Integration of 360 Entrepreneurship into the University System: A Cross-Cutting Strategy for the Holistic Education of StudentsCase Study: Centro Universitario de los Altos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/mw2025690

Keywords:

Entrepreneurship, Interdisciplinary, Transversal, Comprehensive Education

Abstract

The present research proposes 360 entrepreneurship as an innovative strategy in which entrepreneurship is integrated into the experience of university students, in this sense, at the Los Altos University Center of the University of Guadalajara it is highlighted as a central element for professional development through the recognition of the characteristics of the environment and through the benefits generated by entrepreneurial proposals focused on generating productive ideas with economic and social impact.
For its implementation, the design of business plans, work of high-performance teams and training are linked. In addition to an integrative vision of contributions from the Learning Units, from an interdisciplinary approach that encourages collaboration; for the joint development of business skills, by promoting active development agents, by generating jobs and offering innovative solutions to the challenges of the Altos Sur region of the state of Jalisco.
As part of the analysis of the progress made with the implementation of the 360 entrepreneurship strategy, a descriptive, mixed, cross-sectional research is carried out, considering the application of an instrument designed as a survey to obtain representative data of the impact generated in students of the Center University of Los Altos, this sample corresponds to 156 students who represent the total study population, which is represented by students who worked collaboratively and interdisciplinary to generate entrepreneurship proposals during the 2024A school calendar.

References

[1] Cala, T. y Gougoulakis, P. [Comp.] (2024) Habilidades profesionales, competencias y formación para el emprendimiento: (1 ed.). Editorial Universitaria. https://elibro-net.wdg.biblio.udg.mx:8443/es/lc/udg/titulos/249188

[2] Quispe, G., Delgado, R., Ayaviri, D. y Maldonado, A. (2022) Competencias emprendedoras para generar una cultura de emprendimiento en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales, 28 (6 )297-313. https://www.redalyc.org/journal/280/28073815021/html/

[3] Montiel, O., Canales, R. y Calderón, G. (2023) Educación universitaria y mentalidad para el emprendimiento: caso de estudio exploratorio en una universidad mexicana. Revista Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 11 (25) https://www.redalyc.org/journal/4576/457672025005/html/

[4] Centro Universitario de los Valles [Noticia 5 de mayo 2021] La cultura del emprendimiento y la innovación en la educación superior. https://www.cualtos.udg.mx/noticia/la-cultura-del-emprendimiento-y-la-innovacion-en-la-educacion-superior

[5] Ovalles, L., Moreno, Z., Olivares, M. y Silva, H. (2018) Habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico. Revista Venezolana de Gerencia, 23 (81) 217-234. https://www.redalyc.org/journal/290/29055767013/html/#:~:text=En%20este%20sentido%20se%20puede,y%20el%20manejo%20del%20riesgo

[6] Rubio, F. y Bañuelos, L. (2022) Intención emprendedora en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 21, 1-17. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/36960/29027

[7] Leiva, J., Víquez, A., Cascante, A. y Esquivel, R. (2022) La intención emprendedora de las estudiantes universitarias en Latinoamérica: Factores cognitivos y del contexto que la influyen. Universidad Nacional del Mar de Plata. https://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/3933/1/red_motiva_2022.pdf

[8] Rey, M. y Peña, C. (2021). Las Competencias Blandas en el emprendimiento: (1 ed.). Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://elibro-net.wdg.biblio.udg.mx:8443/es/lc/udg/titulos/231775

[9] Narváez, J., Useche, L. y Mite, M. (2023) Revisión bibliométrica de los métodos multivariantes en la intención emprendedora en estudiantes universitarios. Minerva Journal, 9 (10) 108-113. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9016316.pdf

[10] Navarro, J. (2024) Educación para emprendedores: ¿qué es el enfoque 360? The Conversation. https://theconversation.com/educacion-para-emprendedores-que-es-el-enfoque-360-229937

[11] Navarro, G. y Romo, L. (2024) Transversalidad del emprendimiento en las carreras del Centro Universitario de los Altos. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS) 17 (1) 275-292. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v17.n1.275-292

[12] Navarro, G. y Villegas, B. (2023) La importancia del emprendimiento en las universidades de América Latina. The Conversation. https://theconversation.com/la-importancia-del-emprendimiento-en-las-universidades-de-america-latina-208982

[13] Chiavenato, I. (2020) Gestión del Talento Humano. El nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones (5 ed.) Editorial MvGrawHill.

[14] Forni, P. y De Grande, P. (2020) Triangulación y métodos mixtos en las ciencias sociales

Contemporáneas, Revista Mexicana de Sociología, 82 (1) 159-189. https://revistamexicanadesociologia.unam.mx/index.php/rms/article/view/58064/51325

[15] Hernández, R. y Mendoza, C. (2023) Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. 2da. Edición. McGrawHill.

[16] Navarro, G., Aguilar, L. y Rodríguez, E. (2023) El emprendimiento como potencializador de habilidades blandas en estudiantes del Centro Universitario Altos. Revista Kupuri, 2 (2) 92-116. http://repositorio.cualtos.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1632/1/El%20emprendimiento%20como%20potencializador%20de%20habilidades%20blandas%20en%20estudiantes%20del%20CUAltos.pdf

Downloads

Published

2025-06-03

How to Cite

1.
Navarro del Toro GJ, Aguilar Carvajal L, Rodríguez Sedano E. Integration of 360 Entrepreneurship into the University System: A Cross-Cutting Strategy for the Holistic Education of StudentsCase Study: Centro Universitario de los Altos. Seminars in Medical Writing and Education [Internet]. 2025 Jun. 3 [cited 2025 Aug. 15];4:690. Available from: https://mw.ageditor.ar/index.php/mw/article/view/690