Methodological guideline for learning guidance in order to promote self-regulation of learning
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025167Keywords:
medical education, orientation, self-directed learningAbstract
Introduction: The University needs to create conditions for the implementation of new ways of projecting educational teaching management. This work aims to analyze the organizational sense of the methodological guideline established by the Department of Basic Biomedical Sciences, of Faculty of Medical Sciences Salvador Allende, in order to coordinate the orientation of learning in the teaching learning process of the Biological Basis of Medicine Discipline.
Methods: A descriptive research was developed, with a qualitative approach, who’s object of study was the methodological guideline established by the Department of Basic Biomedical Sciences, of Faculty of Medical Sciences Salvador Allende.
Results: The collective professor work aimed at improving the study guides and the implementation of teaching tasks that promote metacognition, contributes to their preparation to achieve active participation in the process of improving educational management with a view to supporting the development of self-regulation of learning.
Conclusions: The methodological guideline established by the Department of Basic Biomedical Sciences, of Faculty of Medical Sciences Salvador Allende, in order to coordinate the orientation of learning in the teaching learning process of the Biological Basis of Medicine Discipline, responds to a need in the management of departmental methodological work, determined by the requirement of a conceptual adaptation of the essential contents of teaching that enables the implementation of effective didactic alternatives to strengthen the work aimed at developing the self-regulation of learning in students
References
Ramírez Bernal, F. El reto de las prácticas docentes universitarias. Seminars in Medical Writing and Education. [Internet] 2024 [acceso 15/10/2024]; 3: 65. Disponible en: https://doi.org/10.56294/mw202465
Pomares Bory, EJ; Arencibia Flores, LG; Vázquez Naranjo, O; Barrios Herrero, L; Bernardo Fuentes, MG; Iglesias Ramírez, BZ. Gestión departamental del conocimiento: una primera aproximación a la responsabilidad social universitaria. EDUMECENTRO, [Internet] 2023 [Acceso 18/10/2024]; 16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077_28742024000100012&Ing=es&nrm=iso
Valencia Serrano, M. Diseño de tareas para promover el aprendizaje autorregulado en la universidad. Educación y Educadores, [Internet] 2020 [acceso 07/10/2024]; 23(2): 267-290. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942020000200267&lng=en&nrm=iso
Carrera Viver, GJ; Gallardo Gallardo, MI., Guerra Zapata, DM; Cisneros Males, DA. (2023). Autorregulación del aprendizaje y el nivel universitario. Revista Científica Retos de la Ciencia. [Internet] 2020 [acceso 07/10/2024]; 7(16): 40-57. Disponible en: https://doi.org/10.53877/rc.7.16e.20230915.4
Rodríguez, AN; García, ÁRR; Minguet, JLC. Los ambientes de aprendizaje como metodología activa promotora de la actividad física en Educación Infantil: un estudio de caso. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2020 [acceso 10/09/2024]; (37): 498-504. Disponible en: https://dialnet.unirioja. es/descarga/articulo/7042305.pdf
Zapata, AU; Salazar, DAR; Álvarez, OH. Apuntes sobre teoría fundamentada constructivista en educación. En: Edit. Pontificia Universidad Bolivariana. Investigación para ampliar las fronteras; 2021 [acceso 10/09/2024]; p. 173-184. Disponible en: https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/6277/Investigacion%20para%20ampliar%20las%20fronteras.pdf?sequence=4#page=171
Pino Rodríguez, AX; Pérez Martínez, M; Ramos Guardarrama, J; Díaz Lemus, R; Rodríguez Domínguez, Y. Rediseño curricular para la formación de ingenieros en la modalidad semipresencial. Modelling in Science Education and Learning [Internet] 2024 [acceso 31/10/2024]; 17. Disponible en: https://m.riunet.upv.es/handle/10251/209718
