Improvement strategy for Imaging specialists on the Imaging spectrum of Covid 19 and its consequences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025288

Keywords:

Professional Development, COVID-19, Medical Education

Abstract

Introduction: each era exhibits problems specific to its time that require the action of its professionals, with scientific thinking, for their solution.

Objective: to design a Professional Improvement Strategy in order to contribute to the improvement of the performance of medical specialists in Imaging on the imaging spectrum of the patient with COVID-19 and its consequences, in the province of Pinar del Río.

Methods: research methods structured in stages were used: theoretical foundation, design, evaluation of the strategy. The diagnosis in previous stages was taken into account, of inadequacies in the exercise of their performance before Covid 19 and its consequences (population of 81 professionals) with inclusion criteria; Theoretical and empirical methods were used.

Results: the results of the designed professional development strategy established determining relationships, articulating development actions, offered internal and external logical coherence to the Medical Education Sciences in the area of permanent and continued training, with systematic updating of the contents, integrated prevention, early diagnosis, treatment, follow-up, risk stratification and complications by the specialist.

Conclusions: the development strategy has an adequate structure, objectives and system of actions declared by phases and moments that ensure viability, due to its comprehensive and dynamic nature; correspondence with the assumed foundations that was evidenced with the transformation of the level of professionals, achieved with the impact that translated the organizational forms of teaching designed, with optimal quality of radiological reports and the improvement of the professional performance of Imaging achieved.

References

1. Cuba, Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019: Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MINSAP; 2019 [actualizado 28 Feb 2022; acceso: 20 Oct 2022]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-deministerio-de-educacion-superior

2. López Espinosa G J, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago E R, Yera Alós I B, González Ramírez E E, Quintana Mujica R. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Sep [citado 2024 Oct 24]; 13(3): 22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es

3. López Espinosa G, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N,Torres Manresa O. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [acceso: 25 Mar 2022]; 11(1): [aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1180.

4. Artiles Visbal Leticia. El artículo científico. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 1995 Ago [citado 2024 Oct 24] ; 11( 4 ): 387-394. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21251995000400015&lng=es.

5. Martínez Chamorro E, Díez Tascón A, Ibáñez Sanz L, Ossaba Vélez S, Borruel Nacenta S. Diagnóstico radiológico del paciente con COVID-19. Radiología [Internet]. 2021; 63(1):56–73. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.rx.2020.11.001.

6. Bandura Duda DA, Barrachina Hidalgo DS, Rovira Ferrando DRE, Rodenas Hernández DJM, Ambit Capdevila DS. ¿CÓMO DIAGNOSTICAR EL COVID A GOLPE DE VISTA? seram [Internet]. 26 de mayo de 2022 [citado 23 de junio de 2024]; 1(1). Disponible en: https://piper.espacio-seram.com/index.php/seram/article/view/9033.

7. Carrillo-Esper R. Síndrome pos-COVID-19. Gac. Méd. Méx [revista en la Internet]. 2022 Jun [citado 2024 Jun 22]; 158(3): 121-123. Disponible en: https://doi.org/10.24875/gmm.22000072.

8. Lescay Arias M. Estrategia de gestión para la implementación de la tecnología web en la formación de posgrado en ciencias médicas [Tesis]. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria; 2020.

9. Muñiz VSH, Poey YP, García TRG, Pérez KBD, Chisholm DH, Mesa YF. El desempeño profesional de los tecnólogos de Rehabilitación en Salud. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2018 [acceso: 1 Abr 2022]; 9(4): 96-105. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1314.

10. Ramos Suárez V, Lazo Pérez M A, Sánchez M A. Utilidad de la estrategia de superación en mamografía para el desempeño del tecnólogo en Imagenología. Educ Med Super [Internet]. 2017 Sep [citado 2024 Oct 24];31(3): 181-193. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300018&lng=es.

11. Añorga Morales JA. Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad: Educación Avanzada. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación; 1999

12. Martínez Sariol E, Travieso Ramos N, Buquet Borges K, Vergara Vera I, Viacaba Palacios M, Martínez Ramírez I. Estrategia de superación para desarrollar competencias en la atención de enfermería al neonato crítico. Educ Med Super [Internet]. 2020 Sep [citado 2024 Oct 24]; 34(3).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864.

13. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las Ciencias de la Educación Médica. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Médicas; 2021. 108. Forero Gómez JE, Moreno JM, Agudelo CA, Rodríguez Arias EA, Sánchez Moscoso PA. Fibrilación auricular: enfoque para el médico no cardiólogo. Iatreia [Internet]. 2017 [acceso: 1 Abr 2022]; 30(4): 404-22. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/iat/v30n4/0121-0793-iat-30-04-00404.pdf.

14. Mota de Cabrera, Carmen, & Villalobos, José. (2007). El aspecto socio-cultural del pensamiento y del lenguaje: visión Vygotskyana. Educere, 11(38), 411-418. Recuperado en 24 de octubre de 2024, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102007000300005&lng=es&tlng=es.

15. Fouces Gutiérrez Y, González García TR, Fuentes Pelier D, Martínez Sariol E. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional de oftalmólogos de la Atención Primaria de Salud en Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2021 [acceso: 20 Dic 2022]; 25(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192021000300780&script=sci_arttext&tlng=pt.

16. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. El modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017 [acceso: 25 Jun 2022]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2017/06/02/modelo-formativo-del-medico-cubanobases-teoricas-y-metodologicas/.

17. Salas Perea RS, Salas Mainegra L, Salas Mainegra A. Las competencias y la Educación Médica cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médica; 2022 [acceso: 03 Jul 2023]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2022/04/04/nuevo-libro-las-competencias-y-laeducacion-medica-cubana/.

18. Saturno Hernández PJ, Hernández Ávila M, Magaña Valladares L, García Saisó S, Vértiz Ramírez JJ. Estrategia integral de formación para la mejora continua de la calidad de los servicios de salud. Salud Pública Méx [Internet]. 2015 [acceso: 20 Oct 2022]; 57(3): 275-83. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=58750.

19. Cánova Herrandiz A, Cruz Cabrera L, Vecino Rondan U. Gestión de la superación profesional como factor clave para los profesores universitarios. Educ Med Sup [Internet]. 2019 [acceso: 20 Oct 2022]; 38(3). Disponible en: Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300003&lng=es&tlng=es.

20. Añorga Morales JA. La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano [Tesis]. La Habana: UCPEJV; 2012.

21. Añorga Morales JA. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA [Internet]. 2014 [acceso: 20 Oct 2022] (58):19-31. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003.

22. Enríquez Clavero JO y González Hernández G (2019): “La superación profesional pedagógica de los docentes en la educación médica superior cubana”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo (abril 2019). En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/04/superacion-profesional-pedagogica.html

Downloads

Published

2025-05-11

How to Cite

1.
de Paula Paredes A, Travieso Ramos N, Herrera Miranda GL. Improvement strategy for Imaging specialists on the Imaging spectrum of Covid 19 and its consequences. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 May 11 [cited 2025 Jun. 1];4:228. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/228