Five Years into the Implementation of the 2030 Agenda: Educational Progress and Challenges in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.56294/mw2025697Keywords:
inequality, gap, financing, digitalization, InclusionAbstract
Introduction: Five years into the 2030 Agenda, education in Latin America continues to face persistent inequalities in access, quality, and equity.
Objective: Analyze the progress and challenges in the implementation of the 2030 Agenda in the education system, considering the impact of the adopted policies, the resources invested, and the obstacles that have hindered sustained progress.
Methods: The study was based on a documentary review, analyzing academic and documentary sources categorized into access, equity, financing, and digitalization to compare trends and educational policies.
Results: The findings show progress in coverage and digitalization, but inequalities in educational equity, financing, and infrastructure persist. The digital divide and lack of teacher training continue to affect educational quality.
Conclusions: Despite advancements in digitalization and coverage, persistent inequalities limit educational transformation. Without sustained investment and equitable strategies, Latin America will not fully achieve SDG 4 by 2030.
References
1. Ilaquiche-Toaquiza MO. La educación en la sociedad moderna con la adaptación y desafíos ante las demandas cambiantes del estado Ecuatoriano. J Econ Soc Sci Res [Internet]. 31 de enero de 2025 [citado 16 de febrero de 2025];5(1):174-87. Disponible en: https://economicsocialresearch.com/index.php/home/article/view/168
2. Koçulu A, Topçu MS. Development and Implementation of a Sustainable Development Goals (SDGs) Unit: Exploration of Middle School Students’ SDG Knowledge. Sustainability [Internet]. 9 de enero de 2024 [citado 7 de agosto de 2024];16(2):581. Disponible en: https://www.mdpi.com/2071-1050/16/2/581
3. Education Profiles. Global Education Monitoring Report, Ecuador Inclusion, Education Profiles. [Internet]. 2024. Disponible en: https://education-profiles.org/latin-america-and-the-caribbean/ecuador/~inclusion
4. Escribano Hervis E. La educación en América Latina: desarrollo y perspectivas. Actual Investig En Educ [Internet]. 2 de marzo de 2017 [citado 16 de febrero de 2025];17(2). Disponible en: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/28147
5. Posso-Pacheco RJ, Zambrano-Aguilar CM, Cornejo-Urbina RM, Chimba-Santillán SY, Chimbay-Vallejo NM. Estrategias educativas de prevención y preparación pandémica: lecciones de la COVID-19 para el futuro. Salud Cienc Tecnol [Internet]. 29 de diciembre de 2023 [citado 18 de marzo de 2024];4:652. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/652
6. Banco Interamericano de Desarrollo. Transformación digital en la educación superior América Latina y el Caribe [Internet]. BID; 2021. Disponible en: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Transformacion-digital-en-la-educacion-superior-America-Latina-y-el-Caribe.pdf
7. Lee CD. Reimagining American education: Possible futures: A curriculum that promotes civic ends and meets developmental needs. Phi Delta Kappan [Internet]. noviembre de 2021 [citado 2 de agosto de 2024];103(3):54-7. Disponible en: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00317217211058526
8. OECD. Education at a Glance 2020: OECD Indicators [Internet]. OECD; 2020 [citado 22 de septiembre de 2024]. (Education at a Glance). Disponible en: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2020_69096873-en
9. Tovar R. PROYECTO ACADÉMICO PROPUESTA DE CURSO DE CAPACITACIÓN DOCENTE EN ESTRATEGIAS INCLUSIVAS. Rev Holón [Internet]. 2023;1(3):1-15. Disponible en: https://revistas.up.ac.pa/index.php/holon/article/view/3889/3284
10. Posso-Pacheco RJ, Gómez-Rodríguez VG, Delgado-Álvarez NB, Caicedo-Quiroz R, Maqueira-Caraballo G, Barba-Miranda LC. Comparative analysis of infrastructure and resources for inclusive education: Ecuador and international perspectives. J Infrastruct Policy Dev [Internet]. 26 de septiembre de 2024 [citado 5 de noviembre de 2024];8(10):8866. Disponible en: https://systems.enpress-publisher.com/index.php/jipd/article/view/8866
11. Arcos Proaño N, Garrido Arroyo C, Balladares Burgos J. La Inclusión Educativa en Ecuador: una mirada desde las Políticas Educativas. Cienc Lat Rev Científica Multidiscip [Internet]. 3 de julio de 2023 [citado 14 de noviembre de 2024];7(3):6607-23. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6656
12. Maldonado Reyes FB, Álvarez Ochoa RI, Maldonado Córdova PA, Cordero Cordero GDR, Capote Llanares MÁ. METODOLOGÍA DE LA INVESTIGACIÓN: de la teoría a la práctica [Internet]. PUERTO MADERO EDITORIAL; 2023 [citado 5 de enero de 2025]. Disponible en: https://puertomaderoeditorial.com.ar/index.php/pmea/catalog/book/24
13. UNECO. Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2020, América Latina y el Caribe: inclusión y educación: todos y todas sin excepción. UNESCO. 2020.
