Encouragement and recognition of the results of teacher evaluation: design of a distinction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025230

Keywords:

Faculty Evaluation, Encouragement, Distinction, Medical Education, Professional Development

Abstract

Teacher evaluation in higher medical education demands innovative strategies to foster a culture of recognition and encouragement. This study presents the design and implementation of the “Crystal Pointer” distinction, aimed at recognizing the exceptional performance of teachers in the Faculty of Medical Sciences of Artemisa, Cuba. The methodology included the integration of multidimensional criteria: excellence in undergraduate/postgraduate teaching, contribution to political-ideological formation, methodological leadership, research productivity (projects, publications and scientific events), continuous professional improvement and evaluation of “Excellent” for five consecutive years. The distinction is awarded annually in an institutional event, linked to the Educator's Day, to reinforce its symbolic value. The results show that this mechanism promotes teaching motivation, institutional commitment and academic quality by aligning individual objectives with organizational goals. In addition, it functions as an incentive for promotion to higher categories, scientific degrees and accelerated professional development.

References

1. Rivero-Ramírez Y. Evaluación del desempeño: Tendencias actuales. Archivo Médico Camagüey. 2019[Acceso 16/5/2024]; 23 (2): [aprox.5p.].Disponible en: http://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/6141

2. Peñalver Sinclay AG, Veranes Garzón I, Román Hernández IB, Peñalver Sinclay L, Keeling Felip A. Un predictor de excelencia en centros de educación médica superior. INFODIR 2022. [Acceso27 /5/2024]; 0(39). Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/

3. Núñez Cruz CR, Villa creses Álvarez G, Núñez Peña CR. Perfeccionamiento de la estimulación a docentes en universidades: experiencias en universidades de Cuba y Ecuador. RILCO. Desarrollo sostenible, negocios, emprendimiento y Educación. 2023. [Acceso 28/4/2024]; 5(49). Disponible en: http://doi.org/10.5196/rilcods.v5i49.352

4. Peña Rivas H C, Villón Perero S G. Motivación laboral. Elemento fundamental en el éxito organizacional. Revista Scientific, 2018. [Acceso 23/4/2024]; 3(7). Disponible en: http://doi.org/10.29394/Scientific.issn.25422987.2018.3.7.9.177-192

5. Raez Martínez H T, Chávez Espinosa PB, Aguilar Abanto JL. Cáceres –Tovar NJ. y Menacho Vargas I. Motivación y clima institucional en docentes de la educación básica regular. Revista de Investigación Ciencias de la Educación, 2023. [acceso 23/4/2024]; 7(30). Disponible en: https://portal.amelica.org/ameli/journal/466/4664570006/

6. Cuesta Santos A. Tecnología de Gestión de Recursos Humanos. Nueva Edición. La Habana: Editorial Félix Varela; 2021.P.620-629.

7. Opere Santillana M. Evaluación del desempeño laboral, útil para todos. Blog sobre Retención y Desarrollo del Capital Humano. España: Grupo P&A; 2018.[Acceso 7/5/2024]; Disponible en: http://blog.grupo:pya.com/evaluación-del-desempeño-lboral-util-para-todos/.

8. Lastra Barrios RS, Herrera González D, Padilla García O. Institucionalidad en profesores universitarios mexicanos y programas gubernamentales de estímulo: Autonomía regulada fracturada. Universidades.2024 enero-marzo.[Acceso 5/4/2024];99. DOI: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2024.99.742

9. Suasnabar C. Experiencias innovadoras y prácticas alternativasen la educación superior en América Latina: proyectos institucionales, modelos de enseñanza yformación profesional. UDUALC Universidades; 2024[acceso 7/5/2024]; DOI: https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2024.99

Downloads

Published

2025-05-11

How to Cite

1.
Peñalver Sinclay AG, Peñalver Sinclay L, Fajardo Borges CM, Laureiro González JE. Encouragement and recognition of the results of teacher evaluation: design of a distinction. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 May 11 [cited 2025 Jun. 19];4:230. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/230