Transforming the classroom into Higher Education: The Synergy between Design Thinking, the TPACK Model, and Open Educational Resources
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025450Keywords:
Design Thinking, Open Educational Resources, Emerging Pedagogy, ICT, Open Pedagogy, TPACKAbstract
This study proposed the transformation of higher education teaching through the synergy of Open Educational Resources (OER), the TPACK model, and the Design Thinking methodology. It focused on the learning of stereochemistry and isomerism of biomolecules within the Biology degree program at the Facultad de Ciencias, UNAM, under a new curriculum based on Kolb’s experiential learning model. During the COVID-19 pandemic, the need for flexible, ICT-supported methodologies became evident. In this context, OER served as key tools to democratize knowledge and promote autonomous and collaborative learning. The TPACK model enabled the integration of content, pedagogy, and technology, while Design Thinking provided a student-centered structure for solving complex problems through empathy, creativity, and experimentation. The methodological strategy was structured around six instructional actions; each linked to expected outcomes. Students followed an experiential learning process divided into four stages, in which specific actions, resources, and prototyping activities were defined. The approach included the manipulation of three-dimensional molecular models to encourage interdisciplinary, hands-on learning under the Design Thinking framework. This strategy enhanced students' conceptual understanding and ability to apply knowledge in real-life contexts through active experimentation. The proposal emphasized the need for continuous teacher training and institutional support to ensure the successful adoption of these innovative practices in higher education.
References
1. Kentor H. Distance education and the evolution of online learning in the United States. Curric Teach Dialogue. 2015;17(1–2).
2. Zimmerman J. Coronavirus and the great online-learning experiment. Chron High Educ [Internet]. 2020 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: https://www.chronicle.com/article/coronavirus-andthe-great-online-learning-experiment/
3. Méndez-Encarnación D, et al. El aula del futuro: una herramienta para transformar la práctica educativa en la BUAP. En: Perspectivas de la innovación educativa en universidades de México. Ed. Imagia Comunicación; 2018. p. 321.
4. Marquès P. Los medios didácticos [Internet]. 2011 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: http://peremarques.net/medios.htm
5. UNESCO. Recomendación sobre los recursos educativos abiertos (REA) [Internet]. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura; 2019 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383205_spa
6. Wiley D, Hilton J. Defining OER enabled pedagogy. Int Rev Res Open Distrib Learn. 2018;19(4):133–46. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601
7. Angulo N. Glosario de la docencia en la sociedad del conocimiento. Ciudad de México: Coordinación Editorial de la Secretaría Académica del Instituto Politécnico Nacional.
8. Creative Commons, U.S. Department of Education, Open Society Foundations. FAQ – Why open education matters [Internet]. 2012 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: http://whyopenedmatters.org/faq/
9. Becerril JL, Campero E, Fraire M, Fuentes JD, Hernández M, Mendoza L, et al. Guía práctica para implementar una estrategia de docencia a distancia en situación de emergencia [Internet]. CUAED-UNAM; 2020 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: https://cuaieed.unam.mx/descargas/Guia-practica-pa¬ra-implementar-una-estrategia-de-docencia-a-distancia-en-situacion-de-emergencia.pdf
10. Cabrera Coronel AM, Centurión de Gómez NS, Mora Rojas CO. Virtualización de clases presenciales en la universidad. Educ Quím. 2022;33(3). http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2022.3.80254
11. Universidad Nacional Autónoma de México. Primera evaluación de la Red Universitaria de Aprendizaje [Internet]. Ciudad de México: UNAM; 2024 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: https://educatic.unam.mx/lad-unam/evaluacion-rua.pdf
12. Hilton J, Gaudet D, Clark P, Robinson J, Wiley D. The adoption of open educational resources by one community college math department. Int Rev Res Open Distance Learn. 2013;14(4):37–50.
