://repositorio.umecit.edu.pa/entities/publication/50b2e6d3-ec5f-450a-a4ee-b2cbb42fca75/full

Perelló Gómez, N. y Rivero Peralta, G. (2008). El Proyecto de Ley Orgánica de Estabilidad en el Trabajo a la luz del Derecho del Trabajo Contemporáneo ¿avance o retroceso? Gaceta Laboral, 14(3), 426-445. https://produccioncientificaluz.org/index.php/gaceta/article/view/3582/3580

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

1.
Alzate LA. Learning Outcomes: Academic-Administrative Causes Hindering Their Implementation in Higher Education Institutions in Colombia. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Jul. 5];3:667. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/667