Current trends in educational sciences: contemporary implications and social relevance
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025455Keywords:
Current Trends in Education Sciences, Contemporary Implications of Education Sciences, Social Relevance of Education SciencesAbstract
The Science of Education has its origins in the 19th century and has transformed and evolved in response to cultural, social, technological and economic changes throughout history. In an increasingly globalised world, understanding current trends in this field is vital for training professionals who are not only competent in their area, but also capable of adapting to a constantly changing landscape. Qualitative research was conducted to analyse current trends in Education Sciences, their contemporary implications and social relevance. Empirical (documentary analysis) and theoretical (analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical analysis, systems approach) methods were used to carry out the research. Twenty-six bibliographies were used. Current trends in Education Sciences reflect a need for adaptation and evolution in a changing world. From competency-based learning and projects to inclusive education, educational technology and socio-emotional health, each trend offers opportunities and challenges that must be addressed to ensure quality education.
References
1. Dewey J. Experiencia y Educación. Nueva York: Macmillan Publishing Co. 1938.
2. Piaget J. The Science of Education and the Psychology of the Child. Orion Press. 1970.
3. Vygotsky LS. Mentoring in the Zone of Proximal Development. Cambridge: Harvard University Press. 1978.
4. UNESCO. Transforming Education: The Global Education Monitoring Report. Paris; 2020.
5. López M. Educación Inclusiva: Un derecho para todos. Madrid: Ediciones Aljibe. 2019.
6. Equipo Observatorio ProFuturo. 10 innovaciones que transformarán la educación en 2025. https://profuturo.education/observatorio/soluciones-innovadoras/10-innovaciones-que-transformaran-la-educacion-en-2025/
7. Guibert-Bueno MO. Tendencias actuales de la ciencia y su reflejo en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev EduSol 2005; 5(13): 62-73. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475748652006.pdf
8. Montessori M. The Montessori Method. Schocken Books. 1964.
9. González T. Aprendizaje Activo y Colaborativo: Nuevas metodologías para el siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC. 2021.
10. CASEL. Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning: 2020 Guide. 2020. http://www.casel.org
11. Dubberly H, Hurst A. The Future of Learning: Continuity and Change in the Post-Pandemic Era. 2021.
12. Fullan M. Great to Excellent: Launching the Next Stage of Ontario´s Education Agenda. Toronto: Ministry of Education. 2013.
13. Cahuasa PB. Las 7 tendencias educativas y tecnológicas para el 2025. Innovación en Educación 2024. https://unifranz.edu.bo/blog/las-7-tendencias-educativas-y-tecnologicas-para-el-2025/
14. Garcia-Brustenga G, Gómez-Cardosa DR. Tendencias en educación para 2025. Blogs Institucionales UOC 2024. https://blogs.uoc.edu/elearning-innovation-center/es/tendencias-en-educacion-para-2025/
15. Grupo Esneca. Tendencias en educación: Innovaciones en el Aprendizaje. 2025. https://grupoesneca.com/tendencias-en-educacion-innovaciones-aprendizaje/
16. Bartolomé A. Las seis tendencias educativas que marcarán el 2025. https://www.magisnet.com/2025/01/estas-son-las-seis-tendencias-en-educacion-que-marcaran-el-2025/
17. Tendencias en educación para el año 2025: avances, innovación y y cómo afrontar el futuro académico. https://www.educandoseguro.es/tendencias-en-educacion-para-el-ano-2025/
18. Tendencias en la educación: Lo que todo docente debe saber. https://colombia.unir.net/actualidad-unir/tendencias-educacion/
19. Pérez-Lemus L, Cala-Peguero TY, González-Martínez MC, Páez-Paredes M. Las Ciencias de la Educación: una aproximación a las tendencias educativas en América Latina. Mendive 2025; 23(2): e3780. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3780
20. Congreso Pedagogía 2025 reunirá en Cuba a docentes e investigadores de 21 países. https://www.escambray.cu/2025/congreso-pedagogia-2025-reunira-en-cuba-a-docentes-e-investigadores-de-21-paises/
21. Maturell-Senon C. Entre educadores, la ciencia siempre tiene qué enseñar. Granma 2025. https://www.granma.cu/cuba/2025-01-27/entre-educadores-la-ciencia-siempre-tiene-que-ensenar-27-01-2025-22-01-13
22. Educación cubana decidida a fortalecer la formación y superación en 2025. http://www.cuba.cu/educacion/2025-04-02/educacion-cubana-decidida-a-fortalecer-la-formacion-y-superacion-en-2025/67097
23. Las ciencias de la educación en Cuba. “Hablan” las evidencias. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/1998/3248/10368
24. Moore-Pedroso M. Tendencias actuales de la educación superior en las universidades cubanas. https://editorial.redipe.org/index.php/1/catalog/download/89/156/2126?inline=1
25. La educación cubana avanza al ritmo de las ciencias pedagógicas. Prensa Latina 2024. https://www.prensa-latina.cu/2024/11/21/la-educacion-cubana-avanza-al-ritmo-de-las-ciencias-pedagogicas/
26. Héctor-Rodríguez Y, Vázquez-Hernández M. Retos de los sistemas educativos contemporáneos a debate en Pedagogía 2025. Cubadebate 2025. http://www.cubadebate.cu/noticias/2025/02/12/retos-de-los-sistemas-educativos-contemporaneos-a-debate-en-pedagogia-2025/.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa María Montano-Silva , Leonardo Cruz Cabrera , Juan Bencosme Arias , Yoneisy Abraham-Millán , Douglas Crispin-Castellanos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.