Sánchez Anta, AJ; Lora Quesada, CA; Escobar Gomez, MV. Las ciencias básicas biomédicas y su valor en la formación del médico. CCM, [Internet] 2023 [acceso 03/12/2024]; 27(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4810
Pomares Bory, EJ; Arencibia Flores, LG; Vázquez Naranjo, O; Iglesias Ramírez, BZ. Autorregulación del aprendizaje: análisis de su apreciación por estudiantes de primer año de Medicina. EDUMECENTRO [Internet] 2023 [acceso 03/12/2024]; 15: e2521. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077_28742023000100074&Ing=es&nrm=iso
Castrillón Jaimes, YC. EL CONOCIMIENTO DIDÁCTICO DE CONTENIDO (CDC) DE LOS DOCENTES EN INGENIERÍA MECÁNICA DE LA UNIVERSIDAD FRANCISCO DE PAULA SANTANDER COMO REFERENTE PARA LA PERTINENCIA DE LOS MICRO CURRÍCULOS. [Tesis Doctoral]. Mayo 2024. Venezuela. Disponible en: http://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1295
Vargas Neira, SD; Bernal Ballén, A; Briceño Martínez, JJ. Desarrollo profesional docente sobre el conocimiento pedagógico del contenido en profesores de Ciencias: una revisión sistemática de la literatura. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, [Internet] 2024 [acceso 05/12/2024]; 8(1): 89-115. Disponible en: https://doi.org/10.32541/recie.2024.v8i1.pp89-116
Chang Arañó, LA, Cobián Artimes, YE, Léon Duharte, D; Rodríguez Rabell, Y. (2023). Guías didácticas para el trabajo independiente en la asignatura Sistema Nervioso, Endocrino y Reproductor. Maestro y Sociedad, [Internet] 2023 [acceso 07/10/2024]; 353-360. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Castillo, MP; Barreto Trovar, C; Martínez, E; Sarmiento, A. Una mirada a la enseñanza de los sistemas del cuerpo humano desde el enfoque de la Enseñanza para la Comprensión (EPC) en educación primaria para adultos. Bio-grafía; [Internet] 2023 [acceso 31/10/2024]; p. 2176-2183. Disponible en: http://revistas.upn.edu.co/index.php/bio.grafia/article/view/18343
Rivera Michelena, NM; Pernas Gómez, M; Nogueira Sotolongo, M. Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educación Médica Superior. [Internet] 2017 [acceso 29/10/2024]; 31(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000100019&Ing=es
Alonso Betancourt, LA; Aguilar Hernández, V; Cruz Cabezas, MA. La tarea de aprendizaje profesional para la formación de un trabajador competente. MENDIVE [Internet] 2013 [acceso 29/10/2024]; 21(3): e3229 2023 Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3229
Herrera Barzallo, JG; Arias Villalba, WO; Estrella Romero, VA; Obando Santillán, D I. Aprendizaje autónomo y metacognición en el bachillerato: desarrollo de habilidades para el siglo XXI, una revisión desde la literatura. Revista InveCom [Internet] 2024 [acceso 29/10/2024]; 4(2): 2739-0063. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.10659690
Jácome León, S; Puga Places, P; Hurtado Sotalin, D. El aprendizaje autorregulado desde la socio-cognición y perspectivas para su fortalecimiento en estudiantes universitarios. CM [Internet] 2023 [acceso 18/1072024]; 9(2):16-1. Disponible en: https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/1137
Lara Sotomayor, JE; Suárez Erazo, RT; Carrera Gallardo, AE. Autorregulación del aprendizaje (ARA) en la educación superior: variables que inciden en su desarrollo. Revista Científica Retos de la Ciencia (rcrc) [Internet]. 2024 [acceso 15/11/2024]; 8(18):24-35. Disponible en: https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/506
González González, K. El entorno virtual de aprendizaje para el desarrollo de la habilidad de explicar en Biología. RRP, [Internet] 2023 [acceso 15/11/2024]; 11, Número especial: 146-168. Disponible en: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/386
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eduardo de Jesús Pomares Bory, Odalys Vázquez Naranjo, Lourdes Guadalupe Arencibia Flores (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.