Ethics and bioethics: a comprehensive view from the teaching, assistance and research in healthcare

Authors

  • Blanca Amarilis Fleitas Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Policlínico Universitario Pedro Borras Astorga. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0000-0002-5134-0107
  • Gicela Díaz Pita Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Guevara de la Serna. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0000-0003-2954-7272
  • Martha Elena Barrera Breijo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Guevara de la Serna. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0009-0008-2888-6436
  • Frank Hernández Ávila Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Policlínico Universitario Hermanos Cruz. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0009-0004-3687-8269
  • Licet del Carmen Dot Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Policlínico Universitario Turcios Lima. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0009-0006-7835-0651
  • Pedro Pablo Quintero Paredes Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Policlínico Universitario Pedro Borras Astorga. Pinar del Río, Cuba Author https://orcid.org/0000-0001-8584-5587

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025221

Keywords:

Ethics, Bioética, Docencia, Attendance and Investigation in health

Abstract

Introduction: in a world where the technology and the medicine advance quickly, the professionals of the health maintain an ethical focus in the educational-assistance and investigative area. Objective: to analyze the ethics and bioética with an integral look from the docencia, attendance and investigation in health. Method: he/she was carried out a bibliographical revision of studies recent envelope the ethics and bioética in the health. Academic databases were consulted as PubMed, Scopus, Academic Google, Elsevier, Scielo. Development: the inclusion of the bioética in the curriculum of the careers of the sciences of the health, promotes a healthier doctor-patient relationship, it benefits the quality from the processes of attention to the health, it favors an interdisciplinary vision in the face of the growing complexity of the problems linked to the medical exercise, the study programs are perfected, reorienting the curricula and incorporating a system of values, the ethical principles of charity are applied, the non balefulness, autonomy and responsibility, the ethics in the health implies the taking of informed decisions and the respect for the privacy and the patient's confidentiality. Conclusions: the ethics and bioética in the health are essential to guarantee the quality and the integrity of the medical attention. The ethical principles should be integrated in the area of docencia investigation and medical attendance, the effective implementation of the ethics in the health can improve the relationship between the professionals of the health and the patients, and to contribute to a fairrer and more equal attention.

References

1-Martínez Marull A. Los Nuevos desafíos de la educación médica. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 9 de octubre de 2019 [Consultado 25 de marzo de 2024];64(2):5-8. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/25602

2-Acosta J.R. Bioética en tiempos de turbulencias ambientales y geopolíticas. En: Acosta JR. Bioética y biopolítica. La Habana. Publicaciones Acuario Centro Félix Varela [Internet]. 2023 [Consultado 25 de marzo de 2024]; pp.42-64. Disponible en: https://doi.org/978-959-7269-31-1

3-García Raga M, Rodríguez Suárez CM, Fernández Leiva R, Mirabal Nápoles M. La educación bioética en revistas cubanas de salud indexadas en Scielo. Multimed [Internet]. 2024 [Consultado 25 de marzo de 2024] ; 28: . Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182024000100013&lng=es

4-Noa Silverio L, Aguilar Guzmán A, García Sánchez R. La formación en bioética de los profesionales de la salud mediante los entornos virtuales. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2023 [Consultado 25 de marzo de 2024]; 37(3set-dic). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n3/0257-4314-rces-37-03-e20.pdf

5-El renacimiento de la bioética: extendiendo las formulaciones originales de Van Rensselaer Potter [Internet]. 2018 [Consultado 25 de marzo de 2024]. Disponible en: https://saludnl.gob.mx/ensenanza/bioetica/index.php/2018/09/17/el-renacimiento-de-la-bioetica-extendiendo-lasformulaciones-originales-de-van-rensselaer-potter/

6-Análisis de retos y dilemas que deberá afrontar la bioética del siglo XXI, en la era de la salud digital. Aten Primaria [Internet].2024 Mar 6[Consultado 25 de marzo de 2024];56(7):102901. Disponible en: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10926291/

7-Hernández Chisholm D, González García TR, Lazo Pérez MA. Las competencias profesionales específicas desde la educación bioética en rehabilitación en salud. I Evento Virtual Científico de Educación bioética y Pensamiento crítico [Internet]. La Habana: FATESA; 2020. Disponible en: http://edubioetica2020.sld.cu/index.php/edubioetica/2020/paper/view/2

8-Rodríguez Aradas A. Los recursos epistémicos de la bioética. Su necesaria consideración en la Educación Superior en Cuba. Opuntia Brava [Internet]. 17jun.2021 [Consultado 25 de marzo de 2024];13(Especial 1):155-6. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1334

9- Cerrón-Medina AS, Cárdenas-Flores NB, Hinostroza-Camarena PN, Beltran-Garate BE, Desposorio-Robles JD, Vela-Ruiz JM. Ventajas del uso de la telemedicina en pacientes oncológicos desde la perspectiva médica y la de los pacientes. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [Consultado 25 de marzo de 2024]; 28(2024): e6458. Disponible en:

http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6458

10-Gamboa-Bernal G, Balseca-Ruiz MJ, Becerra-Río C, Díaz Delgado NY y cols. Prioridades OMS para 2020-2030: una mirada bioética II. Revista Colombiana de Neumología [Internet].2024 [consultado 14 nov 2024]; 36(1). Disponible en: https://www.google.com/search?q=etica+en+la+salud+y+bioetica%252C+2020+al+2024&client=firefox-b-d&sca_esv=9c06b0089556c554&ei=sJa0Z

11-Cid EAM, Borges ML, Padrón LVM, Castrillón ÁOB, Garcés SJR. La salud y el medio ambiente, un tema bioético. Panorama Cuba y Salud. [Internet]. 2016 [Consultado 25 de marzo de 2024];11(3):43-50. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68670

12-González-Baños Y, Herrera-Horta GA, Gutiérrez-García Z, Herrera-Miranda GL. Factores de riesgo de cáncer cervicouterino en pacientes del municipio Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [consultado 14 nov 2024]; 28(2024): e6035. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6035.

Downloads

Published

2025-04-14

How to Cite

1.
Fleitas Rodríguez BA, Díaz Pita G, Barrera Breijo ME, Hernández Ávila F, Dot Pérez L del C, Quintero Paredes PP. Ethics and bioethics: a comprehensive view from the teaching, assistance and research in healthcare. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Apr. 14 [cited 2025 May 20];4:221. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/221