Impact of digital education in rural areas of Ecuador: Challenges and opportunities.
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025468Keywords:
Digital divide, digital education, Ecuador, technological inclusion, rural areasAbstract
The integration of digital technologies in rural areas of Ecuador has revealed problems related to a lack of technological literacy and infrastructure. This study, based on a systematic review of 20 documents obtained from databases such as Google Scholar and Redalyc, analyzes the main challenges and opportunities of digital education in these communities. Five key areas are identified: the digital divide, the need for teacher training, the development of digital skills, technological accessibility, and public policies. The results indicate that digital literacy is fundamental for social inclusion and economic development, highlighting the need to implement sustainable strategies that guarantee equitable access to ICTs.
References
(INEC), I. N. (2020). Encuesta de hogares sobre tecnologías de la información y comunicación. INEC.
Albuja Loachamin, L. F. (2023). Desigualdades Tecnológicas en la Educación en Ecuador: Abordando la Brecha Educativa. Código Cientifico, 4(2), 238-251. . doi:https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v4/n2/239
Boné-Andrade, M. F. (2023). Inclusión Digital y Acceso a Tecnologías de la Información en Zonas Rurales de Ecuador. Revista Científica Zambos, 2(2), 1-16. doi:https://doi.org/10.69484/rcz/v2/n2/40
Borgobello, A. P. (2022). Investigaciones e intervenciones en psicología y educación en tiempos de pandemia en América. UNR Editora. doi: https://doi.org/10.30849/SIP.GTEDinvedpand2022
Cedeño et al, .. (Octubre de 2024). Reducción de la brecha digital en zonas rurales: soluciones tecnológicas para una educación equitativa. South Florida Journal of Development, 5(10). doi:10.46932/sfjdv5n10-033
CEPAL. (2021). tecnologías digitales para un nuevo futuro. (S. Rovira, Ed.) Naciones Unidas, Santiago: Publicación de las Naciones Unidas. Obtenido de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content
edina González, I., Vinueza Beltran, A., & Castro Adrian, D. y. (2025). Transformación Digital en la Educación Ecuatoriana: Impacto de la Tecnología Educativa en la Enseñanza y Aprendizaje. Revista Social Fronteriza, 5(1). doi:https://doi.org/10.59814/resofro.2025.5(1)565
Guamán-Chávez, R. (2021). Importancia de la alfabetización digital en zonas rurales del Ecuador. Gestión Inteligente Sinergias en las Tecnologías de la Información y Comunicación. Obtenido de https://doi.org/10.55813/egaea.cl.79
Guarnizo Cajamarca JE, A. S. (marzo de 2025). Transformación digital en la educación rural ecuatoriana: Obstáculos y oportunidades. Ciencia Latina [Internet]., 9(1). Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/16746
Guarnizo J, e. a. (enero-febrero de 2025). TRANSFORMACIÓN DIGITAL EN LA EDUCACIÓN RURAL ECUATORIANA: OBSTÁCULOS Y OPORTUNIDADES. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9(1). doi:https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/16746
Iñiguez-Apolo, L. M.-R.-S. (2021). Situación de la educación virtual en el sector rural ecuatoriano. Revista Portal de la Ciencia, 2(1), 27-40. doi:https://doi.org/10.51247/pdlc.v2i1.297.
M., B. (Agosto de 2023). Impacto de las TIC en la educación rural: retos y perspectivas. Polo del Conocimiento, 8(8). doi:10.23857/pc.v8i8
Meza et al, .. (Agosto de 2022). Modalidad virtual y su impacto educativo en la zona rural de Manabí. Polo del Conocimiento, 7(8). doi:10.23857/pc.v7i8
Velasco, E. M. (2021). Inclusión digital y desarrollo rural: Un análisis comparativo en América Latina. Revista de Políticas Públicas Digitales, 7(2), 65-80. doi:https://https/doi.org/10.5678/politicaspublicas.2021.333
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa Alvarado, Sandra Alvarado, Dennise Govea, Domitila Jaime (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.