Learning based on problems with a focus multidisciplinar toward the aging in the Primary Attention of Health
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025222Keywords:
Learning based on problems, Aging, Primary attention of HealthAbstract
Introduction: the population's aging is a growing challenge that requires an integral boarding and multidisciplinar in the Primary Attention of Health, the Based Learning in Problems it is presented like an innovative and effective educational methodology to prepare to the professional futures of the health to face this challenge.
Objective: to design a methodology of the learning based on problems with a focus multidisciplinar toward the aging in the Primary Attention of Health for students of the medicine career.
Development: the combined teaching methods can create an environment of dynamic and effective learning that prepares the medicine students to approach the challenges of the aging in the Primary Attention of Health, the Based Learning in Problems it is considered one of the most effective methodologies, it enriches the theoretical knowledge, it develops practical abilities and of communication, he/she prepares the students to face real situations and it foments a focus multidisciplinario and colaborativo, he/she offers benefits in the medical education, when fomenting a more deep, significant learning and centered in the student, it transforms the medical education when creating an environment of active learning, preparing to medical futures to offer an attention of health of high quality and based on the evidence.
Conclusions: the Based Learning in Problems, with their focus multidisciplinar, it is a powerful tool in the formation of professionals of the health, equipping them with the necessary competitions to approach in an integral and effective way the challenges of the aging in the Primary Attention of Health.
References
1- Pérez-Collado J, Peñalver-Sinclay AG, Bachiller-Sánchez MC, Pérez-Collado T, Arévalo-González E. Análisis del programa de estudios de Prevención en Salud en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [Consultado 18 nov 2024]; 28(2024): e5971. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5971
2-Martínez Marull A. Los Nuevos desafíos de la educación médica. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 9 de octubre de 2019 [Consultado 25 de marzo de 2024];64(2):5-8. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/25602
3-Torres Paez, F. F., & Londoño, J. A. Aportes del Aprendizaje Basado en Problemas al logro de aprendizajes significativos en la formación en Medicina. Revista Española de Educación Médica [Internet]. 2024 [Consultado 18 nov 2024]; 5(4). Disponible en: https://doi.org/10.6018/edumed.619851
4-Especialización en medicina del envejecimiento fisiológico. [Internet]. [Consultado 18 nov 2024]. Disponible en: https://www.il3.ub.edu/postgrado-medicina-envejecimiento-fisiologico
5-Turro Caró E. Tendencias históricas en la superación profesional del Médico General Integral para la atención al anciano. MEDISAN [Internet]. 08/2024 [Consultado 18 nov 2024]; 28(5):e4966. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4966/pdf
6- Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González-Pérez J, Díaz-Hernández L, Pérez-Perea L, Vidal-Ledo MJ. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 Apr 24 [Consultado 18 de nov de 2024];42:e33. Spanish. Disponible en: https://www.10.26633/RPSP.2018.33
7-Cuéllar-Álvarez J, García-Martínez M. Acciones educativas para un aprendizaje desarrollador pedagógico con estudiantes de medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [Consultado 18 nov 2024]; 26(2): e5442. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5442
8- Cruz-Carballosa Y, Cruz-Suárez B, Zayas-González D de J, Hernández-González S, Ramírez Pérez MM. Entornos virtuales de aprendizaje y el trabajo independiente. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [Consultado 18 nov 2024]; 28(2024): e6323. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6323
9-Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González FJ. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana. Educ Med Super [Internet]. 2021 Mar [Consultado 18 nov 2024]; 35(1): e2175. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100021&lng=es
10- Meza Morales SN, Zárate Depraect NE, Leticia Rodriguez C. Impacto del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de salud humana. Educación Médica Superior [Internet]. 23 de diciembre de 2019 [citado 1 de marzo de 2025];33(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1588https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1588/896
11- Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Rev Educación Médica Superior [internet]. 2013 [Consultado 18 de nov de 2024]; 27:2. Disponible en: https://campus.paho.org/cuba/el-principio-rector-de-la-educacion-medica-cubana
12- Hacia dónde se dirige la educación médica en 2023. Pmfarma. Elsevier [Internet]. 2023 [Consultado 25 Mar 2024]. Disponible en:
https://www.pmfarma.com/articulos/3741-hacia-dyinde-se-dirige-la-educaciyin-mydica-en-2023.html
13-Pelaez Batista A, Reyes Chirino R, Gorgoy Lugo JA. GICAcovid: aplicación web para gestionar la información en Centros de Aislamiento de pacientes con COVID-2019. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 [Consultado 18 nov 2024]; 25 (1) . Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4716.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gicela Díaz Pita, Diana Amelia Crespo Fernández, Lisett Caridad Rodríguez Díaz, Freddy Elier Torres Cordero, Hernán Pereda Chavéz (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.