Level of satisfaction with the results of science and technology processes in the context of medical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw202538

Keywords:

satisfaction, Iadov, processes, results, science and technology, group satisfaction index

Abstract

Introduction: The Science, Technology and Innovation System constitutes the organizational form to implement the scientific and technological policy in the health sector in accordance with the economic and social development strategy of Cuba.
Objective: to evaluate the level of satisfaction regarding the results of the science and technology processes, as part of one of the prioritized lines of research of the Vice-Rectorate of Teaching and Research of the University of Medical Sciences of Havana, Cuba.
Methods: descriptive, cross-sectional, and instrumental observational study with a quantitative approach. The study involved 31 research managers who were given a questionnaire consisting of three closed questions and two open questions following the guidelines of the Iadov technique; the analysis of the answers allowed obtaining indirect information on the level of individual and group satisfaction of the participants. 
Results: The overall group satisfaction index is 0.645 (acceptable), although it is higher in the Science and Technology Entities (IG=0.710) than in the Medical Sciences Faculties (0.625).
Conclusions: The results of the research indicate an acceptable but insufficient level of individual and group satisfaction, although higher in the Science, Technology and Innovation Entities than in the faculties. The projects, categorization and scientific publications of the university's medical potential are the main concerns of the managers

References

(1) Consejo de Estado. Decreto-Ley No. 7/2021 “Del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación”. CXIX. Edición Ordinaria de 18 de agosto de 2021. Ministerio de Justicia.

(2) Consejo de Ministros. Decreto-Ley No. 40/2021 “Reglamento del Decreto Ley 7 del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación”. CXIX. Edición Ordinaria de 18 de agosto de 2021. Ministerio de Justicia.

(3) Norabuena MV, Morales-Suárez I, Toledo Fernández AM, Pérez de la Rosa M. Gestión de la ciencia y la innovación en salud en Cuba. En: Morales Suárez IR, Pérez Carreras A, Rojo Pérez N, coordinadores. Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022. p. 25. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/ciencia-tecnologia-einnovacion-para-la-salud-en-cuba

(4) Portal Miranda JA, Morales Suárez I, Alfonso Sánchez IR. Aportes de las ciencias en el enfrentamiento a la COVID-19. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2021.

(5) Kuzmina NV. Metódicas investigativas de la actividad pedagógica. Leningrado, URSS: Leningrado; 1970.

(6) García-González MC, Rodríguez-Socarrás IP, Pérez-Agramonte M, Díaz-Sánchez J. Valoración del programa de Química Analítica del curso por encuentro en la carrera de Bioanálisis Clínico. Rev Maestro y Sociedad. 2021;18(1):374-86.

(7) World Medical Association. Declaration of Helsinki – Ethical principles for medical research involving human subjects. 2018 [cited 2023 Apr 26]. Available from: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/

(8) Resolución 1 del 30 de enero de 2020, emitida por el Presidente de la Comisión Nacional de Grados Científicos. Departamento Jurídico independiente del MES.

(9) Lardoeyt Ferrer R, Herrera Masó JR. Índice de satisfacción de profesionales con la formación científica metodológica en una institución académica de Cuba. Rev Esp Edu Med [Internet]. 2023 Apr 17 [cited 2023 Apr 26];4(1):86-95. doi: 10.6018/edumed.559701. Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/559701

(10) Herrera Masó JR. Evaluación del nivel de satisfacción de estudiantes universitarios de Derecho con el Programa de Criminología. FARMHOUSE Ciencia e Tecnología. Revista multidisciplinar do Instituto Superior Politécnico de Ciencias y Tecnología. 2023; 1 (1):1-25. https://revista.insutec.ao/index.php/fct/article/view/37/91/

(11) Fernández de Castro Fabre A, López Padrón A. Validación mediante criterio de usuarios del sistema de indicadores para prever, diseñar y medir el impacto en los proyectos de investigación del sector agropecuario. Rev Ciencias Técnicas Agropecuarias. 2014;23(3):77-82.

(12) Triana Velázquez Y, Boligan Expósito M, Díaz Pérez M. Comprobación de la usabilidad y consistencia lógica de un procedimiento de gestión del conocimiento. Rev Universidad y Sociedad. 2020;12(5):196-202.

