Training informational competencies in Health Technology students from the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025227Keywords:
competencias informacionales, currículo, tecnología de la salud, ALFIN, TICAbstract
Introduction: The formation of informational competencies from the curriculum in university students is a frequent topic of analysis by various researchers. The search for excellence in the education and training of competent information professionals are premises for higher education worldwide, an aspect from which Cuba is not exempt. In this context, the authors developed a research with the objective of characterizing the formation of informational competencies in Health Technology students from the curriculum. Methods: A descriptive cross-sectional study was carried out at the Faculty of Health Technology of the University of Medical Sciences of Havana during the year 2024. In the research, a critical analysis of the teaching programs that are related to training was developed of informational competencies from the Health Technology curriculum. An observation guide was applied in which the inclusion of topics that contribute to the formation of informational competencies in Health Technology students was evaluated. Among the results obtained, it stands out that 70.8% of the components evaluated globally in the four teaching programs do not fully contribute to the formation of informational competencies. Conclusions: it is essential to take into consideration the growing tendency to link the information literacy process within the university curriculum for the formation of information competencies and, consequently, design teaching programs that contribute to this end.
References
1. Mesa-Vázquez J, Pardo-Gómez ME y Cedeño-Marcillo GE. Competencias informáticas e informacionales en la gestión de información científica en la formación del posgrado. Estud. pedagóg. [Internet] 2022 [Consultado 2025 Ene 20];48(2):103-114. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052022000200103&lng=es&nrm=iso DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052022000200103.
2. Olazabal-Guerra DJ, Estrada-Velazco A. Methodological strategy for the formation of information competencies with the use of ICTs. Advanced Notes in Information Science [Internet] 2024 [cited 2025 Jan 23];6:31-40. Available from: https://anis.pro-metrics.org/index.php/a/article/view/91. DOI: 10.47909/978-9916-9974-5-1.91
3. Olazabal-Guerra DJ. Competencias Informacionales en estudiantes de Tecnología de la Salud: hacia una estrategia de propuesta metodológica. República de Moldovia: Editorial Académica Española; 2024.
4. Gutiérrez-Martín A. Alfabetización múltiple y formación en TIC y Medios. BU [Internet] 2022 [Consultado 2025 Ene 15];25(1). Disponible en: https://bibliotecauniversitaria.dgb.unam.mx/rbu/article/view/1446 DOI: https://doi.org/10.22201/dgbsdi.0187750xp.2022.1.1446
5. Hernández-Garzón Y. La formación de competencias informacionales en estudiantes universitarios. Caso Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. [Internet] [Tesis de Maestría]. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana; 2019 [consultado 2024 Dic 23]. Disponible en: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/46136/Tesis_Maestría_en_Educación_Hernandez_Yamile.pdf?sequence=2&isAllowed=y
6. Zelada-Pérez M. Modelo curricular para el desarrollo de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Internet] [Tesis Doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018 [consultado 2024 Dic 19]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=FullRecord&ID=681
7. Fernández-Valdés M de las M, Zayas-Mujica RG, Alfonso-Sánchez IR, Zacca-González G, Ponjuán-Dante G. Marco de referencia para la formación de competencias informacionales en el contexto cubano de las ciencias de la salud. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet] 2021 [consultado 2024 noviembre 15];32(4). Disponible en: https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1861
8. Armenteros-Vera I, Alfonso-Sánchez IR, Zayas-Mujica R, Fernández Valdés M de las M, Dávila-Carmenate O, Alfonso-González M de los Á. Programa de la Asignatura Competencias Informacionales. 2021.
9. Fernández-Valdés M de las M. El desarrollo de competencias informacionales en ciencias de la salud a partir del paradigma de la transdisciplinariedad. Una propuesta formativa. [Internet] [Tesis Doctoral]. Granada, España. La Habana, Cuba: Universidad de Granada y Universidad de La Habana; 2013 [consultado 2024 Oct 15]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=211&ReturnText=Search+Results&ReturnTo=index.php%3FP%3DAdvancedSearch%26Q%3DY%26G100%3D1028%26RP%3D5%26SR%3D5%26SF%3D84%26SD%3D1
10. Olazabal Guerra DJ, Estrada Velazco A, Hernández Heredia Y. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la formación de Competencias Informacionales. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet] 2023 [Consultado 2024 Oct 18]; 14 (4). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4058
11. Facultad de Tecnología de la Salud. Objetivos en las carreras del área de las Tecnologías de la Salud. Disciplina Investigación Científica en Salud. 2021.
12. Molina-Martínez Y del C, García-Rubio G, Leal-Fernández D, Torres-Segura JC, Álvarez-Medina O, Carrillo-Zambrano A. Programa de la asignatura Información Científica. 2020.
13. Rodríguez-Díaz CR, García-Rubio G, Álvarez-Medina O, Molina-Martínez Y del C, Carrillo-Zambrano A. Programa de la asignatura Metodología de la Investigación. 2020.