13. Rivas-Rebaque B, Gertrudix-Barrio F, de Cisneros de Britto JC. La percepción del docente universitario ante el uso y valor de los datos abiertos. Educ XX1. 2019;22(2):141–63. https://doi.org/10.5944/educXX1.21317
14. Torres Velandia SÁ, Jerónimo Montes JA. Recursos educativos abiertos, retos y oportunidades en tiempos de pandemia: estudio de caso, México. RECIE Rev Electr Científica Investig Educ. 2021;5(2):199–214. https://doi.org/10.33010/recie.v5i2.1439
15. Lira López L, Uribe López A. Pedagogías emergentes desarrolladas en educación superior a partir del confinamiento por la COVID-19. Apertura. 2022;14(1):114–31. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v14n1.2149
16. Rosenberg J, Koehler M. Context and technological pedagogical content knowledge (TPACK): a systematic review. J Res Technol Educ. 2015;47(3):186–210. https://doi.org/10.1080/15391523.2015.1052663
17. Dolores M. Proceso de enseñanza: ¿cuál es el mejor? TecReview [Internet]. 2021 [citado 2025 jun 22]. Disponible en: https://tecreview.tec.mx/2021/09/30/tendencias/proceso-de-ensenanza
18. Koehler MJ, Mishra P. What is technological pedagogical content knowledge? Contemp Issues Technol Teach Educ. 2009;9(1):60–70. https://bit.ly/3n9wYjV
19. Salas-Rueda RA. Modelo TPACK: ¿medio para innovar el proceso educativo considerando la ciencia de datos y el aprendizaje automático? Entre Cienc. 2019;7(19). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.19.67511
20. Hodgkinson-Williams C, Gray E. Degrees of openness: the emergence of open educational resources at the University of Cape Town. Int J Educ Dev ICT. 2009;5(5):101–16.
21. Weller M. The battle for open: a perspective. J Interact Media Educ. 2013;(3):Art. 15. https://doi.org/10.5334/2013-15
22. Adell J, Castañeda L. Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En: Hernández J, Pennesi M, Sobrino D, Vázquez A, coordinadores. Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología; 2012. p. 13–32.
23. Sánchez-Mendiola M, editor. Glosario de innovación educativa: lista de términos clave. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2022. ISBN: 978-607-30-5658-8.
24. Toledo Lara G. Pedagogías emergentes: una aproximación exploratoria. Aposta Rev Cienc Soc. 2021;(91):98–113. Disponible en: http://apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/toledolara.pdf
25. Montanero Fernández M. Métodos pedagógicos emergentes para un nuevo siglo: ¿qué hay realmente de innovación? Teor Educ Rev Interuniv. 2019;31(1):5–34. https://doi.org/10.14201/teri.19758
26. Díaz-Barriga FA, Hernández-Rojas G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista [Internet]. Disponible en: https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/2_%20estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf
27. Latorre-Cosculluela C, Vázquez-Toledo S, Rodríguez-Martínez A, Liesa-Orús M. Design thinking: creatividad y pensamiento crítico en la universidad. Rev Electr Investig Educ. 2020;22:e28. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e28.2917
28. Beckman SL, Barry M. Innovation as a learning process. Embedding design thinking. Calif Manage Rev. 2007;50(1):25–57. https://doi.org/10.2307/41166415
29. Elsbach KD, Stigliani I. Design thinking and organizational culture: a review and framework for future research. J Manag. 2018;44(6):2274–306. https://doi.org/10.1177/0149206317744252
30. Chin D, Blair K, Wolf R, Conlin L, Cutumisu M, Pfaffman J, et al. Educating and measuring choice: a test of the transfer of design thinking in problem solving and learning. J Learn Sci. 2019;28(3):337–80. https://doi.org/10.1080/10508406.2019.1570933
31. Kolb DA. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall; 1984.
32. Jerónimo Montes JA, Cruz Ramírez JI, Martínez Rodríguez AR, Reyes Barrera ME. El uso y apropiación de recursos educativos abiertos 3D para la integración de las áreas básicas en la práctica clínica. Interdiscip J Didact. 2025;(2):75–92. https://doi.org/10.14198/ijd.28955
33. Quintana-Ordorika A, Garay-Ruiz U, Portillo-Berasaluce J. A systematic review of the literature on maker education and teacher training. Educ Sci. 2024;14(12):1310. doi:10.3390/educsci14121310.
34. Brown T, Wyatt J. Design thinking for social innovation. Stanford Soc Innov Rev. 2010;8(1):30–5.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lilian Gabriela Valencia Turcotte , José Antonio Jerónimo Montes (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.