Traditional stories of the Shuar Culture for the animation of reading in children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025481

Keywords:

Children's Stories, Oral tradition, Reading encouragement, Shuar Culture

Abstract

Introduction: The traditional tales of the Shuar Culture are an important initiative in promoting reading, as they foster cultural values of the Amazonian indigenous people among students, helping develop their emotions, intellectual capacities, and expressive and creative abilities for learning in their personal and academic growth.This study aimed to propose the application of traditional Shuar Culture tales in reading promotion activities within Circuit 14D02 of the Huamboya canton, Ecuador
Methods: It was based on a qualitative-quantitative approach and utilized exploratory and field research methods. Surveys were conducted with teachers, and interviews were held with prominent experts.
Results: The results highlight the need to improve reading promotion activities for children, as incorporating Shuar Culture tales can enrich children's reading habits and enhance their cultural identity. Strategies such as reading tales aloud, using pictograms, theatrical representations, and interactive activities planned in advance by teachers can stimulate students, leveraging both natural and technological resources.
Conclusions: It was concluded that teachers use traditional tales less frequently to develop skills such as sustained concentration, attention, and functional memory, which are essential for a more effective teaching and learning process.

References

1. Heredia G, López D. Elaboración de un libro multimedia bilingüe sobre mitos del pueblo Shuar [tesis de grado]. Chimborazo: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo; 2016. Disponible en: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/5636

2. Ruiz M. La animación a la lectura: un camino para alcanzar el hábito y el placer por la lectura en la educación primaria [tesis de grado]. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2019. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/39311

3. Lentisco CS, Fernández EE. Percepciones de los docentes de Educación Primaria acerca del cuento como estrategia pedagógica. En: La formación del profesorado en Educación Infantil y Educación Primaria. Servicio de Publicaciones; 2012. p. 61-9. Disponible en: https://lc.cx/CSpSUt

4. Crespo JR, Milán MGL. Los mini-rincones lectores: propuesta didáctica para la animación a la lectura en Educación Infantil. Alabe Rev Investig sobre Lectura Escr. 2020;(22). Disponible en: https://doi.org/10.15645/Alabe2020.22.5

5. Creswell JW, Plano Clark VL. Designing and Conducting Mixed Methods Research. 2.ª ed. Thousand Oaks: SAGE Publications; 2011.

6. Teddlie C, Tashakkori A. Foundations of Mixed Methods Research: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Thousand Oaks: SAGE Publications; 2009.

7. Bryman A. Social Research Methods. 5.ª ed. Oxford: Oxford University Press; 2016.

8. Denzin NK, Lincoln YS, editores. The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications; 2011.

9. Pablos García CM. El uso de los cuentos en educación infantil a través de las TIC [trabajo de grado]. Salamanca: Universidad de Salamanca; 2021. Disponible en: http://hdl.handle.net/10366/147046

10. Haro-Guanin GE, Mora-Pérez A. Estrategia didáctica de audiocuentos para el desarrollo de hábitos de lectura. Puriq. 2024;6:e649. Disponible en: http://www.revistas.unah.edu.pe/index.php/puriq/article/view/649

11. Cedillo MJB. Estrategias didácticas para estimular la atención sostenida en un niño con TEA del cuarto año de EGB de la unidad educativa especializada "Manuela Espejo" [tesis de grado]. Azogues: Universidad Nacional de Educación; 2022. Disponible en: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2424

12. Bernabéu BE. La atención y la memoria como claves del proceso de aprendizaje. Aplicaciones para el entorno escolar. ReiDoCrea. 2017;6(2):16-23. Disponible en: https://www.ugr.es/~reidocrea/6-2-3.pdf

13. Rojas NG. Estrategias didácticas para el desarrollo de la comprensión lectora en los y las estudiantes de séptimo año de EGB del paralelo B de la unidad educativa "Sayausi" 2021-2022. Cuenca-Ecuador [tesis de grado]. Cuenca: Universidad Politécnica Salesiana; 2022. Disponible en: https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17892/1/UPS-CT008469.pdf

14. Páez VL. Programa de animación a la lectura en niños de tres a seis años en el Hogar Infantil Santa Ana, localidad Engativá [tesis de grado]. Bogotá: Universidad de la Salle; 2018. Disponible en: http://hdl.handle.net/10185/29206

15. López Vera FA. Cuentos tradicionales para fomentar la lectura en niños de tres a cuatro años [tesis de grado]. Chimborazo: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo; 2015. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/11299

16. Negrin M. Presentación del Dossier n° 6: Los espacios de la voz. Prácticas de lectura en voz alta y narración oral en contextos educativos. Catalejos Rev Lect Form Lect Lit Niños. 2018;3(6):4-18. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/2760

17. Zula Colcha CE. Rincón de lectura para la animación lectora de los niños y niñas de segundo año paralelo "A" de la escuela de educación básica "García Moreno", del cantón Riobamba, provincia de Chimborazo, año lectivo [tesis de grado]. Chimborazo: Escuela Superior Politécnica de Chimborazo; 2018. Disponible en: http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/4935

18. Retamal Dubott G. El cuentacuentos como estrategia para la comprensión lectora en estudiantes de tercer año básico: una propuesta didáctica [tesis de grado]. Concepción: Universidad del Bío-Bío; 2020. Disponible en: http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/3891/1/Retamal%20Dubott%2C%20Gilda%20Pamela.pdf

19. Beuchat C. Narración oral y niños. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile; 2006.

20. Ramírez Rodríguez M. Propuesta didáctica: el teatro de sombras en un aula de segundo ciclo de educación infantil [tesis de grado]. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2018. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/31640

21. Barbosa I, Carvalho A. Ilusionistas y titiriteros: perfiles de adopción de nuevos modelos de gestión. Organizational Dynamics. 2019;48(4). Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2018.07.002

Downloads

Published

2025-03-19

How to Cite

1.
Uwijint Katan KD, Zambrano Loor TM. Traditional stories of the Shuar Culture for the animation of reading in children. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Mar. 19 [cited 2025 Apr. 30];4:481. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/481