Education and Equity: Challenges of Special Educational Needs (SEN) in Rural Ecuador.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025467

Keywords:

special educational needs, inclusion, digital education, rural areas, Ecuador, digital divide

Abstract

This article analyzes the main challenges faced by students with Special Educational Needs (SEN) in the context of digital education in rural areas of Ecuador. Through a systematic literature review using the PRISMA approach, structural, pedagogical, and technological barriers are identified that limit equitable access to inclusive, quality education. Among the most relevant findings are poor teacher training, a lack of curricular adaptation, limited technological infrastructure, and limited internet access in rural communities. Furthermore, cases of bullying toward students with SEN and weak implementation of inclusive public policies are evident. The study highlights the need to strengthen teacher training in inclusive education, promote digital literacy, ensure connectivity, and adapt pedagogical strategies to individual needs. It concludes that true educational inclusion in rural settings requires the joint commitment of the State, educational institutions, and the community to close inequality gaps and guarantee the right to education for all.

References

Cevallos, M. (2021). Estrategias pedagógicas enfocadas a la inclusión educativa para un aprendizaje significativo de los y las estudiantes de Quinto año de Educación Básica de la Unidad Educativa Isabel de Godín de la ciudad de Riobamba. Riobamba – Ecuador: UNIVERSIDAD NACIONAL DE CHIMBORAZO.

Flores, A. (2022). UNA REVISIÓN TEÓRICA DE LAS DIFICULTADES DE LAS NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES NO ASOCIADAS A LA DISCAPACIDAD. Istituto Tecnológico de Loja.

Fonseca Montoya, S. R. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la educación básica ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad,, 12(5), 438-444. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500438&lng=es&tlng=es.

Grijalba Bolaños, J. G. (2020). La inclusión escolar un reto para la formación de Licenciados en Educación. Universidad y Sociedad,, 12(1), 313-322.

Guerra, S. (2018). Los estudiantes con necesidades educativas especiales. Recursos y apoyos para su atención educativa. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 2(2), 51-66.

Halanoca Puma D, M. D. (Diciembre de 2022). Inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales y la gestión del aprendizaje docente: en las instituciones educativas. Ciencia Latina, 6(6), 57-74. Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/3712

Jorge Alexander Cruz Bosquez, D. G. (s.f.). Inclusión Educativa en el Ecuador para Estudiantes con NEE. DC [Internet], 10(2), 389-9. doi:https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3808

López-Altamirano et al, .. (2021). Necesidades Educativas Especiales: Una mirada a la planificación de actividades según el grado de discapacidad. Revista Cientifica Dominio de las Ciencias, 7(4), 719-730. doi:http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4

Luque Parra, D. J. (2020). Las necesidades educativas especiales como necesidades básicas. Una reflexión sobre la inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXIX(3-4), pp. 201-223. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27015078009

Ministerio de Educación, .. (Modulo I). Educación Inclusiva y Especial. Quito, Ecuador: Editorial del Ecuador.

Paguay, M. (2020). Adaptaciones curriculares aplicadas en el área de Ciencias Sociales en los y las estudiantes con dificultades de aprendizaje. Trabajo de titulación, UNIVERSIDAD CENTRAL DEL ECUADOR, FACULTAD DE FILOSOFÍA, LETRAS Y CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN , Quito, Ecuador.

Valenzuela, R. (Octubre de 2024). Educación inclusiva en Ecuador: Propuesta desde las TIC. Ciencia Latina Revista Cientifica Multidisciplinar, 8(5), 2014. doi:: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14296

Downloads

Published

2025-04-16

How to Cite

1.
Almache R, Guzmán P, Regatto R, Alvarado S. Education and Equity: Challenges of Special Educational Needs (SEN) in Rural Ecuador. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Apr. 16 [cited 2025 May 20];4:467. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/467