Impact of digital education in rural areas of Ecuador: Challenges and opportunities.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025468

Keywords:

Digital divide, digital education, Ecuador, technological inclusion, rural areas

Abstract

The integration of digital technologies in rural areas of Ecuador has revealed problems related to a lack of technological literacy and infrastructure. This study, based on a systematic review of 20 documents obtained from databases such as Google Scholar and Redalyc, analyzes the main challenges and opportunities of digital education in these communities. Five key areas are identified: the digital divide, the need for teacher training, the development of digital skills, technological accessibility, and public policies. The results indicate that digital literacy is fundamental for social inclusion and economic development, highlighting the need to implement sustainable strategies that guarantee equitable access to ICTs.

References

(INEC), I. N. (2020). Encuesta de hogares sobre tecnologías de la información y comunicación. INEC.

Albuja Loachamin, L. F. (2023). Desigualdades Tecnológicas en la Educación en Ecuador: Abordando la Brecha Educativa. Código Cientifico, 4(2), 238-251. . doi:https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v4/n2/239

Boné-Andrade, M. F. (2023). Inclusión Digital y Acceso a Tecnologías de la Información en Zonas Rurales de Ecuador. Revista Científica Zambos, 2(2), 1-16. doi:https://doi.org/10.69484/rcz/v2/n2/40

Borgobello, A. P. (2022). Investigaciones e intervenciones en psicología y educación en tiempos de pandemia en América. UNR Editora. doi: https://doi.org/10.30849/SIP.GTEDinvedpand2022

Cedeño et al, .. (Octubre de 2024). Reducción de la brecha digital en zonas rurales: soluciones tecnológicas para una educación equitativa. South Florida Journal of Development, 5(10). doi:10.46932/sfjdv5n10-033

CEPAL. (2021). tecnologías digitales para un nuevo futuro. (S. Rovira, Ed.) Naciones Unidas, Santiago: Publicación de las Naciones Unidas. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content

edina González, I., Vinueza Beltran, A., & Castro Adrian, D. y. (2025). Transformación Digital en la Educación Ecuatoriana: Impacto de la Tecnología Educativa en la Enseñanza y Aprendizaje. Revista Social Fronteriza, 5(1). doi:https://doi.org/10.59814/resofro.2025.5(1)565

Guamán-Chávez, R. (2021). Importancia de la alfabetización digital en zonas rurales del Ecuador. Gestión Inteligente Sinergias en las Tecnologías de la Información y Comunicación. Obtenido de https://doi.org/10.55813/egaea.cl.79

Guarnizo Cajamarca JE, A. S. (marzo de 2025). Transformación digital en la educación rural ecuatoriana: Obstáculos y oportunidades. Ciencia Latina [Internet]., 9(1). Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/16746

Guarnizo J, e. a. (enero-febrero de 2025). TRANSFORMACIÓN DIGITAL EN LA EDUCACIÓN RURAL ECUATORIANA: OBSTÁCULOS Y OPORTUNIDADES. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(1). doi:https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/16746

Iñiguez-Apolo, L. M.-R.-S. (2021). Situación de la educación virtual en el sector rural ecuatoriano. Revista Portal de la Ciencia, 2(1), 27-40. doi:https://doi.org/10.51247/pdlc.v2i1.297.

M., B. (Agosto de 2023). Impacto de las TIC en la educación rural: retos y perspectivas. Polo del Conocimiento, 8(8). doi:10.23857/pc.v8i8

Meza et al, .. (Agosto de 2022). Modalidad virtual y su impacto educativo en la zona rural de Manabí. Polo del Conocimiento, 7(8). doi:10.23857/pc.v7i8

Velasco, E. M. (2021). Inclusión digital y desarrollo rural: Un análisis comparativo en América Latina. Revista de Políticas Públicas Digitales, 7(2), 65-80. doi:https://https/doi.org/10.5678/politicaspublicas.2021.333

Downloads

Published

2025-04-16

How to Cite

1.
Alvarado R, Alvarado S, Govea D, Jaime D. Impact of digital education in rural areas of Ecuador: Challenges and opportunities. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Apr. 16 [cited 2025 May 20];4:468. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/468