14. Arias Ortiz E, Giambruno C, Morduchowicz A, Pineda B. El estado de la educación en América Latina y el Caribe 2023 [Internet]. Banco Interamericano de Desarrollo; 2024 ene [citado 16 de febrero de 2025]. Disponible en: https://publications.iadb.org/es/node/34721
15. Ángel N, Montoya Serrano M. Políticas educativas para la secundaria alta ruralUn estudio comparativo de Argentina, Colombia y Perú [Internet]. UNESCO; 2022. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384891?posInSet=22&queryId=28b04f7f-9e76-4c59-9857-01166870e08e
16. NPH. Educación en Latinoamérica [Internet]. 2024. Disponible en: https://nph.org/es/educacion-en-latino-america/
17. CEPAL. Panorama Social de América Latina y el Caribe La transformación de la educación como base para el desarrollo sostenible [Internet]. CEPAL; 2022. Disponible en: https://oig.cepal.org/sites/default/files/c2300031_web.pdf?utm_source=chatgpt.com
18. UNESCO, UNICEF, & CEPAL. La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: Informe regional de monitoreo ODS4-Educación 2030. [Internet]. UNESCO; 2022. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382636
19. Marchesi A, Tedesco J, Coll C. Calidad, equidad y reformas en la enseñanza [Internet]. OEI; 2021. Disponible en: https://unipe.edu.ar/jctedesco/images/CALIDAD.pdf?utm_source=chatgpt.com
20. Ruiz Muñoz GF. Políticas educativas para el fortalecimiento de sociedades democráticas en América Latina y el Caribe: desafíos, experiencias y estrategias innovadoras. Rev Latinoam Estud Educ [Internet]. 19 de septiembre de 2024 [citado 16 de febrero de 2025];54(3):15-38. Disponible en: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/664
21. Escanio De León MN. El liderazgo transformacional y la gestión educativa: su incidencia en los resultados que obtienen las instituciones educativas. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 18 de noviembre de 2023 [citado 16 de febrero de 2025];2(2Especial):1339-56. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/6988
22. Bennasar-García MI, Silva Suniaga MA. Educación Física de Calidad: Realidad en América Latina. MENTOR Rev Investig Educ Deport [Internet]. 15 de enero de 2024 [citado 16 de febrero de 2025];3(7):269-91. Disponible en: https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/7253
23. UNESCO. El financiamiento de la educación en América Latina. Investigaciones y estudios 2013-2019 [Internet]. IIPE UNESCO.; 2021. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380346.locale=es
24. Claus A. El financiamiento educativo en América Latina: entre balances y desafíos. Propuesta Educativa. Propuesta Educativa [Internet]. 2019;28(52):6-10. Disponible en: https://www.scielo.org.ar/pdf/pe/n52/n52a02.pdf
25. Calcagno A. El financiamiento de la educación en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación [Internet]. 1997;(14):1-24. Disponible en: https://rieoei.org/historico/oeivirt/rie14a01.htm
26. De La Cruz Medina S. Financiamiento clave en la gestión educativa en Latinoamérica y el Caribe: Key financing in educational management in Latin America and the Caribbean. LATAM Rev Latinoam Cienc Soc Humanidades [Internet]. 1 de noviembre de 2024 [citado 17 de febrero de 2025];5(5). Disponible en: https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/2901
27. UNESCO. Financiamiento educativo [Internet]. UNESCO; 2022. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/eje/financiamiento
28. CEPAL. El desafío de la sostenibilidad financiera de la educación en América Latina y el Caribe [Internet]. CEPAL; 2024. Disponible en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/68806-desafio-la-sostenibilidad-financiera-la- educacion-america-latina-caribe
29. Berlanga C, Morduchowicz C. Financiamiento educativo: clave para evitar peores consecuencias pospandemia [Internet]. 2022. Disponible en: https://blogs.iadb.org/educacion/es/financiamiento-educativo-para-evitar-consecuencias-pospandemia/
30. Posso-Pacheco RJ, Paz-Viteri BS, Cóndor-Chicaiza MG, Marcillo Ñacato JC, Ramos-Álvarez O. Physical education by competencies in the South American context: Pedagogical perspectives and curricular approaches for the integral development of children. Environ Soc Psychol [Internet]. 22 de diciembre de 2023 [citado 21 de enero de 2024];9(2). Disponible en: https://esp.apacsci.com/index.php/esp/article/view/1950
31. Sunkel G, Trucco D. Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina: Algunos casos de buenas prácticas [Internet]. CEPAL; 2012. Disponible en: http://www.cepal.org/es/publicaciones/21658-tecnologias-digitales-frente-desafios-educacion-inclusiva-america-latina-algunos
32. UNESCO. Six pillars for the digital transformation of education [Internet]. UNESCO; 2024. Disponible en: https://profuturo.education/wp-content/uploads/2024/10/Six-pillars-for-the-digital-transformation-of-education_compressed-1.pdf
33. Álvarez M, Prieto P. Presentación del Dossier temático: “La educación superior en la era digital”. Rev Educ Super Soc ESS [Internet]. 29 de diciembre de 2023 [citado 18 de febrero de 2025];35(2):28-45. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/v35i2.878-presentaci%C3%B3n-dossier
34. CEPAL. Tecnologías digitales para un nuevo futuro [Internet]. CEPAL; 2021. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Efrén Mesías Palacios Zumba, Manuel Roberto Tolozano-Benites , Rosangela Caicedo-Quiroz , Roger Martínez Isaac, Richar Jacobo Posso-Pacheco, Vicente Anderson Aguinda Cajape (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.