(13) Barroso-Rodríguez Y. Sistema de apoyo al diagnóstico a distancia de enfermedades genéticas basado en mapas cognitivos difusos. Trabajo final presentado en opción al título de Máster en Informática Aplicada. 2012. Universidad de las Ciencias Informáticas, Dirección de Formación Posgraduada.

(14) Dihigo-Faz MGT, Toledo-Martínez TE, Ortiz-Puñales AD, Mestre-Cárdenas VA. Asignatura Salud Pública y virtualidad durante la Covid. Experiencias en las Ciencias Médicas de Matanzas. En: Varios autores. Libro de investigación: Educación y Pedagogía CIDEP -2021-2. Parte 4-D. Editorial REDIPE; 2022. p. 234.

(15) Burguet Lagoa N, Burguet Lago I. Propuesta de una metodología para la capacitación en Buenas Prácticas de Farmacovigilancia. Rev CENIC Cienc Biol. 2018;49(2):15-23. e-ISSN: 1221-2450.

(16) Mateu-López L, Estrada-Sentí V, Sedeño-Argilagos C. Satisfacción de los profesionales de los Servicios Farmacéuticos con los talleres como vía para la formación en el marco de la Gestión del Conocimiento. UCE Ciencia. Rev Postgrado. 2020;8(2). [cited 2023 Apr 26]. Available from: http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/198/188

(17) Ramos-Castro G. Gestión del desempeño del Sistema de Ciencia e Innovación enfocado a los procesos académicos en Salud. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Técnicas. 2022. Universidad de Matanzas, Facultad de Ingeniería Industrial, Área Autorizada de Formación Doctoral de Ingeniería Industrial. [cited 2023 Apr 26]. Available from: https://rein.umcc.cu/bitstream/handle/123456789/1486/DrC.%2022.%20Guillermo%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y

(18) Hernández-Pérez R, Ávila-Sánchez M, Espinosa-Aguilar A, Hernández-Núñez A, Lemus Lima E. Satisfacción del profesional de enfermería con una intervención de cuidados como vía para la gestión del conocimiento. Rev Cubana Enfermería. 2022;38(2):e5091. [cited 2022 Feb 26]. Available from: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES

(19) Roque Herrera Y, García Santiago A, Maldonado León E. Nivel de satisfacción con la estrategia de investigación científica en una Facultad de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. Rev Investig Educ REDIECH. 2019 Apr-Sep;10(18):177-91. Available from: http://dx.doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.522

(20) Sarmentero-Bon I, Rodríguez-Sánchez Y, Bravo-Macías CC, Betancourt-Morffis U. Proyectos investigativos, una vía para motivar a estudiantes universitarios y al desarrollo local. Atenas. 2021;1(57):111-27. [cited 2023 Apr 26]. Available from: https://www.researchgate.net/profile/Ulises-Betancourt-Morffis/publication/357748402_Proyectos_investigativos_una_via_para_motivar_a_estudiantes_universitarios_y_al_desarrollo_local/links/61eb03eb8d338833e3857f0d/Proyectos-investigativos-una-via-para-motivar-a-estudiantes-universitarios-y-al-desarrollo-local.pdf

(21) Dávila Castillo MR, Lucero Salcedo VH, Cadena Morillo JR. La relación universidad y comunidad a través de trabajos de investigación sobre los tributos para microempresas. Rev Conrado. 2022;18(S2):425-34. [cited 2023 Apr 26]. Available from: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2481

(22) Vargas-Tumaya JL, García-León FV, Barrios Lázaro A, Morales Romero GP, Fernández Saucedo N. Incidencia de las TIC en el aprendizaje de la estadística en estudiantes del IV ciclo de la Facultad de Ciencias, Universidad Nacional de Educación (UNE), Perú. Rev Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2022;IX(2):77. [cited 2023 Apr 26]. Available from: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/

Downloads

Published

2025-01-01

How to Cite

1.
Herrera Masó JR, Lardoeyt Ferrer R. Level of satisfaction with the results of science and technology processes in the context of medical education. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Jan. 1 [cited 2024 Nov. 21];4:38. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/38