14. García-Rubio G, Leal-Fernández D, Álvarez-Medina O. Programa de la asignatura Estadística. 2020.
15. García-Rubio G, Leal-Fernández D, Álvarez-Medina O. Programa de la asignatura Estadística para la carrera Licenciatura en Higiene y Epidemiología. 2020.
16. Plúa C, Quindemil E, Rumbaut F. Alfabetización informacional y competencias informacionales en ciencias de la educación: una perspectiva iberoamericana. ReHuSo. [Internet] 2021 [Consultado 2024 Oct 18]; 6: 1-11. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/3769 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v6iEspecial.3769
17. Marzal MÁ, Saurina E. Diagnóstico del estado de la alfabetización en información (ALFIN) en las universidades chilenas. Perspectivas em Ciência da Informaçã. [Internet] 2015 [Consultado 2024 Oct 18]; 20(2): 1-11. Disponible en: https://www.scielo.br/j/pci/a/5RMxrr3v3dzXyx8hBLhvWgs/?format=pdf&lang=es DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2070
18. Cedeño-Palacios GM, Morales-Intriago JC, Arteaga Pita IG. Desarrollo de competencias informacionales en la educación superior. ReHuSo. [Internet] 2021 [Consultado 2024 Oct 18]; 6 (Num. Especial). Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/3794 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v6iEspecial.3794
19. Garcia-Machado Elena, Lombillo-Rivera EH, Pérez-Álvarez DM. Formación de competencias informacionales e investigativas en el profesional de las ciencias informáticas. RCCI [Internet] 2024 [Consultado 2024 Oct 18]; 18(1), Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992024000100003&lng=es&tlng=es.
20. Lau J, Elliott C, Ríos MÁ. Directrices sobre desarrollo de habilidades informativas para el aprendizaje permanente. IFLA Information Literacy Section. [Internet] 2011 [Consultado 2024 Oct 20]. Disponible en: https://repository.ifla.org/handle/123456789/434
21. Estrada-Molina O, Fuentes-Cancell DR, Simón-Grass W. Formación de competencias informacionales en Bioinformática desde los estudios de pregrado en la Universidad de las Ciencias Informáticas. Rev. cuba. inf. cienc. salud [Internet] 2021 [Consultado 2024 Dic 6]; 32(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000200010&lng=es
22. Turpo-Gebera O, Pérez-Postigo G, Diaz-Zavala R, Venegas-Mejía V, Grados J. Competencias informacionales en la formación inicial del profesorado de una universidad peruana. HUMAN REVIEW. [Internet] 2023 [Consultado 2024 Dic 6];16. 1-11. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/369645003_Competencias_informacionales_en_la_formacion_inicial_del_profesorado_de_una_universidad_peruana DOI: 10.37467/revhuman.v16.4994.
23. Anguita-González J, López-Soto P. Integración pedagógica del conocimiento teórico-práctico de competencias informacionales e investigativas en los estudiantes de Licenciatura en Teología de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Rev. Interam. Bibliot. [Internet] 2022 [Consultado 2024 Dic 6];45(2). Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762022000200001 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v45n2e340089
24. Cortés-Vera J, Tiscareño Arroyo ML, Jovita García T, Pisté Beltrán T, Pisté Beltrán S. El desarrollo de competencias clave relacionadas con el manejo de información. Elementos del entorno universitario que lo respaldan. Bibliotecas. Anales de Investigacion [Internet] 2022 [Consultado 2024 Dic 13];18(3), 1-17. Disponible en: http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/425
25. Saldaña Valdespino M, Guerra Vento V, Perdomo Pedrosa E. La formación y desarrollo de competencias informacionales: I Taller “La perspectiva informacional en la Educación Superior transformadora, de calidad, pertinente y sostenible”. Congreso Universidad [Internet] 2024 [Consultado 2024 Nov 16];11(1):e8. Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/8
26. Pestana-Morales L, Martínez-Santana M, Hernández-Hernández JR, Ledesma Rodríguez U. Tendencias en la formación de la competencia informacional. Una propuesta para estudiantes de pedagogía-psicología. Universidad de Matanzas: Monografías 2023. [Internet] 2024 [Consultado 2024 Dic 02]. Disponible en: http://rein.umcc.cu/handle/123456789/3034
27. Pérez Randiche LM, Pérez Pupo A. Uso de herramientas colaborativas en el aula virtual para la formación de competencias informacionales. I Jornada Científico Metodológica Universidad de Ciencias Médicas Sancti Spíritus 2023. [Internet] 2024 [Consultado 2024 Dic 02]. Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jprofesores2023/jprofesores2023/paper/view/497.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel José Olazabal Guerra, Malena de los Milagros Zelada Pérez, Tania Rosa González García, Mayelin Llosa Santana (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.